Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Grasiany Sousa de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, Paula Trajano de Araújo, Valente, Natália Parente de Lima, Silva, Solonildo Almeida da, Silveira Jucá, Sandro César
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577
Resumo: Considering that the constitution of knowledge necessary for teacher education is directly related to the context of teacher education, this work that is now presented constitutes a current panorama of the context of initial teacher education in the scope of courses related to science teaching. Thus, the objective was to identify the different contexts of the initial teacher training courses in this teaching area, starting from the following question: which formative contexts constitute the initial training of teachers in science teaching courses? Regarding the methodology, we are facing a study with a qualitative approach of the narrative review type of the literature. The results observed are specifically related to the curriculum, supervised internships, initial training programs for teaching and context of insertion of the future professional.
id UECE-6_6ad0c4019be45f64a2d04e086e6dd7e6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10577
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022EnsinoFormação de professoresEnsino de ciênciasContexto formativoTeaching.Teacher educationScience TeachingFormative contextConsidering that the constitution of knowledge necessary for teacher education is directly related to the context of teacher education, this work that is now presented constitutes a current panorama of the context of initial teacher education in the scope of courses related to science teaching. Thus, the objective was to identify the different contexts of the initial teacher training courses in this teaching area, starting from the following question: which formative contexts constitute the initial training of teachers in science teaching courses? Regarding the methodology, we are facing a study with a qualitative approach of the narrative review type of the literature. The results observed are specifically related to the curriculum, supervised internships, initial training programs for teaching and context of insertion of the future professional.Considerando que a constituição de saberes necessários à formação docente relaciona-se diretamente ao contexto de formação dos professores, este trabalho constitui-se como um panorama atual do contexto de formação inicial de professores no âmbito dos cursos relacionados ao ensino de ciências. Assim, objetivou-se identificar os diferentes contextos dos cursos de formação docente inicial da referida área de ensino, partindo do seguinte questionamento: quais contextos formativos constituem a formação inicial de professores nos cursos de ensino de ciências? Em relação a metodologia, estamos diante de um estudo com abordagem qualitativa do tipo revisão narrativa da literatura. Os resultados observados estão relacionados especificamente com o currículo, estágios supervisionados, programas de formação inicial à docência e contexto de inserção do futuro profissional, as práticas pedagógicas dos docentes-formadores que potencializam a interdisciplinaridade e os conhecimentos epistemológicos que influenciam de modo indireto.   EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1057710.47149/pemo.v5.e10577Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10577Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10577Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e105772675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577/9794https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577/10296https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577/10191Copyright (c) 2023 Grasiany Sousa de Almeida, Paula Trajano de Araújo Alves, Natália Parente de Lima Valente, Solonildo Almeida da Silva, Sandro César Silveira Jucá (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Grasiany Sousa deAlves, Paula Trajano de AraújoValente, Natália Parente de LimaSilva, Solonildo Almeida daSilveira Jucá, Sandro César2023-11-23T19:18:48Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10577Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-11-23T19:18:48Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
title Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
spellingShingle Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
Almeida, Grasiany Sousa de
Ensino
Formação de professores
Ensino de ciências
Contexto formativo
Teaching.
Teacher education
Science Teaching
Formative context
title_short Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
title_full Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
title_fullStr Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
title_full_unstemmed Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
title_sort Contextos formativos nos cursos de ensino de ciências: mapeamento de teses de 2014 a 2022
author Almeida, Grasiany Sousa de
author_facet Almeida, Grasiany Sousa de
Alves, Paula Trajano de Araújo
Valente, Natália Parente de Lima
Silva, Solonildo Almeida da
Silveira Jucá, Sandro César
author_role author
author2 Alves, Paula Trajano de Araújo
Valente, Natália Parente de Lima
Silva, Solonildo Almeida da
Silveira Jucá, Sandro César
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Grasiany Sousa de
Alves, Paula Trajano de Araújo
Valente, Natália Parente de Lima
Silva, Solonildo Almeida da
Silveira Jucá, Sandro César
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Formação de professores
Ensino de ciências
Contexto formativo
Teaching.
Teacher education
Science Teaching
Formative context
topic Ensino
Formação de professores
Ensino de ciências
Contexto formativo
Teaching.
Teacher education
Science Teaching
Formative context
description Considering that the constitution of knowledge necessary for teacher education is directly related to the context of teacher education, this work that is now presented constitutes a current panorama of the context of initial teacher education in the scope of courses related to science teaching. Thus, the objective was to identify the different contexts of the initial teacher training courses in this teaching area, starting from the following question: which formative contexts constitute the initial training of teachers in science teaching courses? Regarding the methodology, we are facing a study with a qualitative approach of the narrative review type of the literature. The results observed are specifically related to the curriculum, supervised internships, initial training programs for teaching and context of insertion of the future professional.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577
10.47149/pemo.v5.e10577
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e10577
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577/9794
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577/10296
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10577/10191
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10577
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10577
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10577
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154102870016