Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Leticia Oliveira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Anselmo, Katyanna de Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290
Resumo: This article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation.
id UECE-6_c3f96d9a618e21867b68c55ac5deb1d6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4290
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissionalSaberes da docência: leitura crítica, emancipação humana e profissionalSaberes da docênciaEnsinoAto de lerFormação ProfissionalEducaçãoDocênciaTeaching knowledgeTeachingAct of readingProfessional qualificationEducationTeachingThis article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation.O presente artigo compreende a obra “A importância do ato de ler: em três artigos que se completam” de Paulo Freire (2011) analisando os construtos teóricos do autor e suas principais contribuições para formação de professores, evidenciando os saberes necessários à docência e os desafios do trabalho docente. Esse estudo desenvolve-se com base nas orientações da pesquisa bibliográfica, com técnicas de leituras sistematizadas. Como resultados preliminares tem-se a compreensão de que o docente necessita, alicerçar-se em três pilares da formação: o ensino, pesquisa e extensão, que envolvem o avaliar, intervir e fundamenta-se nos saberes epistemológicos da docência. A prática de ensino configura-se em sua complexidade, muito distante da premissa de ensinar, enquanto “dom” ou com bases na asserção contemporânea do “notório saber da docência”. Freire (2011) contribui substancialmente no entendimento dos saberes da docência, à medida que enxerga a importância da leitura crítica como instrumento de emancipação humana e profissional.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/429010.47149/pemo.v3i1.4290Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3142902675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290/3600Copyright (c) 2020 Leticia Oliveira de Souza, Katyanna de Brito Anselmo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Leticia Oliveira deAnselmo, Katyanna de Brito2021-06-04T18:09:55Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4290Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:09:55Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
Saberes da docência: leitura crítica, emancipação humana e profissional
title Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
spellingShingle Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
Souza, Leticia Oliveira de
Saberes da docência
Ensino
Ato de ler
Formação Profissional
Educação
Docência
Teaching knowledge
Teaching
Act of reading
Professional qualification
Education
Teaching
title_short Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
title_full Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
title_fullStr Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
title_full_unstemmed Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
title_sort Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional
author Souza, Leticia Oliveira de
author_facet Souza, Leticia Oliveira de
Anselmo, Katyanna de Brito
author_role author
author2 Anselmo, Katyanna de Brito
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Leticia Oliveira de
Anselmo, Katyanna de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes da docência
Ensino
Ato de ler
Formação Profissional
Educação
Docência
Teaching knowledge
Teaching
Act of reading
Professional qualification
Education
Teaching
topic Saberes da docência
Ensino
Ato de ler
Formação Profissional
Educação
Docência
Teaching knowledge
Teaching
Act of reading
Professional qualification
Education
Teaching
description This article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290
10.47149/pemo.v3i1.4290
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i1.4290
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290/3600
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Leticia Oliveira de Souza, Katyanna de Brito Anselmo (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Leticia Oliveira de Souza, Katyanna de Brito Anselmo (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314290
2675-519X
10.47149/pemo.v3i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153013399552