For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grando, Roziane Keila
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600
Resumo: We are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together.
id UECE-3_69c83827ab7fa541ee54dc42f2c74063
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5600
network_acronym_str UECE-3
network_name_str Revista Linguagem em Foco (Online)
repository_id_str
spelling For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies Por um mundo diverso cultural/linguisticamente: Uma reflexão a partir da Pedagogia dos multiletramentosDiscursoDiferençaIdentidades SociaisMultiletramentosDifferenceSocial IdentitiesMultiliteraciesDiscourseWe are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together.Somos frequentemente afetados por discursos de exclusão veiculados nas mídias de massa. E a inclusão acerca dos temas sobre as identidades sociais requer cada vez mais atenção dos professores de línguas. O intuito neste texto é retomar pontos centrais do Manifesto dos Multiletramentos e discutir a necessidade de uma educação linguística, para o contexto brasileiro, a partir dos pressupostos da pedagogia dos multiletramentos, a fim refletir a respeito do trabalho com as identidades sociais no ensino de línguas. A reflexão está pautada na necessidade de uma perspectiva de letramento que saia de uma formação para o indivíduo, direcionando o envolvimento do sujeito na comunidade, o que é possível com a pedagogia dos multiletramentos, desde que a multimodalidade e a multiculturalidade sejam vistas de maneira conjunta.EdUECE2021-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/560010.46230/2674-8266-13-5600Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-92Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-922674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4529https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4530Copyright (c) 2021 Roziane Keila Grandohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrando, Roziane Keila2021-06-25T03:02:58Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5600Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2021-06-25T03:02:58Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
Por um mundo diverso cultural/linguisticamente: Uma reflexão a partir da Pedagogia dos multiletramentos
title For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
spellingShingle For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
Grando, Roziane Keila
Discurso
Diferença
Identidades Sociais
Multiletramentos
Difference
Social Identities
Multiliteracies
Discourse
title_short For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
title_full For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
title_fullStr For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
title_full_unstemmed For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
title_sort For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies
author Grando, Roziane Keila
author_facet Grando, Roziane Keila
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grando, Roziane Keila
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Diferença
Identidades Sociais
Multiletramentos
Difference
Social Identities
Multiliteracies
Discourse
topic Discurso
Diferença
Identidades Sociais
Multiletramentos
Difference
Social Identities
Multiliteracies
Discourse
description We are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600
10.46230/2674-8266-13-5600
url https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600
identifier_str_mv 10.46230/2674-8266-13-5600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4529
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600/4530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Roziane Keila Grando
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Roziane Keila Grando
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco; Vol. 13 No. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-92
Revista Linguagem em Foco; v. 13 n. 2 (2021): Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos; 86-92
2674-8266
2176-7955
reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Linguagem em Foco (Online)
collection Revista Linguagem em Foco (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv linguagememfoco@uece.br||
_version_ 1797068889110085632