To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Antonio Anderson Brito do
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa Júnior, José Gerardo Bastos da, Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira, Braga, Flávia Spinelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300
Resumo: This article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared.
id UECE-6_1fc720b3781e8b4302415f46c6117257
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7300
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)Ser ou se fazer tutor(a): a gestão dentro do Programa de Educação Tutorial (PET/UERN/UFERSA)TutoriaGestãoAtividades extracurricularesExtensãoTutoringManagementExtracurricular activitiesExtensionThis article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared.O presente artigo analisa a gestão dos tutores(as) dentro dos Programas de Educação Tutorial (PET), na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e na Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), como algo pronto/acabado ou processual. A metodologia é de cunho quanti-qualitativo, exploratório, fazendo uso da revisão bibliográfica, documental e entrevistas com tutores(as). Para fundamentação teórica, utilizamos Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), dentre outros. A pesquisa nos direcionou a perceber que o tutor PET se constrói de forma empática contemplando não apenas os aspectos acadêmicos, técnicos, mas o lado humanista, não de forma invasiva nas questões pessoais, mas devido ao estreitamento das relações construídas dentro do programa, existe uma sensibilidade no cuidar e de se importar com o outro. Nessas vivências, há momentos que são partilhados saberes, conhecimentos e experiências de ensino aprendizagem, desenvolvimento de laços formativos e fraternos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/730010.47149/pemo.v.4.7300Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e473002675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/6375https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8347https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8817Copyright (c) 2022 Antonio Anderson Brito do Nascimento, José Gerardo Bastos da Costa Júnior, Aleksandra Nobrega Nogueira de Oliveira Fernandes, Flávia Spinelli Bragahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Antonio Anderson Brito doCosta Júnior, José Gerardo Bastos daFernandes, Aleksandra Nogueira de OliveiraBraga, Flávia Spinelli 2023-10-03T11:12:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7300Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-03T11:12:24Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
Ser ou se fazer tutor(a): a gestão dentro do Programa de Educação Tutorial (PET/UERN/UFERSA)
title To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
spellingShingle To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
Nascimento, Antonio Anderson Brito do
Tutoria
Gestão
Atividades extracurriculares
Extensão
Tutoring
Management
Extracurricular activities
Extension
title_short To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
title_full To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
title_fullStr To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
title_full_unstemmed To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
title_sort To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
author Nascimento, Antonio Anderson Brito do
author_facet Nascimento, Antonio Anderson Brito do
Costa Júnior, José Gerardo Bastos da
Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
Braga, Flávia Spinelli
author_role author
author2 Costa Júnior, José Gerardo Bastos da
Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
Braga, Flávia Spinelli
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Antonio Anderson Brito do
Costa Júnior, José Gerardo Bastos da
Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
Braga, Flávia Spinelli
dc.subject.por.fl_str_mv Tutoria
Gestão
Atividades extracurriculares
Extensão
Tutoring
Management
Extracurricular activities
Extension
topic Tutoria
Gestão
Atividades extracurriculares
Extensão
Tutoring
Management
Extracurricular activities
Extension
description This article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300
10.47149/pemo.v.4.7300
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v.4.7300
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/6375
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8347
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300/8817
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47300
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153568096256