LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Voltarelli, Monique Aparecida
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Monteiro, Maria Iolanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901
Resumo: Learning to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher’s education. Considering this, the work discusses the knowledge that teachers have to work in day care center. In order to develop this study, field observations, diary registers; documental analyses and semi-structured interview were undertaken. In general, the teachers emphasize the importance of realizing an educational work alongside the necessary care to children less than three years. A qualitative approach of researching was adopted in three municipal kindergarten educational centers in the countryside of São Paulo, involving three beginner teachers, who work with children from zero to three years old. A common point of view among the three teachers refers to the knowledge acquired in the professional practice by the exchange of knowledge with more experienced teachers, the main source of learning to teach in the nursery care.
id UNESP-7_c432cd10e9b3b33b0349cfab0933e19f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10901
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERSAPRENDIZAJE DOCENTE EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: SABERES DE PROFESORAS QUE ACTÚAN EN LAS GUARDERÍASAPRENDIZAGEM DOCENTE NA EDUCAÇÃO INFANTIL: SABERES DE PROFESSORAS QUE ATUAM NAS CRECHESTeaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education.Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil.Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil.Aprendizagem da docência na Educação InfantilLearning to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher’s education. Considering this, the work discusses the knowledge that teachers have to work in day care center. In order to develop this study, field observations, diary registers; documental analyses and semi-structured interview were undertaken. In general, the teachers emphasize the importance of realizing an educational work alongside the necessary care to children less than three years. A qualitative approach of researching was adopted in three municipal kindergarten educational centers in the countryside of São Paulo, involving three beginner teachers, who work with children from zero to three years old. A common point of view among the three teachers refers to the knowledge acquired in the professional practice by the exchange of knowledge with more experienced teachers, the main source of learning to teach in the nursery care.El aprendizaje de la docencia y la importancia de que el profesor continúe aprendiendo son temáticas que se vienen destacando para la comprensión del desarrollo profesional y formación del docente. Partiendo de este presupuesto, el presente trabajo tiene como objetivo discutir sobre los saberes que los profesores tienen que trabajar en las guarderías. Comprende tres profesoras iniciantes que trabajaban con niños de cero a tres años. Se realizaron observaciones de campo, registros en diario, análisis documental y entrevista semiestructurada. En líneas generales, las profesoras enfatizaron la importancia de realizar un trabajo educativo junto con el cuidado necesario de los menores de tres años. Un punto de vista en común entre las tres profesoras se refiere a los saberes derivados de la práctica profesional y del intercambio de conocimientos con profesoras más experientes, que se constituyen como las principales fuentes de aprendizaje para la docencia en la educación infantil.A aprendizagem da docência e a importância do professor continuar aprendendo são temáticas que vêm se destacando para a compreensão do desenvolvimento profissional e formação do docente. Partindo deste pressuposto, o presente trabalho objetiva discutir sobre os saberes que os professores têm para trabalhar em creches. Para desenvolver este estudo, optou-se pela pesquisa de natureza qualitativa, que foi realizada em três Centros Municipais de Educação Infantil de uma Rede Municipal de ensino do interior de São Paulo, envolvendo três professoras iniciantes que trabalhavam com crianças de zero a três anos. Realizaram-se observações de campo, registros em diário, análise documental e entrevista semiestruturada. Em linhas gerais, as professoras destacaram a importância de se realizar um trabalho educativo ao lado do cuidado necessário aos menores de três anos. Um ponto de vista em comum entre as três professoras, refere-se aos saberes advindos da prática profissional e da troca de conhecimentos com professoras mais experientes, que se constituem como as principais fontes de aprendizagem para a docência na educação infantil.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa de campo, análise documental e entrevistas semi-estruturadasapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfimage/jpegapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1090110.18675/1981-8106.vol27.n55.p369-388Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 369-388Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 369-388Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 369-3881981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8246https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8247https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8245https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10715https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10716https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10717Copyright (c) 2017 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVoltarelli, Monique AparecidaMonteiro, Maria Iolanda2021-06-22T18:48:20Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10901Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-06-22T18:48:20EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
APRENDIZAJE DOCENTE EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: SABERES DE PROFESORAS QUE ACTÚAN EN LAS GUARDERÍAS
APRENDIZAGEM DOCENTE NA EDUCAÇÃO INFANTIL: SABERES DE PROFESSORAS QUE ATUAM NAS CRECHES
title LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
spellingShingle LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
Voltarelli, Monique Aparecida
Teaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education.
Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil.
Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil.
Aprendizagem da docência na Educação Infantil
title_short LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
title_full LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
title_fullStr LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
title_full_unstemmed LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
title_sort LEARNING OF TEACHING IN KINDERGARTEN: KNOWLEDGE OF DAYCARE TEACHERS
author Voltarelli, Monique Aparecida
author_facet Voltarelli, Monique Aparecida
Monteiro, Maria Iolanda
author_role author
author2 Monteiro, Maria Iolanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Voltarelli, Monique Aparecida
Monteiro, Maria Iolanda
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education.
Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil.
Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil.
Aprendizagem da docência na Educação Infantil
topic Teaching Knowledge. Learning of Teaching. Childhood Education.
Saberes docentes. Aprendizaje de la docencia. Educación Infantil.
Saberes docentes. Aprendizagem da docência. Educação Infantil.
Aprendizagem da docência na Educação Infantil
description Learning to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher’s education. Considering this, the work discusses the knowledge that teachers have to work in day care center. In order to develop this study, field observations, diary registers; documental analyses and semi-structured interview were undertaken. In general, the teachers emphasize the importance of realizing an educational work alongside the necessary care to children less than three years. A qualitative approach of researching was adopted in three municipal kindergarten educational centers in the countryside of São Paulo, involving three beginner teachers, who work with children from zero to three years old. A common point of view among the three teachers refers to the knowledge acquired in the professional practice by the exchange of knowledge with more experienced teachers, the main source of learning to teach in the nursery care.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa de campo, análise documental e entrevistas semi-estruturadas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901
10.18675/1981-8106.vol27.n55.p369-388
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol27.n55.p369-388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8246
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8247
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/8245
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10715
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10716
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10901/10717
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
image/jpeg
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 369-388
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 369-388
Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 369-388
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812484628480