The importance of academic tutoring in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
DOI: | 10.47149/pemo.v3i1.3757 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757 |
Resumo: | Higher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession. |
id |
UECE-6_2509b6c05115806e9923a1461f13cdb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3757 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
spelling |
The importance of academic tutoring in higher educationLa importancia de la tutoría académica en la educación superiorA importância da monitoria acadêmica no ensino superiorMonitoria acadêmicaEnsino superiorDocênciaMonitoria acadêmicaEnsino superiorAcademic tutoringUniversity educationTeachingAcademic tutoringHigher educationTutoría académicaEducación superiorEnseñançaTutoría académicaEducación superiorHigher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession.Las instituciones de educación superior (IES) se han preocupado por organizar proyectos educativos y pedagógicos que desarrollen un aprendizaje activo, constructivo, mediado y autorregulado. Las matrices curriculares se ponen en práctica, ampliando el trabajo con diferentes propuestas pedagógicas, invirtiendo en ciencia y docencia. Dentro de este contexto, existen programas de tutoría (FRISON, 2016). La tutoría académica se define como un servicio de apoyo pedagógico que tiene como objetivo proporcionar el desarrollo de habilidades técnicas y profundización teórica, proporcionando mejora académica (HAAG, 2009). Se considera una modalidad de enseñanza y aprendizaje que satisface las necesidades de formación universitaria porque involucra al alumno en las actividades de organización, planificación y ejecución del trabajo docente. Los programas de tutoría son importantes en la educación superior para la formación del profesorado porque constituye otra oportunidad de aprendizaje para la profesión docente.As Instituições de Ensino Superior (IES) têm tido a preocupação de organizar projetos educativos e pedagógicos, que desenvolvam uma aprendizagem ativa, construtiva, mediada e autorregulada. As matrizes curriculares são colocadas em prática ampliando o trabalho com diferentes propostas pedagógicas, investindo na ciência e na docência. Dentro desse contexto têm-se os programas de monitoria (FRISON,2016). A monitoria acadêmica define-se como um serviço de apoio pedagógico que visa oportunizar o desenvolvimento de habilidades técnicas e aprofundamento teórico, proporcionando o aperfeiçoamento acadêmico (HAAG,2009). É considerada uma modalidade de ensino aprendizagem que atende às necessidades de formação universitária porque envolve o graduando nas atividades de organização, planejamento e execução do trabalho docente. Os programas de monitoria são importantes no ensino superior de formação de professores por se constituir em mais uma oportunidade de aprendizagem do exercício docente.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/375710.47149/pemo.v3i1.3757Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3137572675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757/3422Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Beatriz Fiuza Fialho, Ilda Machado Fiuza Gonçalves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Mariana FiuzaGonçalves, Alberto MagnoFialho, Beatriz FiuzaGonçalves, Ilda Machado Fiuza2021-06-04T14:21:20Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3757Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T14:21:20Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of academic tutoring in higher education La importancia de la tutoría académica en la educación superior A importância da monitoria acadêmica no ensino superior |
title |
The importance of academic tutoring in higher education |
spellingShingle |
The importance of academic tutoring in higher education The importance of academic tutoring in higher education Gonçalves, Mariana Fiuza Monitoria acadêmica Ensino superior Docência Monitoria acadêmica Ensino superior Academic tutoring University education Teaching Academic tutoring Higher education Tutoría académica Educación superior Enseñança Tutoría académica Educación superior Gonçalves, Mariana Fiuza Monitoria acadêmica Ensino superior Docência Monitoria acadêmica Ensino superior Academic tutoring University education Teaching Academic tutoring Higher education Tutoría académica Educación superior Enseñança Tutoría académica Educación superior |
title_short |
The importance of academic tutoring in higher education |
title_full |
The importance of academic tutoring in higher education |
title_fullStr |
The importance of academic tutoring in higher education The importance of academic tutoring in higher education |
title_full_unstemmed |
The importance of academic tutoring in higher education The importance of academic tutoring in higher education |
title_sort |
The importance of academic tutoring in higher education |
author |
Gonçalves, Mariana Fiuza |
author_facet |
Gonçalves, Mariana Fiuza Gonçalves, Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Fialho, Beatriz Fiuza Gonçalves, Ilda Machado Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Fialho, Beatriz Fiuza Gonçalves, Ilda Machado Fiuza |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Alberto Magno Fialho, Beatriz Fiuza Gonçalves, Ilda Machado Fiuza |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Fialho, Beatriz Fiuza Gonçalves, Ilda Machado Fiuza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Monitoria acadêmica Ensino superior Docência Monitoria acadêmica Ensino superior Academic tutoring University education Teaching Academic tutoring Higher education Tutoría académica Educación superior Enseñança Tutoría académica Educación superior |
topic |
Monitoria acadêmica Ensino superior Docência Monitoria acadêmica Ensino superior Academic tutoring University education Teaching Academic tutoring Higher education Tutoría académica Educación superior Enseñança Tutoría académica Educación superior |
description |
Higher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757 10.47149/pemo.v3i1.3757 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i1.3757 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757/3422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757 2675-519X 10.47149/pemo.v3i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1822244482892955648 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.47149/pemo.v3i1.3757 |