Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
DOI: | 10.47149/pemo.v.4.6763 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763 |
Resumo: | Comic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge. |
id |
UECE-6_a940cbc225678ef009263d79038fb8d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6763 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
spelling |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies revealProdução científica sobre história em quadrinhos na Scielo (1997-2020): o que dizem as pesquisasHistórias em quadrinhosEnsinoEducaçãoScieloComic booksTeachingEducationScieloComic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge.A história em quadrinhos é uma linguagem que pode proporcionar aos educadores e educandos um recurso didático e pedagógico importante para auxiliá-los no desenvolvimento de práticas pedagógicas em sala de aula, enriquecendo a aprendizagem. A partir de uma pesquisa de abordagem qualitativa e de levantamento bibliográfico, realizada na Scielo Brasil, objetivou-se investigar o que diz a produção acadêmica a respeito das histórias em quadrinhos indexadas nessa base, no período compreendido entre 1997 a 2020. Foram encontrados 9 artigos científicos sobre as histórias em quadrinhos. Desse total, 2 trabalhos discutem aspectos relacionados à realidade; 4 se referem especificamente às metodologias de ensino, e 3 estão relacionados ao mercado editorial. A pesquisa identificou também que as principais contribuições das HQs analisadas dizem respeito aos benefícios dessa linguagem como recurso didático-pedagógico ou metodologia de ensino na educação, independente do nível de ensino (educação básica ou ensino superior) e da área de conhecimento.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/676310.47149/pemo.v.4.6763Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e467632675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/6334https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8338https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8843Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Renata Costa Brito Araújo, Gustavo Cunha de2023-10-05T13:21:36Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6763Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-05T13:21:36Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal Produção científica sobre história em quadrinhos na Scielo (1997-2020): o que dizem as pesquisas |
title |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal |
spellingShingle |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal Moraes, Renata Costa Brito Histórias em quadrinhos Ensino Educação Scielo Comic books Teaching Education Scielo Moraes, Renata Costa Brito Histórias em quadrinhos Ensino Educação Scielo Comic books Teaching Education Scielo |
title_short |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal |
title_full |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal |
title_fullStr |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal |
title_full_unstemmed |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal |
title_sort |
Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal |
author |
Moraes, Renata Costa Brito |
author_facet |
Moraes, Renata Costa Brito Moraes, Renata Costa Brito Araújo, Gustavo Cunha de Araújo, Gustavo Cunha de |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Gustavo Cunha de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Renata Costa Brito Araújo, Gustavo Cunha de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Histórias em quadrinhos Ensino Educação Scielo Comic books Teaching Education Scielo |
topic |
Histórias em quadrinhos Ensino Educação Scielo Comic books Teaching Education Scielo |
description |
Comic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763 10.47149/pemo.v.4.6763 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v.4.6763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/6334 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8338 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8843 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1822183481416876032 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.47149/pemo.v.4.6763 |