The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Filho, Luciano Nery
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3622
Resumo: The state public school system in Ceará has been developing, since 2017, a diagnostic evaluation project that aims to measure the degree of cognitive development of students in the three grades of regular high school. This article aims to analyze the mathematical descriptors that, in the 2018 edition of the diagnostic evaluation, in the 3rd grade of high school, were in the group of five with the lowest number of correct answers in the state and how they behaved in each modality of schools in the network , as well as in each geographical region that comprises it. Thus, this research aims to serve as an instrument for teachers and managers to guide strategic actions to improve teaching and learning. The results show that the most critical contents are very similar between the different school modalities, as well as in the geographic regions of the state, with some specificities, demonstrating the need to focus on equitable teaching actions.
id UECE-6_281b9fbedb17a0333383b34e7b030a95
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3622
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in MathematicsEl proyecto de evaluación diagnóstica de la red pública estatal de Ceará: El proyecto de evaluación diagnóstica de la red pública estatal de Ceará: Análisis de descriptores críticos en MatemáticasO projeto de avaliação diagnóstica da rede pública estadual do Ceará: Análise dos descritores críticos em MatemáticaAvaliação diagnósticaDescritoresConteúdos críticosEstratégia de ensino e aprendizagemEducaçãoAvaliaçãoDiagnostic evaluationDescriptorsCritical contentTeaching and learning strategyEducationEvaluationEvaluación diagnósticaDescriptorContenido criticoEstratégia de ensino e aprendizagemEducaciónEvaluaciónThe state public school system in Ceará has been developing, since 2017, a diagnostic evaluation project that aims to measure the degree of cognitive development of students in the three grades of regular high school. This article aims to analyze the mathematical descriptors that, in the 2018 edition of the diagnostic evaluation, in the 3rd grade of high school, were in the group of five with the lowest number of correct answers in the state and how they behaved in each modality of schools in the network , as well as in each geographical region that comprises it. Thus, this research aims to serve as an instrument for teachers and managers to guide strategic actions to improve teaching and learning. The results show that the most critical contents are very similar between the different school modalities, as well as in the geographic regions of the state, with some specificities, demonstrating the need to focus on equitable teaching actions.El sistema de escuelas públicas del estado en Ceará ha estado desarrollando, desde 2017, un proyecto de evaluación de diagnóstico que tiene como objetivo medir el grado de desarrollo cognitivo de los estudiantes en los tres grados de la escuela secundaria regular. Este artículo tiene como objetivo analizar los descriptores matemáticos que, en la edición de 2018 de la evaluación de diagnóstico, en el tercer grado de la escuela secundaria, estaban en el grupo de cinco con el menor número de respuestas correctas en el estado y cómo se comportaron en cada modalidad de escuelas en la red , así como en cada región geográfica que lo comprende. Por lo tanto, esta investigación tiene como objetivo servir como un instrumento para maestros y gerentes para guiar acciones estratégicas para mejorar la enseñanza y el aprendizaje. Los resultados demuestran que los contenidos más críticos son muy similares entre las diferentes modalidades escolares, así como en las regiones geográficas del estado, con algunas especificidades, lo que demuestra la necesidad de centrarse en acciones de enseñanza equitativas.A rede pública de ensino estadual do Ceará desenvolve desde o ano de 2017 o projeto de avaliação diagnóstica que objetiva mensurar o grau de desenvolvimento cognitivo dos alunos das três séries do ensino médio seriado regular. Esse artigo objetiva a análise dos descritores de Matemática que, na edição de 2018 da avaliação diagnóstica, na 3ª série do ensino médio, figuravam no grupo dos cinco com menores quantidades de acertos do estado e como eles se comportavam em cada modalidade de escolas da rede, bem como em cada regional geográfica que a compõe. Com isso essa pesquisa objetiva servir de instrumento aos professores e gestores para orientar ações estratégicas de melhoria do ensino e da aprendizagem. Os resultados demonstram que os conteúdos mais críticos são muito semelhantes entre as diversas modalidades de escolas, bem como nas regionais geográficas do estado, com algumas especificidades, demonstrando haver necessidade de focar ações equânimes de ensino.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/362210.47149/pemo.v2i3.3622Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233622Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233622Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e2336222675-519X10.47149/pemo.v2i3reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3622/3246Copyright (c) 2020 Luciano Nery Ferreira Filho (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Filho, Luciano Nery2021-06-04T13:52:03Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3622Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T13:52:03Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
El proyecto de evaluación diagnóstica de la red pública estatal de Ceará: El proyecto de evaluación diagnóstica de la red pública estatal de Ceará: Análisis de descriptores críticos en Matemáticas
O projeto de avaliação diagnóstica da rede pública estadual do Ceará: Análise dos descritores críticos em Matemática
title The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
spellingShingle The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
Ferreira Filho, Luciano Nery
Avaliação diagnóstica
Descritores
Conteúdos críticos
Estratégia de ensino e aprendizagem
Educação
Avaliação
Diagnostic evaluation
Descriptors
Critical content
Teaching and learning strategy
Education
Evaluation
Evaluación diagnóstica
Descriptor
Contenido critico
Estratégia de ensino e aprendizagem
Educación
Evaluación
title_short The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
title_full The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
title_fullStr The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
title_full_unstemmed The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
title_sort The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics
author Ferreira Filho, Luciano Nery
author_facet Ferreira Filho, Luciano Nery
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Filho, Luciano Nery
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação diagnóstica
Descritores
Conteúdos críticos
Estratégia de ensino e aprendizagem
Educação
Avaliação
Diagnostic evaluation
Descriptors
Critical content
Teaching and learning strategy
Education
Evaluation
Evaluación diagnóstica
Descriptor
Contenido critico
Estratégia de ensino e aprendizagem
Educación
Evaluación
topic Avaliação diagnóstica
Descritores
Conteúdos críticos
Estratégia de ensino e aprendizagem
Educação
Avaliação
Diagnostic evaluation
Descriptors
Critical content
Teaching and learning strategy
Education
Evaluation
Evaluación diagnóstica
Descriptor
Contenido critico
Estratégia de ensino e aprendizagem
Educación
Evaluación
description The state public school system in Ceará has been developing, since 2017, a diagnostic evaluation project that aims to measure the degree of cognitive development of students in the three grades of regular high school. This article aims to analyze the mathematical descriptors that, in the 2018 edition of the diagnostic evaluation, in the 3rd grade of high school, were in the group of five with the lowest number of correct answers in the state and how they behaved in each modality of schools in the network , as well as in each geographical region that comprises it. Thus, this research aims to serve as an instrument for teachers and managers to guide strategic actions to improve teaching and learning. The results show that the most critical contents are very similar between the different school modalities, as well as in the geographic regions of the state, with some specificities, demonstrating the need to focus on equitable teaching actions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3622
10.47149/pemo.v2i3.3622
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3622
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i3.3622
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3622/3246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Luciano Nery Ferreira Filho (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Luciano Nery Ferreira Filho (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233622
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233622
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233622
2675-519X
10.47149/pemo.v2i3
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152894910464