Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Renata Costa Brito
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Araújo, Gustavo Cunha de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763
Resumo: Comic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge.
id UECE-6_a940cbc225678ef009263d79038fb8d6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6763
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies revealProdução científica sobre história em quadrinhos na Scielo (1997-2020): o que dizem as pesquisasHistórias em quadrinhosEnsinoEducaçãoScieloComic booksTeachingEducationScieloComic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge.A história em quadrinhos é uma linguagem que pode proporcionar aos educadores e educandos um recurso didático e pedagógico importante para auxiliá-los no desenvolvimento de práticas pedagógicas em sala de aula, enriquecendo a aprendizagem. A partir de uma pesquisa de abordagem qualitativa e de levantamento bibliográfico, realizada na Scielo Brasil, objetivou-se investigar o que diz a produção acadêmica a respeito das histórias em quadrinhos indexadas nessa base, no período compreendido entre 1997 a 2020. Foram encontrados 9 artigos científicos sobre as histórias em quadrinhos. Desse total, 2 trabalhos discutem aspectos relacionados à realidade; 4 se referem especificamente às metodologias de ensino, e 3 estão relacionados ao mercado editorial. A pesquisa identificou também que as principais contribuições das HQs analisadas dizem respeito aos benefícios dessa linguagem como recurso didático-pedagógico ou metodologia de ensino na educação, independente do nível de ensino (educação básica ou ensino superior) e da área de conhecimento.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/676310.47149/pemo.v.4.6763Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e467632675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/6334https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8338https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8843Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Renata Costa Brito Araújo, Gustavo Cunha de2023-10-05T13:21:36Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6763Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-05T13:21:36Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
Produção científica sobre história em quadrinhos na Scielo (1997-2020): o que dizem as pesquisas
title Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
spellingShingle Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
Moraes, Renata Costa Brito
Histórias em quadrinhos
Ensino
Educação
Scielo
Comic books
Teaching
Education
Scielo
title_short Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
title_full Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
title_fullStr Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
title_full_unstemmed Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
title_sort Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
author Moraes, Renata Costa Brito
author_facet Moraes, Renata Costa Brito
Araújo, Gustavo Cunha de
author_role author
author2 Araújo, Gustavo Cunha de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Renata Costa Brito
Araújo, Gustavo Cunha de
dc.subject.por.fl_str_mv Histórias em quadrinhos
Ensino
Educação
Scielo
Comic books
Teaching
Education
Scielo
topic Histórias em quadrinhos
Ensino
Educação
Scielo
Comic books
Teaching
Education
Scielo
description Comic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763
10.47149/pemo.v.4.6763
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v.4.6763
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/6334
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8338
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6763/8843
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e46763
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153502035968