“We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Mayara Alves de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vasconcelos, José Gerardo, Alves, Maria Marly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716
Resumo: The purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context.
id UECE-6_3ee1ff122219463e9e10d754edfb46f8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3716
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemiaEstamos em casa! : Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemiaEducação infantilPedagogia do cotidiano remotoEixos estruturantes das diretrizesEducação InfantilPedagogia do cotidiano remotoPandemiaEducaçãoThe purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context.El objetivo del artículo es analizar la vida cotidiana de la educación de la primera infancia de forma remota, en la que buscaba garantizar los derechos de los niños y la protección de los niños, sin embargo, con el aislamiento social, constituía una nueva práctica pedagógica. Por lo tanto, nos damos cuenta de que es esencial considerar la legitimidad de las acciones y el conocimiento que impregnan los eventos diarios que experimentan los niños en los grupos de interacciones y herramientas tecnológicas utilizadas por el maestro. Los datos analizados en el artículo consisten en narraciones generadas por la observación de un grupo de WhatsApp Messenger, compuesto por niños de 3 años y sus familias, de una guardería en el municipio de Fortaleza sobre las experiencias pedagógicas y la praxis en este momento único. . A partir del análisis, sugerimos que los ejes estructurantes de las prácticas pedagógicas, que conforman las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación de la Primera Infancia, se conviertan en entornos para acoger la vida cotidiana y las relaciones entre adultos, niños, enseñanza y aprendizaje en el contexto de la pandemia.O propósito do artigo é analisar a educação infantil de maneira remota, na qual buscou garantir os direitos das crianças e a proteção da infância, todavia com o isolamento social constituiu um novo fazer pedagógico. Para tanto, percebemos que é imprescindível considerarmos a legitimidade dos fazeres e saberes que permeiam os acontecimentos cotidianos vivenciados pelas crianças nos grupos de interações e ferramentas tecnológicas utilizadas no processo educativo. Os dados analisados no artigo é constituído por narrativas geradas em observação de um grupo de WhatsApp Messenger, composto por crianças de 4 anos de idade e suas famílias, de um creche da Prefeitura Municipal de Fortaleza sobre as vivências e as práxis pedagógicas neste tempo tão único. A partir das análises, sugerimos que os eixos estruturantes das práticas pedagógicas, que compõe as Diretrizes Curriculares Nacional para Educação Infantil, que são as interações e brincadeiras, como suporte para acolher o cotidiano e as relações entre os adultos, crianças, ensino e aprendizagem no contexto pandêmico.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/371610.47149/pemo.v2i1.3716Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-172675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716/3283Copyright (c) 2020 Mayara Alves de Castro, José Gerardo Vasconcelos, Maria Marly Alves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Mayara Alves deVasconcelos, José GerardoAlves, Maria Marly2021-06-03T14:36:47Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3716Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:36:47Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
Estamos em casa! : Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
title “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
spellingShingle “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
Castro, Mayara Alves de
Educação infantil
Pedagogia do cotidiano remoto
Eixos estruturantes das diretrizes
Educação Infantil
Pedagogia do cotidiano remoto
Pandemia
Educação
title_short “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
title_full “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
title_fullStr “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
title_full_unstemmed “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
title_sort “We're at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia
author Castro, Mayara Alves de
author_facet Castro, Mayara Alves de
Vasconcelos, José Gerardo
Alves, Maria Marly
author_role author
author2 Vasconcelos, José Gerardo
Alves, Maria Marly
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Mayara Alves de
Vasconcelos, José Gerardo
Alves, Maria Marly
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Pedagogia do cotidiano remoto
Eixos estruturantes das diretrizes
Educação Infantil
Pedagogia do cotidiano remoto
Pandemia
Educação
topic Educação infantil
Pedagogia do cotidiano remoto
Eixos estruturantes das diretrizes
Educação Infantil
Pedagogia do cotidiano remoto
Pandemia
Educação
description The purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716
10.47149/pemo.v2i1.3716
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i1.3716
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716/3283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Mayara Alves de Castro, José Gerardo Vasconcelos, Maria Marly Alves (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Mayara Alves de Castro, José Gerardo Vasconcelos, Maria Marly Alves (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17
2675-519X
10.47149/pemo.v2i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152946290688