Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Jucá, Luan Gonçalves, Maldonado, Daniel Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825
Resumo: This work analyzes and reflects upon the formation process of a Pedagogy Licentiate student, of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Jacareí Campus – concerning the systemizing of inclusive political-pedagogical practice in School Physical Education. Thinking about the curricular component, the student understood her social role was to teach classes on “corporeal education”. Therefore, reflection has been made along graduation concerning the reason why those classes were seen under a productive-body purpose, causing the exclusion of students with specific educational needs. Considering this context, the Pedagogy Licentiate student and two Physical Education teachers, after a dialogical, reflexive process, have problematized inclusive School Physical Education’s epistemological, political, and pedagogical fundamentals.
id UECE-6_02feef37939bfb16157a68219a110102
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10825
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical EducationFundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusivaLicenciatura em Pedagogia; Educação Inclusiva;Educação Física Escolar;Justiça Social;Pedagogy Licentiate;Inclusive Education; School Physical Education; Social Justice;This work analyzes and reflects upon the formation process of a Pedagogy Licentiate student, of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Jacareí Campus – concerning the systemizing of inclusive political-pedagogical practice in School Physical Education. Thinking about the curricular component, the student understood her social role was to teach classes on “corporeal education”. Therefore, reflection has been made along graduation concerning the reason why those classes were seen under a productive-body purpose, causing the exclusion of students with specific educational needs. Considering this context, the Pedagogy Licentiate student and two Physical Education teachers, after a dialogical, reflexive process, have problematized inclusive School Physical Education’s epistemological, political, and pedagogical fundamentals.Este trabalho apresenta reflexões e análises sobre o processo de formação de uma estudante do curso de Licenciatura em Pedagogia, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - Campus Jacareí, sobre a sistematização de uma prática político-pedagógica inclusiva da Educação Física Escolar. Ao pensar nas aulas desse componente curricular, a licencianda entendia a sua função social como aulas de “educação corporal”. Desta maneira, justamente por este pensamento, foram realizadas reflexões ao decorrer da graduação relacionadas ao motivo dessas aulas serem vistas com este propósito de corpo produtivo, ocasionando a exclusão de alunos e alunas com necessidades educacionais específicas. Tendo em vista o contexto apresentado, a estudante de Pedagogia e dois docentes de Educação Física, após um processo reflexivo e dialógico, problematizaram sobre os fundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusiva.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1082510.47149/pemo.v6.e10825Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108252675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10753https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10754Copyright (c) 2024 Tamires Yoshimi Maekawa Yamamoto, Luan Gonçalves Jucá, Daniel Teixeira Maldonado (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYamamoto, Tamires Yoshimi MaekawaJucá, Luan GonçalvesMaldonado, Daniel Teixeira2024-03-15T18:15:50Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10825Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-15T18:15:50Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
Fundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusiva
title Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
spellingShingle Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa
Licenciatura em Pedagogia;
Educação Inclusiva;
Educação Física Escolar;
Justiça Social;
Pedagogy Licentiate;
Inclusive Education;
School Physical Education;
Social Justice;
title_short Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
title_full Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
title_fullStr Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
title_full_unstemmed Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
title_sort Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
author Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa
author_facet Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa
Jucá, Luan Gonçalves
Maldonado, Daniel Teixeira
author_role author
author2 Jucá, Luan Gonçalves
Maldonado, Daniel Teixeira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa
Jucá, Luan Gonçalves
Maldonado, Daniel Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Licenciatura em Pedagogia;
Educação Inclusiva;
Educação Física Escolar;
Justiça Social;
Pedagogy Licentiate;
Inclusive Education;
School Physical Education;
Social Justice;
topic Licenciatura em Pedagogia;
Educação Inclusiva;
Educação Física Escolar;
Justiça Social;
Pedagogy Licentiate;
Inclusive Education;
School Physical Education;
Social Justice;
description This work analyzes and reflects upon the formation process of a Pedagogy Licentiate student, of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Jacareí Campus – concerning the systemizing of inclusive political-pedagogical practice in School Physical Education. Thinking about the curricular component, the student understood her social role was to teach classes on “corporeal education”. Therefore, reflection has been made along graduation concerning the reason why those classes were seen under a productive-body purpose, causing the exclusion of students with specific educational needs. Considering this context, the Pedagogy Licentiate student and two Physical Education teachers, after a dialogical, reflexive process, have problematized inclusive School Physical Education’s epistemological, political, and pedagogical fundamentals.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825
10.47149/pemo.v6.e10825
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e10825
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10753
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10754
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154138521600