Embodiment vs bodily practice: (mis)match in Brazilian scientific output
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10321 |
Resumo: | We investigate the supposed lack of definition of embodiment and bodily practices that appears in Brazilian published studies. That indeterminacy opens to closer inspection whether both terms are intertwined through studies available on Capes Periódicos website laying out their peculiar features. Once these studies have been peer-reviewed and accepted, we manage a search of the keywords: “embodiment” AND “bodily practices” OR “body actions”, reaching 28 articles. The terms are viewed in the manner of Csordas (2008) and Lazzarotti et al., (2010)/González and Fensterseifer (2014). Both notions are in line with a clustering of lived-through meanings far beyond the mere and constrained biological view of the human body. Finally, the national research needs a deeper clarification about these notions, which seem to be subject to variations in different cultural contexts. |
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Embodiment vs bodily practice: (mis)match in Brazilian scientific outputCorporeidade e práticas corporais: (des)encontros na produção científica brasileiraCorpoTeoriaProdução de conhecimentoEducação FísicaBodyTheoryKnowledge productionPhysical EducationWe investigate the supposed lack of definition of embodiment and bodily practices that appears in Brazilian published studies. That indeterminacy opens to closer inspection whether both terms are intertwined through studies available on Capes Periódicos website laying out their peculiar features. Once these studies have been peer-reviewed and accepted, we manage a search of the keywords: “embodiment” AND “bodily practices” OR “body actions”, reaching 28 articles. The terms are viewed in the manner of Csordas (2008) and Lazzarotti et al., (2010)/González and Fensterseifer (2014). Both notions are in line with a clustering of lived-through meanings far beyond the mere and constrained biological view of the human body. Finally, the national research needs a deeper clarification about these notions, which seem to be subject to variations in different cultural contexts.O trabalho investiga a suposta indefinição existente entre “práticas corporais” e “corporeidade” em textos acadêmicos nacionais. Indagamos se e como ambas estão relacionadas na produção disponibilizada pelo Portal de Periódicos Capes. Objetivamos averiguar os nexos entre esses termos em nossa produção científica. Realizamos uma busca de documentos revisados por pares com os descritores corporeidade AND “práticas corporais” OR “prática corporal”, resultando 28 artigos. O tratamento dado à expressão “práticas corporais” está em conformidade às definições de Lazzarotti Filho et al., (2010) e Gozalez e Fensterseifer (2014); já a corporeidade segue a definição de Csordas (2009). Tanto corporeidade quanto práticas corporais aparecem como vivências, experiências e práticas de um corpo culturalmente referenciado. Concluímos que ambos os termos ligam-se a aspectos socioculturais, fazendo-se necessário aprofundar a delimitação dessas noções.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1032110.47149/pemo.v5.e510321Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510321Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510321Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5103212675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10321/9221https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10321/9713https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10321/9706PortuguêsCopyright (c) 2023 Letícia Rodrigues Teixeira e Silva, Nargila Mara da Silva Bento, Natália Heringer Mendonça, Ester Geraldo Torres, Dulce Maria Filgueira de Almeida (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Letícia Rodrigues Teixeira eSilva Bento, Nargila Mara da Mendonça, Natália HeringerTorres, Ester Geraldo Almeida, Dulce Maria Filgueira de2023-09-15T11:48:36Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10321Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-15T11:48:36Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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