For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Linguagem em Foco (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600 |
Resumo: | We are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together. |
id |
UECE-3_69c83827ab7fa541ee54dc42f2c74063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/5600 |
network_acronym_str |
UECE-3 |
network_name_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies Por um mundo diverso cultural/linguisticamente: Uma reflexão a partir da Pedagogia dos multiletramentosDiscursoDiferençaIdentidades SociaisMultiletramentosDifferenceSocial IdentitiesMultiliteraciesDiscourseWe are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together.Somos frequentemente afetados por discursos de exclusão veiculados nas mídias de massa. E a inclusão acerca dos temas sobre as identidades sociais requer cada vez mais atenção dos professores de línguas. O intuito neste texto é retomar pontos centrais do Manifesto dos Multiletramentos e discutir a necessidade de uma educação linguística, para o contexto brasileiro, a partir dos pressupostos da pedagogia dos multiletramentos, a fim refletir a respeito do trabalho com as identidades sociais no ensino de línguas. A reflexão está pautada na necessidade de uma perspectiva de letramento que saia de uma formação para o indivíduo, direcionando o envolvimento do sujeito na comunidade, o que é possível com a pedagogia dos multiletramentos, desde que a multimodalidade e a multiculturalidade sejam vistas de maneira conjunta.EdUECE2021-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/560010.46230/2674-8266-13-5600Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-92Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-922674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4529https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4530Copyright (c) 2021 Roziane Keila Grandohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrando, Roziane Keila2021-06-25T03:02:58Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5600Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2021-06-25T03:02:58Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies Por um mundo diverso cultural/linguisticamente: Uma reflexão a partir da Pedagogia dos multiletramentos |
title |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies |
spellingShingle |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies Grando, Roziane Keila Discurso Diferença Identidades Sociais Multiletramentos Difference Social Identities Multiliteracies Discourse |
title_short |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies |
title_full |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies |
title_fullStr |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies |
title_full_unstemmed |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies |
title_sort |
For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies |
author |
Grando, Roziane Keila |
author_facet |
Grando, Roziane Keila |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grando, Roziane Keila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso Diferença Identidades Sociais Multiletramentos Difference Social Identities Multiliteracies Discourse |
topic |
Discurso Diferença Identidades Sociais Multiletramentos Difference Social Identities Multiliteracies Discourse |
description |
We are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600 10.46230/2674-8266-13-5600 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600 |
identifier_str_mv |
10.46230/2674-8266-13-5600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4529 https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Roziane Keila Grando https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Roziane Keila Grando https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-92 Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-92 2674-8266 2176-7955 reponame:Revista Linguagem em Foco (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
collection |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
linguagememfoco@uece.br|| |
_version_ |
1797068889110085632 |