Content analysis of “As Três Marias” and female instruction from Ceará: educational practices, surveillance and transgression
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484 |
Resumo: | The objective is to analyze and discuss the educational practices implemented in the meantime of female schooling fostered by the Colégio da Imaculada Conceição, the first institution to dedicate itself to the formal instruction of girls in Ceará, based on the experiences woven in “As Três Marias” (1939) , Rachel de Queiroz's novel, written from the author's experiences as a student in the boarding school system of that school. It is a qualitative study, of a documental and methodological type supported by the content analysis of the work “As Três Marias”, a process that resulted in the formulation of three thematic categories: 1) Educational practices adopted in female instruction; 2) Vigilance and transgression; and 3) The future of women educated at boarding school. We conclude that “As Três Marias” is a rich input for the study of the History of Education in Ceará, primarily when it comes to women oriented in the 20th century. |
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Content analysis of “As Três Marias” and female instruction from Ceará: educational practices, surveillance and transgressionAnálise de conteúdo de “As três Marias” e a instrução feminina cearense: práticas educativas, vigilância e transgressãoEducação de mulheresAs três MariasCearáEducation of womenThe three MariasCearáThe objective is to analyze and discuss the educational practices implemented in the meantime of female schooling fostered by the Colégio da Imaculada Conceição, the first institution to dedicate itself to the formal instruction of girls in Ceará, based on the experiences woven in “As Três Marias” (1939) , Rachel de Queiroz's novel, written from the author's experiences as a student in the boarding school system of that school. It is a qualitative study, of a documental and methodological type supported by the content analysis of the work “As Três Marias”, a process that resulted in the formulation of three thematic categories: 1) Educational practices adopted in female instruction; 2) Vigilance and transgression; and 3) The future of women educated at boarding school. We conclude that “As Três Marias” is a rich input for the study of the History of Education in Ceará, primarily when it comes to women oriented in the 20th century.Objetiva-se analisar e discutir sobre as práticas educativas implementadas no ínterim da escolarização feminina tecida pelo Colégio da Imaculada Conceição, instituição pioneira no que concerne à instrução formal de meninas no Ceará, a partir das experiências tecidas em “As três Marias” (1939), romance de Rachel de Queiroz, escrito com base nas vivências da autora quando estudante do sistema de internato do referido colégio. Trata-se de um estudo qualitativo, do tipo documental e metodologicamente amparado pela análise de conteúdo da obra “As três Marias”, processo que resultou na formulação de três categorias temáticas: 1) Práticas educativas adotadas na instrução feminina; 2) Vigilância e transgressão; e 3) O futuro da mulher educada no internato. Conclui-se que “As três Marias” se constitui em rico insumo para o estudo da História da Educação do Ceará, prioritariamente quando se trata daquela orientada para o público feminino no século XX.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/348410.47149/pemo.v1i1.3484Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 1 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 1 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-17Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 1 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-172675-519X10.47149/pemo.v1i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484/3108Copyright (c) 2020 Francisca Genifer Andrade de Sousa, Francisca Risolene Fernandes (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Francisca Genifer Andrade deFernandes, Francisca Risolene2021-05-19T21:51:18Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3484Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T21:51:18Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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