“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716 |
Resumo: | The purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context. |
id |
UECE-6_3ee1ff122219463e9e10d754edfb46f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3716 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemiaEstamos em casa! : Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemiaEducação infantilPedagogia do cotidiano remotoEixos estruturantes das diretrizesEducação InfantilPedagogia do cotidiano remotoPandemiaEducaçãoThe purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context.El objetivo del artículo es analizar la vida cotidiana de la educación de la primera infancia de forma remota, en la que buscaba garantizar los derechos de los niños y la protección de los niños, sin embargo, con el aislamiento social, constituía una nueva práctica pedagógica. Por lo tanto, nos damos cuenta de que es esencial considerar la legitimidad de las acciones y el conocimiento que impregnan los eventos diarios que experimentan los niños en los grupos de interacciones y herramientas tecnológicas utilizadas por el maestro. Los datos analizados en el artículo consisten en narraciones generadas por la observación de un grupo de WhatsApp Messenger, compuesto por niños de 3 años y sus familias, de una guardería en el municipio de Fortaleza sobre las experiencias pedagógicas y la praxis en este momento único. . A partir del análisis, sugerimos que los ejes estructurantes de las prácticas pedagógicas, que conforman las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación de la Primera Infancia, se conviertan en entornos para acoger la vida cotidiana y las relaciones entre adultos, niños, enseñanza y aprendizaje en el contexto de la pandemia.O propósito do artigo é analisar a educação infantil de maneira remota, na qual buscou garantir os direitos das crianças e a proteção da infância, todavia com o isolamento social constituiu um novo fazer pedagógico. Para tanto, percebemos que é imprescindível considerarmos a legitimidade dos fazeres e saberes que permeiam os acontecimentos cotidianos vivenciados pelas crianças nos grupos de interações e ferramentas tecnológicas utilizadas no processo educativo. Os dados analisados no artigo é constituído por narrativas geradas em observação de um grupo de WhatsApp Messenger, composto por crianças de 4 anos de idade e suas famílias, de um creche da Prefeitura Municipal de Fortaleza sobre as vivências e as práxis pedagógicas neste tempo tão único. A partir das análises, sugerimos que os eixos estruturantes das práticas pedagógicas, que compõe as Diretrizes Curriculares Nacional para Educação Infantil, que são as interações e brincadeiras, como suporte para acolher o cotidiano e as relações entre os adultos, crianças, ensino e aprendizagem no contexto pandêmico.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/371610.47149/pemo.v2i1.3716Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-172675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716/3283Copyright (c) 2020 Mayara Alves de Castro, José Gerardo Vasconcelos, Maria Marly Alves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Mayara Alves deVasconcelos, José GerardoAlves, Maria Marly2021-06-03T14:36:47Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3716Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:36:47Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia Estamos em casa! : Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
title |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
spellingShingle |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia Castro, Mayara Alves de Educação infantil Pedagogia do cotidiano remoto Eixos estruturantes das diretrizes Educação Infantil Pedagogia do cotidiano remoto Pandemia Educação |
title_short |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
title_full |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
title_fullStr |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
title_full_unstemmed |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
title_sort |
“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia |
author |
Castro, Mayara Alves de |
author_facet |
Castro, Mayara Alves de Vasconcelos, José Gerardo Alves, Maria Marly |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, José Gerardo Alves, Maria Marly |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Mayara Alves de Vasconcelos, José Gerardo Alves, Maria Marly |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Pedagogia do cotidiano remoto Eixos estruturantes das diretrizes Educação Infantil Pedagogia do cotidiano remoto Pandemia Educação |
topic |
Educação infantil Pedagogia do cotidiano remoto Eixos estruturantes das diretrizes Educação Infantil Pedagogia do cotidiano remoto Pandemia Educação |
description |
The purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716 10.47149/pemo.v2i1.3716 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i1.3716 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716/3283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Mayara Alves de Castro, José Gerardo Vasconcelos, Maria Marly Alves (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Mayara Alves de Castro, José Gerardo Vasconcelos, Maria Marly Alves (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17 2675-519X 10.47149/pemo.v2i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152946290688 |