To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300 |
Resumo: | This article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared. |
id |
UECE-6_1fc720b3781e8b4302415f46c6117257 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7300 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)Ser ou se fazer tutor(a): a gestão dentro do Programa de Educação Tutorial (PET/UERN/UFERSA)TutoriaGestãoAtividades extracurricularesExtensãoTutoringManagementExtracurricular activitiesExtensionThis article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared.O presente artigo analisa a gestão dos tutores(as) dentro dos Programas de Educação Tutorial (PET), na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e na Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), como algo pronto/acabado ou processual. A metodologia é de cunho quanti-qualitativo, exploratório, fazendo uso da revisão bibliográfica, documental e entrevistas com tutores(as). Para fundamentação teórica, utilizamos Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), dentre outros. A pesquisa nos direcionou a perceber que o tutor PET se constrói de forma empática contemplando não apenas os aspectos acadêmicos, técnicos, mas o lado humanista, não de forma invasiva nas questões pessoais, mas devido ao estreitamento das relações construídas dentro do programa, existe uma sensibilidade no cuidar e de se importar com o outro. Nessas vivências, há momentos que são partilhados saberes, conhecimentos e experiências de ensino aprendizagem, desenvolvimento de laços formativos e fraternos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/730010.47149/pemo.v.4.7300Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e473002675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/6375https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8347https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8817Copyright (c) 2022 Antonio Anderson Brito do Nascimento, José Gerardo Bastos da Costa Júnior, Aleksandra Nobrega Nogueira de Oliveira Fernandes, Flávia Spinelli Bragahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Antonio Anderson Brito doCosta Júnior, José Gerardo Bastos daFernandes, Aleksandra Nogueira de OliveiraBraga, Flávia Spinelli 2023-10-03T11:12:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7300Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-03T11:12:24Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) Ser ou se fazer tutor(a): a gestão dentro do Programa de Educação Tutorial (PET/UERN/UFERSA) |
title |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) |
spellingShingle |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) Nascimento, Antonio Anderson Brito do Tutoria Gestão Atividades extracurriculares Extensão Tutoring Management Extracurricular activities Extension |
title_short |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) |
title_full |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) |
title_fullStr |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) |
title_full_unstemmed |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) |
title_sort |
To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA) |
author |
Nascimento, Antonio Anderson Brito do |
author_facet |
Nascimento, Antonio Anderson Brito do Costa Júnior, José Gerardo Bastos da Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira Braga, Flávia Spinelli |
author_role |
author |
author2 |
Costa Júnior, José Gerardo Bastos da Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira Braga, Flávia Spinelli |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Antonio Anderson Brito do Costa Júnior, José Gerardo Bastos da Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira Braga, Flávia Spinelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tutoria Gestão Atividades extracurriculares Extensão Tutoring Management Extracurricular activities Extension |
topic |
Tutoria Gestão Atividades extracurriculares Extensão Tutoring Management Extracurricular activities Extension |
description |
This article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300 10.47149/pemo.v.4.7300 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v.4.7300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/6375 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8347 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8817 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153568096256 |