NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53 |
Resumo: | Nicole Oresme was a man of many attributes and, in a century punished by the Black Death that considerably reduced the intellectual production, he could develop treatises on diverse subjects. In the case of Mathematics, it allowed the advancement of subjects previously studied and was original in the elaboration of concepts that had not yet been unveiled. His main contributions are points by coordinates, fractional exponent and sum of infinite series. In this article, we discuss the possibilities of articulation between mathematics and history of mathematics with foundation in the Oresme’s work. We take as bibliographical references the translations of Edward Grant (1965) and Marshall Clagett (1964). |
id |
UECE-4_9b41b22d5f1334fdac086e7c589a697b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/53 |
network_acronym_str |
UECE-4 |
network_name_str |
Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULANicole OresmeHistória da MatemáticaEducação MatemáticaEnsino de MatemáticaNicole Oresme was a man of many attributes and, in a century punished by the Black Death that considerably reduced the intellectual production, he could develop treatises on diverse subjects. In the case of Mathematics, it allowed the advancement of subjects previously studied and was original in the elaboration of concepts that had not yet been unveiled. His main contributions are points by coordinates, fractional exponent and sum of infinite series. In this article, we discuss the possibilities of articulation between mathematics and history of mathematics with foundation in the Oresme’s work. We take as bibliographical references the translations of Edward Grant (1965) and Marshall Clagett (1964).EdUECE2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; v. 3 n. 9 (2016): Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; 48-622447-85042357-8661reponame:Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53/44Copyright (c) 2016 Boletim Cearense de Educação e História da Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Adriana FerreiraBorges Neto, Hermínio2018-06-23T21:19:14Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/53Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/oaigpehm@uece.br2447-85042357-8661opendoar:2023-01-12T15:16:38.065868Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
title |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
spellingShingle |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA Mendonça, Adriana Ferreira Nicole Oresme História da Matemática Educação Matemática Ensino de Matemática |
title_short |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
title_full |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
title_fullStr |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
title_full_unstemmed |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
title_sort |
NICOLE ORESME: PERSPECTIVAS HISTÓRICAS PARA USO EM SALA DE AULA |
author |
Mendonça, Adriana Ferreira |
author_facet |
Mendonça, Adriana Ferreira Borges Neto, Hermínio |
author_role |
author |
author2 |
Borges Neto, Hermínio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Adriana Ferreira Borges Neto, Hermínio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nicole Oresme História da Matemática Educação Matemática Ensino de Matemática |
topic |
Nicole Oresme História da Matemática Educação Matemática Ensino de Matemática |
description |
Nicole Oresme was a man of many attributes and, in a century punished by the Black Death that considerably reduced the intellectual production, he could develop treatises on diverse subjects. In the case of Mathematics, it allowed the advancement of subjects previously studied and was original in the elaboration of concepts that had not yet been unveiled. His main contributions are points by coordinates, fractional exponent and sum of infinite series. In this article, we discuss the possibilities of articulation between mathematics and history of mathematics with foundation in the Oresme’s work. We take as bibliographical references the translations of Edward Grant (1965) and Marshall Clagett (1964). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/53/44 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Boletim Cearense de Educação e História da Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Boletim Cearense de Educação e História da Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; v. 3 n. 9 (2016): Boletim Cearense de Educação e História da Matemática; 48-62 2447-8504 2357-8661 reponame:Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) |
collection |
Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
gpehm@uece.br |
_version_ |
1797053997143556096 |