Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Maria Aparecida do
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro, Emerson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3616
Resumo: The presente article shows reflections about Rural Education and Resistance. Its thematic is part of the essay in progress of Professional Master’s in Education at Regional University of Cariri – URCA, whose objective is to analyze resistance practices in the countryside. Therefore, it seeks to situate historically the context of Education for rural people, which highlights an education model that favors the state of domination of agrarian elites over rural workers, elevating productivity in the countryside and avoiding the political and social weakening of patriarchy. This study is based on fundaments of Arroyo, Caldart and Molina (2011), Pires (2012) among others who helped us with the discussions and deepening about the thematic. From this problematization we bring the methodological proposal of the Geographical Installation idealized by Ribeiro (2013, 2016), that highlights the possibility of resistance to the homogeneous model of education.
id UECE-6_07e5e51810d0d9e14f80ea9f49c45c55
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3616
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical InstallationEducación Rural y resistencia: un análisis basado en la Metodología de Instalación GeográficaEducação do Campo e resistência: uma análise a partir da Metodologia da Instalação GeográficaEducação do CampoInstalação GeográficaResistênciaCriatividadeRural EducationGeographical InstallationResistanceCreativityEducación ruralInstalación GeográficaResistenciaCreatividadThe presente article shows reflections about Rural Education and Resistance. Its thematic is part of the essay in progress of Professional Master’s in Education at Regional University of Cariri – URCA, whose objective is to analyze resistance practices in the countryside. Therefore, it seeks to situate historically the context of Education for rural people, which highlights an education model that favors the state of domination of agrarian elites over rural workers, elevating productivity in the countryside and avoiding the political and social weakening of patriarchy. This study is based on fundaments of Arroyo, Caldart and Molina (2011), Pires (2012) among others who helped us with the discussions and deepening about the thematic. From this problematization we bring the methodological proposal of the Geographical Installation idealized by Ribeiro (2013, 2016), that highlights the possibility of resistance to the homogeneous model of education.Este artículo presenta reflexiones sobre la educación rural y la resistencia. El tema es parte de la disertación en curso, del Máster Profesional en Educación de la Universidad Regional de Cariri-URCA, cuyo objetivo es analizar las prácticas de resistencia en el campo. Con este fin, busca situar históricamente el contexto de la Educación para la gente del campo que evidencia un modelo de educación que favoreció el estado de dominio de las élites agrarias sobre los trabajadores, para aumentar la productividad en el campo y evitar el debilitamiento político y social del patriarcado. El estudio se basa en los fundamentos de Arroyo, Caldart y Molina (2011), Pires (2012). Entre otros que nos ayudaron con las discusiones y profundizar en el tema. De esta problematización, traemos la propuesta metodológica de la Instalación Geográfica, idealizada por Ribeiro (2014,2016) que muestra la posibilidad de resistencia al modelo homogéneo de educación.O presente artigo apresenta reflexões sobre Educação do Campo e resistência. A temática é parte da dissertação em andamento, do Mestrado Profissional em Educação da Universidade Regional do Cariri- URCA, cujo objetivo é analisar práticas de resistência no campo. Para tanto, busca situar historicamente o contexto da Educação destinada aos povos do campo que evidencia um modelo EDUCACIONAL que favorecia o estado de dominação das elites agrárias sobre os trabalhadores, elevar a produtividade no campo e evitar o enfraquecimento político e social do patriarcalismo. O estudo baseia-se nos fundamentos de Arroyo, Caldart e Molina (2011), Pires (2012). Dentre outros que nos ajudaram com as discussões e aprofundamento sobre a temática. A partir dessa problematização trazemos a proposta metodológica da Instalação Geográfica, idealizada por Ribeiro (2014, 2016) a qual evidencia a possibilidade, de Brasil resistência ao modelo homogêneo de educação.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/361610.47149/pemo.v2i2.3616Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-132675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3616/3210Copyright (c) 2020 Maria Aparecida do Nascimento, Emerson Ribeiro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Maria Aparecida doRibeiro, Emerson2021-06-04T13:28:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3616Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T13:28:49Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
Educación Rural y resistencia: un análisis basado en la Metodología de Instalación Geográfica
Educação do Campo e resistência: uma análise a partir da Metodologia da Instalação Geográfica
title Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
spellingShingle Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
Nascimento, Maria Aparecida do
Educação do Campo
Instalação Geográfica
Resistência
Criatividade
Rural Education
Geographical Installation
Resistance
Creativity
Educación rural
Instalación Geográfica
Resistencia
Creatividad
title_short Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
title_full Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
title_fullStr Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
title_full_unstemmed Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
title_sort Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation
author Nascimento, Maria Aparecida do
author_facet Nascimento, Maria Aparecida do
Ribeiro, Emerson
author_role author
author2 Ribeiro, Emerson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Maria Aparecida do
Ribeiro, Emerson
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Instalação Geográfica
Resistência
Criatividade
Rural Education
Geographical Installation
Resistance
Creativity
Educación rural
Instalación Geográfica
Resistencia
Creatividad
topic Educação do Campo
Instalação Geográfica
Resistência
Criatividade
Rural Education
Geographical Installation
Resistance
Creativity
Educación rural
Instalación Geográfica
Resistencia
Creatividad
description The presente article shows reflections about Rural Education and Resistance. Its thematic is part of the essay in progress of Professional Master’s in Education at Regional University of Cariri – URCA, whose objective is to analyze resistance practices in the countryside. Therefore, it seeks to situate historically the context of Education for rural people, which highlights an education model that favors the state of domination of agrarian elites over rural workers, elevating productivity in the countryside and avoiding the political and social weakening of patriarchy. This study is based on fundaments of Arroyo, Caldart and Molina (2011), Pires (2012) among others who helped us with the discussions and deepening about the thematic. From this problematization we bring the methodological proposal of the Geographical Installation idealized by Ribeiro (2013, 2016), that highlights the possibility of resistance to the homogeneous model of education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3616
10.47149/pemo.v2i2.3616
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3616
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i2.3616
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3616/3210
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Aparecida do Nascimento, Emerson Ribeiro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Aparecida do Nascimento, Emerson Ribeiro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13
2675-519X
10.47149/pemo.v2i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152892813312