NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Adriana Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53
Resumo: Nicole Oresme was a man of many attributes and, in a century punished by the Black Death that considerably reduced the intellectual production, he could develop treatises on diverse subjects. In the case of Mathematics, it allowed the advancement of subjects previously studied and was original in the elaboration of concepts that had not yet been unveiled. His main contributions are points by coordinates, fractional exponent and sum of infinite series. In this article, we discuss the possibilities of articulation between mathematics and history of mathematics with foundation in the Oresme’s work. We take as bibliographical references the translations of Edward Grant (1965) and Marshall Clagett (1964).
id UECE-4_9b41b22d5f1334fdac086e7c589a697b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/53
network_acronym_str UECE-4
network_name_str Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)
repository_id_str
spelling NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULANicole OresmeHistória da MatemáticaEducação MatemáticaEnsino de MatemáticaNicole Oresme was a man of many attributes and, in a century punished by the Black Death that considerably reduced the intellectual production, he could develop treatises on diverse subjects. In the case of Mathematics, it allowed the advancement of subjects previously studied and was original in the elaboration of concepts that had not yet been unveiled. His main contributions are points by coordinates, fractional exponent and sum of infinite series. In this article, we discuss the possibilities of articulation between mathematics and history of mathematics with foundation in the Oresme’s work. We take as bibliographical references the translations of Edward Grant (1965) and Marshall Clagett (1964).EdUECE2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; v. 3 n. 9 (2016): Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; 48-622447-85042357-8661reponame:Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53/44Copyright (c) 2016 Boletim Cearense de Educação e História da Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Adriana FerreiraBorges Neto, Hermínio2018-06-23T21:19:14Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/53Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/oaigpehm@uece.br2447-85042357-8661opendoar:2023-01-12T15:16:38.065868Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)true
dc.title.none.fl_str_mv NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
title NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
spellingShingle NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
Mendonça, Adriana Ferreira
Nicole Oresme
História da Matemática
Educação Matemática
Ensino de Matemática
title_short NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
title_full NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
title_fullStr NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
title_full_unstemmed NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
title_sort NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
author Mendonça, Adriana Ferreira
author_facet Mendonça, Adriana Ferreira
Borges Neto, Hermínio
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Adriana Ferreira
Borges Neto, Hermínio
dc.subject.por.fl_str_mv Nicole Oresme
História da Matemática
Educação Matemática
Ensino de Matemática
topic Nicole Oresme
História da Matemática
Educação Matemática
Ensino de Matemática
description Nicole Oresme was a man of many attributes and, in a century punished by the Black Death that considerably reduced the intellectual production, he could develop treatises on diverse subjects. In the case of Mathematics, it allowed the advancement of subjects previously studied and was original in the elaboration of concepts that had not yet been unveiled. His main contributions are points by coordinates, fractional exponent and sum of infinite series. In this article, we discuss the possibilities of articulation between mathematics and history of mathematics with foundation in the Oresme’s work. We take as bibliographical references the translations of Edward Grant (1965) and Marshall Clagett (1964).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53
url https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53/44
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Boletim Cearense de Educação e História da Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Boletim Cearense de Educação e História da Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; v. 3 n. 9 (2016): Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; 48-62
2447-8504
2357-8661
reponame:Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)
collection Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv gpehm@uece.br
_version_ 1797053997143556096