LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901 |
Resumo: | Learning to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher’s education. Considering this, the work discusses the knowledge that teachers have to work in day care center. In order to develop this study, field observations, diary registers; documental analyses and semi-structured interview were undertaken. In general, the teachers emphasize the importance of realizing an educational work alongside the necessary care to children less than three years. A qualitative approach of researching was adopted in three municipal kindergarten educational centers in the countryside of São Paulo, involving three beginner teachers, who work with children from zero to three years old. A common point of view among the three teachers refers to the knowledge acquired in the professional practice by the exchange of knowledge with more experienced teachers, the main source of learning to teach in the nursery care. |
id |
UNESP-7_c432cd10e9b3b33b0349cfab0933e19f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10901 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERSAPRENDIZAJE DOCENTE EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: SABERES DE PROFESORAS QUE ACTÚAN EN LAS GUARDERÍASAPRENDIZAGEM DOCENTE NA EDUCAÇÃO INFANTIL: SABERES DE PROFESSORAS QUE ATUAM NAS CRECHESTeaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education.Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil.Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil.Aprendizagem da docência na Educação InfantilLearning to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher’s education. Considering this, the work discusses the knowledge that teachers have to work in day care center. In order to develop this study, field observations, diary registers; documental analyses and semi-structured interview were undertaken. In general, the teachers emphasize the importance of realizing an educational work alongside the necessary care to children less than three years. A qualitative approach of researching was adopted in three municipal kindergarten educational centers in the countryside of São Paulo, involving three beginner teachers, who work with children from zero to three years old. A common point of view among the three teachers refers to the knowledge acquired in the professional practice by the exchange of knowledge with more experienced teachers, the main source of learning to teach in the nursery care.El aprendizaje de la docencia y la importancia de que el profesor continúe aprendiendo son temáticas que se vienen destacando para la comprensión del desarrollo profesional y formación del docente. Partiendo de este presupuesto, el presente trabajo tiene como objetivo discutir sobre los saberes que los profesores tienen que trabajar en las guarderías. Comprende tres profesoras iniciantes que trabajaban con niños de cero a tres años. Se realizaron observaciones de campo, registros en diario, análisis documental y entrevista semiestructurada. En líneas generales, las profesoras enfatizaron la importancia de realizar un trabajo educativo junto con el cuidado necesario de los menores de tres años. Un punto de vista en común entre las tres profesoras se refiere a los saberes derivados de la práctica profesional y del intercambio de conocimientos con profesoras más experientes, que se constituyen como las principales fuentes de aprendizaje para la docencia en la educación infantil.A aprendizagem da docência e a importância do professor continuar aprendendo são temáticas que vêm se destacando para a compreensão do desenvolvimento profissional e formação do docente. Partindo deste pressuposto, o presente trabalho objetiva discutir sobre os saberes que os professores têm para trabalhar em creches. Para desenvolver este estudo, optou-se pela pesquisa de natureza qualitativa, que foi realizada em três Centros Municipais de Educação Infantil de uma Rede Municipal de ensino do interior de São Paulo, envolvendo três professoras iniciantes que trabalhavam com crianças de zero a três anos. Realizaram-se observações de campo, registros em diário, análise documental e entrevista semiestruturada. Em linhas gerais, as professoras destacaram a importância de se realizar um trabalho educativo ao lado do cuidado necessário aos menores de três anos. Um ponto de vista em comum entre as três professoras, refere-se aos saberes advindos da prática profissional e da troca de conhecimentos com professoras mais experientes, que se constituem como as principais fontes de aprendizagem para a docência na educação infantil.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa de campo, análise documental e entrevistas semi-estruturadasapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfimage/jpegapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1090110.18675/1981-8106.vol27.n55.p369-388Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 369-388Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 369-388Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 369-3881981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8246https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8247https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8245https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10715https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10716https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10717Copyright (c) 2017 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVoltarelli, Monique AparecidaMonteiro, Maria Iolanda2021-06-22T18:48:20Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10901Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-06-22T18:48:20EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS APRENDIZAJE DOCENTE EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: SABERES DE PROFESORAS QUE ACTÚAN EN LAS GUARDERÍAS APRENDIZAGEM DOCENTE NA EDUCAÇÃO INFANTIL: SABERES DE PROFESSORAS QUE ATUAM NAS CRECHES |
title |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS |
spellingShingle |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS Voltarelli, Monique Aparecida Teaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education. Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil. Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil. Aprendizagem da docência na Educação Infantil |
title_short |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS |
title_full |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS |
title_fullStr |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS |
title_full_unstemmed |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS |
title_sort |
LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS |
author |
Voltarelli, Monique Aparecida |
author_facet |
Voltarelli, Monique Aparecida Monteiro, Maria Iolanda |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Maria Iolanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Voltarelli, Monique Aparecida Monteiro, Maria Iolanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education. Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil. Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil. Aprendizagem da docência na Educação Infantil |
topic |
Teaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education. Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil. Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil. Aprendizagem da docência na Educação Infantil |
description |
Learning to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher’s education. Considering this, the work discusses the knowledge that teachers have to work in day care center. In order to develop this study, field observations, diary registers; documental analyses and semi-structured interview were undertaken. In general, the teachers emphasize the importance of realizing an educational work alongside the necessary care to children less than three years. A qualitative approach of researching was adopted in three municipal kindergarten educational centers in the countryside of São Paulo, involving three beginner teachers, who work with children from zero to three years old. A common point of view among the three teachers refers to the knowledge acquired in the professional practice by the exchange of knowledge with more experienced teachers, the main source of learning to teach in the nursery care. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa de campo, análise documental e entrevistas semi-estruturadas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901 10.18675/1981-8106.vol27.n55.p369-388 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol27.n55.p369-388 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8246 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8247 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8245 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10715 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10716 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10717 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf image/jpeg application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 369-388 Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 369-388 Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 369-388 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812484628480 |