Spelling-sound knowledge in the context of multilingualism: Is lexical access selective or nonselective?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Luiza de Melo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mota, Mailce Borges, Rigatti, Pietra Cassol
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7387
Resumo: The present study investigates shared phonological information and selectivity during lexical access in Brazilian Portuguese-English unbalanced bilinguals, learners of Korean as an L3. Participants took part in a word naming task which used L2 primes with targets from the L3 at stimulus onset asynchronies (SOA) of 140ms and 250ms. The results show a significant facilitation effect in word naming when an English prime was presented in comparison with control primes. Additionally, a significant facilitation effect was also seen in trials in which the primes were presented at a 250ms SOA in relation to a 140ms SOA. Taken together, the results indicate that participants’ spelling-sound knowledge of L2 English was activated during the reading aloud of words in L3 Korean, which indicates nonselectivity in lexical access and a shared mental lexicon across languages.
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spelling Spelling-sound knowledge in the context of multilingualism: Is lexical access selective or nonselective?Conhecimento da relação grafema-fonema no contexto do multilinguismo: O acesso lexical é seletivo ou não-seletivo?Writing SystemsLexical AccessMultilingualismPhonological PrimingSistemas de EscritaAcesso LexicalMultilinguismoPriming FonológicoThe present study investigates shared phonological information and selectivity during lexical access in Brazilian Portuguese-English unbalanced bilinguals, learners of Korean as an L3. Participants took part in a word naming task which used L2 primes with targets from the L3 at stimulus onset asynchronies (SOA) of 140ms and 250ms. The results show a significant facilitation effect in word naming when an English prime was presented in comparison with control primes. Additionally, a significant facilitation effect was also seen in trials in which the primes were presented at a 250ms SOA in relation to a 140ms SOA. Taken together, the results indicate that participants’ spelling-sound knowledge of L2 English was activated during the reading aloud of words in L3 Korean, which indicates nonselectivity in lexical access and a shared mental lexicon across languages.O presente estudo investiga o compartilhamento de informações fonológicas e a seletividade no acesso lexical em indivíduos bilíngues português brasileiro-inglês não balanceados, falantes de coreano como L3. Participantes realizaram uma tarefa de nomeação de palavras que utilizou primes da L2 com palavras-alvo da L3 em assincronias de inicio de estímulo (SOA) de 140ms e 250ms. Os resultados mostram um efeito de facilitação significativo na nomeação de palavras-alvo precedidas por um prime em inglês, em comparação aos primes controle. Além disso, um efeito de facilitação significativo também foi observado em tentativas em que os primes foram apresentados em SOAs de 250ms em relação a SOAs de 140ms. Em conjunto, os resultados indicam que o conhecimento da relação grafema-fonema em inglês (L2) dos participantes estava ativo durante a leitura em voz alta de palavras em coreano (L3), o que indica uma não seletividade no acesso lexical e um léxico mental compartilhado entre as línguas.EdUECE2022-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/738710.46230/2674-8266-13-7387Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 4 (2021): Acesso lexical, desenvolvimento do léxico e aquisição de vocabulário; 22-36Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 4 (2021): Acesso lexical, desenvolvimento do léxico e aquisição de vocabulário; 22-362674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEenghttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7387/6727https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7387/6728Copyright (c) 2022 Luiza de Melo Carvalho, Mailce Borges Mota, Pietra Cassol Rigattihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Luiza de MeloMota, Mailce BorgesRigatti, Pietra Cassol2022-03-11T10:54:58Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7387Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2022-03-11T10:54:58Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
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