Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rafaela da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dias, Alfrancio Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3696
Resumo: In this work, we carried out an analysis of how teachers in the early years of elementary school at “Escola Estadual Eliezer Porto” work in situations of racial discrimination. The methodological option fell on the qualitative approach. The data collection strategy would be with a semi-structured interview with five teachers. It is concluded that the lack of information and the cultural issues that are the main causes of discrimination. The approach to racial discrimination is of great importance so that students have more information on ethnic-racial issues and lessen prejudice.
id UECE-6_a9d94067e5e45cda365faec085267200
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3696
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at schoolRepresentações das professoras dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a discriminação racial na escolaAlunosDiscriminação RacialEscolaProfessoresIn this work, we carried out an analysis of how teachers in the early years of elementary school at “Escola Estadual Eliezer Porto” work in situations of racial discrimination. The methodological option fell on the qualitative approach. The data collection strategy would be with a semi-structured interview with five teachers. It is concluded that the lack of information and the cultural issues that are the main causes of discrimination. The approach to racial discrimination is of great importance so that students have more information on ethnic-racial issues and lessen prejudice.Neste trabalho, realizamos uma análise acerca de como os professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental da “Escola Estadual Eliezer Porto” trabalham as situações de discriminação racial. A opção metodológica recaiu sobre a abordagem qualitativa. A estratégia de coleta de dados seria com a entrevista semiestruturada com cinco docentes. Conclui-se que a falta de informação e as questões culturais que são as principais causas da discriminação. A abordagem da discriminação racial é de grande importância para que os alunos tenham mais informações sobre as questões étnicos-raciais e diminua o preconceito.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/369610.47149/pemo.v2i3.3696Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233696Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233696Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e2336962675-519X10.47149/pemo.v2i3reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3696/3238Copyright (c) 2020 Rafaela da Silva Santos, Alfrancio Ferreira Dias (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rafaela da SilvaDias, Alfrancio Ferreira2021-06-04T13:57:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3696Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T13:57:11Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
Representações das professoras dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a discriminação racial na escola
title Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
spellingShingle Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
Santos, Rafaela da Silva
Alunos
Discriminação Racial
Escola
Professores
title_short Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
title_full Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
title_fullStr Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
title_full_unstemmed Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
title_sort Teachers' representations of early elementary school years about racial discrimination at school
author Santos, Rafaela da Silva
author_facet Santos, Rafaela da Silva
Dias, Alfrancio Ferreira
author_role author
author2 Dias, Alfrancio Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rafaela da Silva
Dias, Alfrancio Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Alunos
Discriminação Racial
Escola
Professores
topic Alunos
Discriminação Racial
Escola
Professores
description In this work, we carried out an analysis of how teachers in the early years of elementary school at “Escola Estadual Eliezer Porto” work in situations of racial discrimination. The methodological option fell on the qualitative approach. The data collection strategy would be with a semi-structured interview with five teachers. It is concluded that the lack of information and the cultural issues that are the main causes of discrimination. The approach to racial discrimination is of great importance so that students have more information on ethnic-racial issues and lessen prejudice.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3696
10.47149/pemo.v2i3.3696
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3696
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i3.3696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3696/3238
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rafaela da Silva Santos, Alfrancio Ferreira Dias (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rafaela da Silva Santos, Alfrancio Ferreira Dias (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233696
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233696
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233696
2675-519X
10.47149/pemo.v2i3
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152939999232