Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267 |
Resumo: | The education democratization has been driving training demands. In this sense, the article aimed to describe and analyze how the licentiate courses of the Federal University of Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) have been organized regarding the offer of courses and themes related to special education and its target audience. This documentary research was carried out using the analysis of the course pedagogical project (PPC) syllabuses and curricular components of 12 licentiate courses at RC-UFG, which were submitted to the content analysis technique. The results show that all the courses investigated offer the Brazilian Sign Language discipline and only five offer disciplines and/or discussion of contents related to the other special education specificities. The data show that only through the obligation to offer content related to special education the legal recommendations of training to attend to diversity will be met. |
id |
UNESP-15_06a91ba759c51007b2759ee7d8e45ce8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11267 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)Educación Especial Y Formación De Los Profesores: Una Análisi De Los Proyectos Pedagógicos De Curso (PPC)Educação Especial E Formação De Professores: Uma Análise Dos Projetos Pedagógicos De Curso (PPC)Special educationInitial trainingLicentiate degreeEducación especialFormación inicialLicenciaturasEducação especialFormação inicialLicenciaturas.The education democratization has been driving training demands. In this sense, the article aimed to describe and analyze how the licentiate courses of the Federal University of Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) have been organized regarding the offer of courses and themes related to special education and its target audience. This documentary research was carried out using the analysis of the course pedagogical project (PPC) syllabuses and curricular components of 12 licentiate courses at RC-UFG, which were submitted to the content analysis technique. The results show that all the courses investigated offer the Brazilian Sign Language discipline and only five offer disciplines and/or discussion of contents related to the other special education specificities. The data show that only through the obligation to offer content related to special education the legal recommendations of training to attend to diversity will be met.La democratización de la enseñanza viene impulsando demandas de la formación. En este sentido, el artículo objetivó describir y analizar cómo los cursos de Licenciatura de la Universidad Federal de Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) se han organizado en cuanto a la oferta de las disciplinas y las temáticas relacionadas a la educación especial y su público objetivo. Tratase de una investigación documental, que se utilizó del analisis de proyectos pedagógicos de curso (PPC), matrices curiculares y ementários de los componentes curiculares de 12 cursos de licenciatura de la RC-UFG, los cuales fueron sometidos a la técnica de análisis del contenido. Los resultados demuestran que todos los cursos investigados ofrecen la disciplina de Libras, y sólo cinco ofrecen disciplinas y/o discución de contenidos referentes a las otras especificidades de la educación especial. Los datos evidencian que sólo mediante la obligatoriedad de oferta de contenidos relacionados a la educación especial serán atendidas las recomendaciones legales de formación para atención a la diversidad.A democratização do ensino vem impulsionando demandas de formação. Neste sentido, o artigo objetivou descrever e analisar como os cursos de Licenciatura da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão (RC-UFG) têm se organizado quanto à oferta de disciplinas e temáticas relacionadas à educação especial e seu público-alvo. Trata-se de pesquisa documental, que se utilizou da análise de projetos pedagógicos de curso (PPC), matrizes curriculares e ementários dos componentes curriculares de 12 cursos de licenciatura da RC-UFG, os quais foram submetidos à técnica de análise do conteúdo. Os resultados demonstram que todos os cursos investigados ofertam a disciplina de Libras, e apenas cinco oferecem disciplinas e/ou discussão de conteúdos referentes às outras especificidades da educação especial. Os dados evidenciam que apenas mediante a obrigatoriedade de oferta de conteúdos relacionados à educação especial serão atendidas as recomendações legais de formação para atendimento à diversidade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1126710.21723/riaee.v14i1.11267Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-156Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-1561982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7883https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7884https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7976Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Wanessa FerreiraSantos, Cristiane SilvaCosta, Maria da Piedade Resende da2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11267Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) Educación Especial Y Formación De Los Profesores: Una Análisi De Los Proyectos Pedagógicos De Curso (PPC) Educação Especial E Formação De Professores: Uma Análise Dos Projetos Pedagógicos De Curso (PPC) |
title |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) |
spellingShingle |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) Borges, Wanessa Ferreira Special education Initial training Licentiate degree Educación especial Formación inicial Licenciaturas Educação especial Formação inicial Licenciaturas. |
title_short |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) |
title_full |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) |
title_fullStr |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) |
title_full_unstemmed |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) |
title_sort |
Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC) |
author |
Borges, Wanessa Ferreira |
author_facet |
Borges, Wanessa Ferreira Santos, Cristiane Silva Costa, Maria da Piedade Resende da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Cristiane Silva Costa, Maria da Piedade Resende da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Wanessa Ferreira Santos, Cristiane Silva Costa, Maria da Piedade Resende da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special education Initial training Licentiate degree Educación especial Formación inicial Licenciaturas Educação especial Formação inicial Licenciaturas. |
topic |
Special education Initial training Licentiate degree Educación especial Formación inicial Licenciaturas Educação especial Formação inicial Licenciaturas. |
description |
The education democratization has been driving training demands. In this sense, the article aimed to describe and analyze how the licentiate courses of the Federal University of Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) have been organized regarding the offer of courses and themes related to special education and its target audience. This documentary research was carried out using the analysis of the course pedagogical project (PPC) syllabuses and curricular components of 12 licentiate courses at RC-UFG, which were submitted to the content analysis technique. The results show that all the courses investigated offer the Brazilian Sign Language discipline and only five offer disciplines and/or discussion of contents related to the other special education specificities. The data show that only through the obligation to offer content related to special education the legal recommendations of training to attend to diversity will be met. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267 10.21723/riaee.v14i1.11267 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i1.11267 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7883 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7884 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-156 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-156 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856537403392 |