The importance of academic tutoring in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Mariana Fiuza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gonçalves, Alberto Magno, Fialho, Beatriz Fiuza, Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757
Resumo: Higher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession.
id UECE-6_2509b6c05115806e9923a1461f13cdb5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3757
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling The importance of academic tutoring in higher educationLa importancia de la tutoría académica en la educación superiorA importância da monitoria acadêmica no ensino superiorMonitoria acadêmicaEnsino superiorDocênciaMonitoria acadêmicaEnsino superiorAcademic tutoringUniversity educationTeachingAcademic tutoringHigher educationTutoría académicaEducación superiorEnseñançaTutoría académicaEducación superiorHigher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession.Las instituciones de educación superior (IES) se han preocupado por organizar proyectos educativos y pedagógicos que desarrollen un aprendizaje activo, constructivo, mediado y autorregulado. Las matrices curriculares se ponen en práctica, ampliando el trabajo con diferentes propuestas pedagógicas, invirtiendo en ciencia y docencia. Dentro de este contexto, existen programas de tutoría (FRISON, 2016). La tutoría académica se define como un servicio de apoyo pedagógico que tiene como objetivo proporcionar el desarrollo de habilidades técnicas y profundización teórica, proporcionando mejora académica (HAAG, 2009). Se considera una modalidad de enseñanza y aprendizaje que satisface las necesidades de formación universitaria porque involucra al alumno en las actividades de organización, planificación y ejecución del trabajo docente. Los programas de tutoría son importantes en la educación superior para la formación del profesorado porque constituye otra oportunidad de aprendizaje para la profesión docente.As Instituições de Ensino Superior (IES) têm tido a preocupação de organizar projetos educativos e pedagógicos, que desenvolvam uma aprendizagem ativa, construtiva, mediada e autorregulada. As matrizes curriculares são colocadas em prática ampliando o trabalho com diferentes propostas pedagógicas, investindo na ciência e na docência. Dentro desse contexto têm-se os programas de monitoria (FRISON,2016). A monitoria acadêmica define-se como um serviço de apoio pedagógico que visa oportunizar o desenvolvimento de habilidades técnicas e aprofundamento teórico, proporcionando o aperfeiçoamento acadêmico (HAAG,2009). É considerada uma modalidade de ensino aprendizagem que atende às necessidades de formação universitária porque envolve o graduando nas atividades de organização, planejamento e execução do trabalho docente. Os programas de monitoria são importantes no ensino superior de formação de professores por se constituir em mais uma oportunidade de aprendizagem do exercício docente.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/375710.47149/pemo.v3i1.3757Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3137572675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757/3422Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Beatriz Fiuza Fialho, Ilda Machado Fiuza Gonçalves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Mariana FiuzaGonçalves, Alberto MagnoFialho, Beatriz FiuzaGonçalves, Ilda Machado Fiuza2021-06-04T14:21:20Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3757Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T14:21:20Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The importance of academic tutoring in higher education
La importancia de la tutoría académica en la educación superior
A importância da monitoria acadêmica no ensino superior
title The importance of academic tutoring in higher education
spellingShingle The importance of academic tutoring in higher education
Gonçalves, Mariana Fiuza
Monitoria acadêmica
Ensino superior
Docência
Monitoria acadêmica
Ensino superior
Academic tutoring
University education
Teaching
Academic tutoring
Higher education
Tutoría académica
Educación superior
Enseñança
Tutoría académica
Educación superior
title_short The importance of academic tutoring in higher education
title_full The importance of academic tutoring in higher education
title_fullStr The importance of academic tutoring in higher education
title_full_unstemmed The importance of academic tutoring in higher education
title_sort The importance of academic tutoring in higher education
author Gonçalves, Mariana Fiuza
author_facet Gonçalves, Mariana Fiuza
Gonçalves, Alberto Magno
Fialho, Beatriz Fiuza
Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
author_role author
author2 Gonçalves, Alberto Magno
Fialho, Beatriz Fiuza
Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Mariana Fiuza
Gonçalves, Alberto Magno
Fialho, Beatriz Fiuza
Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
dc.subject.por.fl_str_mv Monitoria acadêmica
Ensino superior
Docência
Monitoria acadêmica
Ensino superior
Academic tutoring
University education
Teaching
Academic tutoring
Higher education
Tutoría académica
Educación superior
Enseñança
Tutoría académica
Educación superior
topic Monitoria acadêmica
Ensino superior
Docência
Monitoria acadêmica
Ensino superior
Academic tutoring
University education
Teaching
Academic tutoring
Higher education
Tutoría académica
Educación superior
Enseñança
Tutoría académica
Educación superior
description Higher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757
10.47149/pemo.v3i1.3757
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i1.3757
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757/3422
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313757
2675-519X
10.47149/pemo.v3i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152964116480