Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290 |
Resumo: | This article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation. |
id |
UECE-6_c3f96d9a618e21867b68c55ac5deb1d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4290 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissionalSaberes da docência: leitura crítica, emancipação humana e profissionalSaberes da docênciaEnsinoAto de lerFormação ProfissionalEducaçãoDocênciaTeaching knowledgeTeachingAct of readingProfessional qualificationEducationTeachingThis article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation.O presente artigo compreende a obra “A importância do ato de ler: em três artigos que se completam” de Paulo Freire (2011) analisando os construtos teóricos do autor e suas principais contribuições para formação de professores, evidenciando os saberes necessários à docência e os desafios do trabalho docente. Esse estudo desenvolve-se com base nas orientações da pesquisa bibliográfica, com técnicas de leituras sistematizadas. Como resultados preliminares tem-se a compreensão de que o docente necessita, alicerçar-se em três pilares da formação: o ensino, pesquisa e extensão, que envolvem o avaliar, intervir e fundamenta-se nos saberes epistemológicos da docência. A prática de ensino configura-se em sua complexidade, muito distante da premissa de ensinar, enquanto “dom” ou com bases na asserção contemporânea do “notório saber da docência”. Freire (2011) contribui substancialmente no entendimento dos saberes da docência, à medida que enxerga a importância da leitura crítica como instrumento de emancipação humana e profissional.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/429010.47149/pemo.v3i1.4290Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3142902675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290/3600Copyright (c) 2020 Leticia Oliveira de Souza, Katyanna de Brito Anselmo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Leticia Oliveira deAnselmo, Katyanna de Brito2021-06-04T18:09:55Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4290Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:09:55Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional Saberes da docência: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
title |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
spellingShingle |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional Souza, Leticia Oliveira de Saberes da docência Ensino Ato de ler Formação Profissional Educação Docência Teaching knowledge Teaching Act of reading Professional qualification Education Teaching |
title_short |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
title_full |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
title_fullStr |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
title_full_unstemmed |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
title_sort |
Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional |
author |
Souza, Leticia Oliveira de |
author_facet |
Souza, Leticia Oliveira de Anselmo, Katyanna de Brito |
author_role |
author |
author2 |
Anselmo, Katyanna de Brito |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Leticia Oliveira de Anselmo, Katyanna de Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes da docência Ensino Ato de ler Formação Profissional Educação Docência Teaching knowledge Teaching Act of reading Professional qualification Education Teaching |
topic |
Saberes da docência Ensino Ato de ler Formação Profissional Educação Docência Teaching knowledge Teaching Act of reading Professional qualification Education Teaching |
description |
This article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290 10.47149/pemo.v3i1.4290 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i1.4290 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290/3600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Leticia Oliveira de Souza, Katyanna de Brito Anselmo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Leticia Oliveira de Souza, Katyanna de Brito Anselmo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290 2675-519X 10.47149/pemo.v3i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153013399552 |