Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825 |
Resumo: | This work analyzes and reflects upon the formation process of a Pedagogy Licentiate student, of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Jacareí Campus – concerning the systemizing of inclusive political-pedagogical practice in School Physical Education. Thinking about the curricular component, the student understood her social role was to teach classes on “corporeal education”. Therefore, reflection has been made along graduation concerning the reason why those classes were seen under a productive-body purpose, causing the exclusion of students with specific educational needs. Considering this context, the Pedagogy Licentiate student and two Physical Education teachers, after a dialogical, reflexive process, have problematized inclusive School Physical Education’s epistemological, political, and pedagogical fundamentals. |
id |
UECE-6_02feef37939bfb16157a68219a110102 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10825 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical EducationFundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusivaLicenciatura em Pedagogia; Educação Inclusiva;Educação Física Escolar;Justiça Social;Pedagogy Licentiate;Inclusive Education; School Physical Education; Social Justice;This work analyzes and reflects upon the formation process of a Pedagogy Licentiate student, of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Jacareí Campus – concerning the systemizing of inclusive political-pedagogical practice in School Physical Education. Thinking about the curricular component, the student understood her social role was to teach classes on “corporeal education”. Therefore, reflection has been made along graduation concerning the reason why those classes were seen under a productive-body purpose, causing the exclusion of students with specific educational needs. Considering this context, the Pedagogy Licentiate student and two Physical Education teachers, after a dialogical, reflexive process, have problematized inclusive School Physical Education’s epistemological, political, and pedagogical fundamentals.Este trabalho apresenta reflexões e análises sobre o processo de formação de uma estudante do curso de Licenciatura em Pedagogia, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - Campus Jacareí, sobre a sistematização de uma prática político-pedagógica inclusiva da Educação Física Escolar. Ao pensar nas aulas desse componente curricular, a licencianda entendia a sua função social como aulas de “educação corporal”. Desta maneira, justamente por este pensamento, foram realizadas reflexões ao decorrer da graduação relacionadas ao motivo dessas aulas serem vistas com este propósito de corpo produtivo, ocasionando a exclusão de alunos e alunas com necessidades educacionais específicas. Tendo em vista o contexto apresentado, a estudante de Pedagogia e dois docentes de Educação Física, após um processo reflexivo e dialógico, problematizaram sobre os fundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusiva.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1082510.47149/pemo.v6.e10825Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108252675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10753https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10754Copyright (c) 2024 Tamires Yoshimi Maekawa Yamamoto, Luan Gonçalves Jucá, Daniel Teixeira Maldonado (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYamamoto, Tamires Yoshimi MaekawaJucá, Luan GonçalvesMaldonado, Daniel Teixeira2024-03-15T18:15:50Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10825Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-15T18:15:50Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education Fundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusiva |
title |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education |
spellingShingle |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa Licenciatura em Pedagogia; Educação Inclusiva; Educação Física Escolar; Justiça Social; Pedagogy Licentiate; Inclusive Education; School Physical Education; Social Justice; |
title_short |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education |
title_full |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education |
title_fullStr |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education |
title_full_unstemmed |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education |
title_sort |
Epistemological, Political and Pedagogical Fundamentals of Inclusive Physical Education |
author |
Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa |
author_facet |
Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa Jucá, Luan Gonçalves Maldonado, Daniel Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Jucá, Luan Gonçalves Maldonado, Daniel Teixeira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yamamoto, Tamires Yoshimi Maekawa Jucá, Luan Gonçalves Maldonado, Daniel Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura em Pedagogia; Educação Inclusiva; Educação Física Escolar; Justiça Social; Pedagogy Licentiate; Inclusive Education; School Physical Education; Social Justice; |
topic |
Licenciatura em Pedagogia; Educação Inclusiva; Educação Física Escolar; Justiça Social; Pedagogy Licentiate; Inclusive Education; School Physical Education; Social Justice; |
description |
This work analyzes and reflects upon the formation process of a Pedagogy Licentiate student, of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Jacareí Campus – concerning the systemizing of inclusive political-pedagogical practice in School Physical Education. Thinking about the curricular component, the student understood her social role was to teach classes on “corporeal education”. Therefore, reflection has been made along graduation concerning the reason why those classes were seen under a productive-body purpose, causing the exclusion of students with specific educational needs. Considering this context, the Pedagogy Licentiate student and two Physical Education teachers, after a dialogical, reflexive process, have problematized inclusive School Physical Education’s epistemological, political, and pedagogical fundamentals. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825 10.47149/pemo.v6.e10825 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v6.e10825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10753 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10825 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154138521600 |