Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Wanessa Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Cristiane Silva, Costa, Maria da Piedade Resende da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267
Resumo: The education democratization has been driving training demands. In this sense, the article aimed to describe and analyze how the licentiate courses of the Federal University of Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) have been organized regarding the offer of courses and themes related to special education and its target audience. This documentary research was carried out using the analysis of the course pedagogical project (PPC) syllabuses and curricular components of 12 licentiate courses at RC-UFG, which were submitted to the content analysis technique. The results show that all the courses investigated offer the Brazilian Sign Language discipline and only five offer disciplines and/or discussion of contents related to the other special education specificities. The data show that only through the obligation to offer content related to special education the legal recommendations of training to attend to diversity will be met.
id UNESP-15_06a91ba759c51007b2759ee7d8e45ce8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11267
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)Educación Especial Y Formación De Los Profesores: Una Análisi De Los Proyectos Pedagógicos De Curso (PPC)Educação Especial E Formação De Professores: Uma Análise Dos Projetos Pedagógicos De Curso (PPC)Special educationInitial trainingLicentiate degreeEducación especialFormación inicialLicenciaturasEducação especialFormação inicialLicenciaturas.The education democratization has been driving training demands. In this sense, the article aimed to describe and analyze how the licentiate courses of the Federal University of Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) have been organized regarding the offer of courses and themes related to special education and its target audience. This documentary research was carried out using the analysis of the course pedagogical project (PPC) syllabuses and curricular components of 12 licentiate courses at RC-UFG, which were submitted to the content analysis technique. The results show that all the courses investigated offer the Brazilian Sign Language discipline and only five offer disciplines and/or discussion of contents related to the other special education specificities. The data show that only through the obligation to offer content related to special education the legal recommendations of training to attend to diversity will be met.La democratización de la enseñanza viene impulsando demandas de la formación. En este sentido, el artículo objetivó describir y analizar cómo los cursos de Licenciatura de la Universidad Federal de Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) se han organizado en cuanto a la oferta de las disciplinas y las temáticas relacionadas a la educación especial y su público objetivo. Tratase de una investigación documental, que se utilizó del analisis de proyectos pedagógicos de curso (PPC), matrices curiculares y ementários de los componentes curiculares de 12 cursos de licenciatura de la RC-UFG, los cuales fueron sometidos a la técnica de análisis del contenido. Los resultados demuestran que todos los cursos investigados ofrecen la disciplina de Libras, y sólo cinco ofrecen disciplinas y/o discución de contenidos referentes a las otras especificidades de la educación especial. Los datos evidencian que sólo mediante la obligatoriedad de oferta de contenidos relacionados a la educación especial serán atendidas las recomendaciones legales de formación para atención a la diversidad.A democratização do ensino vem impulsionando demandas de formação. Neste sentido, o artigo objetivou descrever e analisar como os cursos de Licenciatura da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão (RC-UFG) têm se organizado quanto à oferta de disciplinas e temáticas relacionadas à educação especial e seu público-alvo. Trata-se de pesquisa documental, que se utilizou da análise de projetos pedagógicos de curso (PPC), matrizes curriculares e ementários dos componentes curriculares de 12 cursos de licenciatura da RC-UFG, os quais foram submetidos à técnica de análise do conteúdo. Os resultados demonstram que todos os cursos investigados ofertam a disciplina de Libras, e apenas cinco oferecem disciplinas e/ou discussão de conteúdos referentes às outras especificidades da educação especial. Os dados evidenciam que apenas mediante a obrigatoriedade de oferta de conteúdos relacionados à educação especial serão atendidas as recomendações legais de formação para atendimento à diversidade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1126710.21723/riaee.v14i1.11267Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-156Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-1561982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7883https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7884https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7976Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Wanessa FerreiraSantos, Cristiane SilvaCosta, Maria da Piedade Resende da2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11267Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
Educación Especial Y Formación De Los Profesores: Una Análisi De Los Proyectos Pedagógicos De Curso (PPC)
Educação Especial E Formação De Professores: Uma Análise Dos Projetos Pedagógicos De Curso (PPC)
title Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
spellingShingle Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
Borges, Wanessa Ferreira
Special education
Initial training
Licentiate degree
Educación especial
Formación inicial
Licenciaturas
Educação especial
Formação inicial
Licenciaturas.
title_short Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
title_full Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
title_fullStr Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
title_full_unstemmed Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
title_sort Special Education And Teachers Training: An Analysis Of The Course Pedagogical Project (PPC)
author Borges, Wanessa Ferreira
author_facet Borges, Wanessa Ferreira
Santos, Cristiane Silva
Costa, Maria da Piedade Resende da
author_role author
author2 Santos, Cristiane Silva
Costa, Maria da Piedade Resende da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Wanessa Ferreira
Santos, Cristiane Silva
Costa, Maria da Piedade Resende da
dc.subject.por.fl_str_mv Special education
Initial training
Licentiate degree
Educación especial
Formación inicial
Licenciaturas
Educação especial
Formação inicial
Licenciaturas.
topic Special education
Initial training
Licentiate degree
Educación especial
Formación inicial
Licenciaturas
Educação especial
Formação inicial
Licenciaturas.
description The education democratization has been driving training demands. In this sense, the article aimed to describe and analyze how the licentiate courses of the Federal University of Goiás – Regional Catalão (RC-UFG) have been organized regarding the offer of courses and themes related to special education and its target audience. This documentary research was carried out using the analysis of the course pedagogical project (PPC) syllabuses and curricular components of 12 licentiate courses at RC-UFG, which were submitted to the content analysis technique. The results show that all the courses investigated offer the Brazilian Sign Language discipline and only five offer disciplines and/or discussion of contents related to the other special education specificities. The data show that only through the obligation to offer content related to special education the legal recommendations of training to attend to diversity will be met.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267
10.21723/riaee.v14i1.11267
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.11267
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7883
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7884
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11267/7976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-156
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 138-156
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856537403392