Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Giovanna Barroca de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Baptista, Maria das Graças de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650
Resumo: Academic procrastination is a common phenomenon among university students that refers to the voluntary delay or postponement of activities, even if such an attitude causes greater difficulties in the long term. The present study aims to investigate how Pedagogy students understand the concept of academic procrastination, considering the process of this phenomenon from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study, involving four students from the Pedagogy course at a public university in the capital of Paraíba. The results show that the students investigated understand academic procrastination as an intentional postponement of time management of their activities, with the negative consequences that the action provides. It was concluded that research on the topic is still incipient from the perspective of historical-dialectical materialism in the Brazilian context, requiring further exploration by researchers, with possible impacts on understanding the phenomenon and developing interventions with higher education students.
id UECE-6_f1f929a58baa3658125db1d6d77f9d6c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11650
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities Procrastinação acadêmicaEstudantes universitáriosMaterialismo histórico-dialético. Academic procrastinationUniversity studentsHistorical-dialectical materialism.Academic procrastination is a common phenomenon among university students that refers to the voluntary delay or postponement of activities, even if such an attitude causes greater difficulties in the long term. The present study aims to investigate how Pedagogy students understand the concept of academic procrastination, considering the process of this phenomenon from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study, involving four students from the Pedagogy course at a public university in the capital of Paraíba. The results show that the students investigated understand academic procrastination as an intentional postponement of time management of their activities, with the negative consequences that the action provides. It was concluded that research on the topic is still incipient from the perspective of historical-dialectical materialism in the Brazilian context, requiring further exploration by researchers, with possible impacts on understanding the phenomenon and developing interventions with higher education students.Procrastinação acadêmica é um fenômeno comum entre os alunos universitários, que se refere ao atraso ou adiamento voluntário de atividades, mesmo que tal atitude cause dificuldades maiores a longo prazo. O presente estudo objetiva investigar como os estudantes de Pedagogia compreendem o conceito de procrastinação acadêmica, considerando o processo deste fenômeno sob a perspectiva do materialismo histórico e dialético. Trata-se de um estudo qualitativo, envolvendo quatro alunos do curso de Pedagogia de uma universidade pública da capital paraibana. Os resultados mostram que os alunos investigados compreendem a procrastinação acadêmica como um adiamento proposital da gestão de tempo de suas atividades, com as consequências negativas que ação proporciona. Concluiu-se que a pesquisa sobre a temática ainda é incipiente na perspectiva do materialismo histórico-dialético no contexto brasileiro necessitando de maior exploração por parte dos pesquisadores, com possíveis impactos para a compreensão do fenômeno e desenvolvimento de intervenções com estudantes do ensino superior.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1165010.47149/pemo.v6.e11650Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e116502675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11218https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11219Copyright (c) 2024 Giovanna Barroca de Moura, Maria das Graças de Almeida Baptista (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Giovanna Barroca deBaptista, Maria das Graças de Almeida2024-06-03T20:41:54Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11650Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-06-03T20:41:54Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
title Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
spellingShingle Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
Moura, Giovanna Barroca de
Procrastinação acadêmica
Estudantes universitários
Materialismo histórico-dialético.
Academic procrastination
University students
Historical-dialectical materialism.
title_short Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
title_full Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
title_fullStr Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
title_full_unstemmed Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
title_sort Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
author Moura, Giovanna Barroca de
author_facet Moura, Giovanna Barroca de
Baptista, Maria das Graças de Almeida
author_role author
author2 Baptista, Maria das Graças de Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Giovanna Barroca de
Baptista, Maria das Graças de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Procrastinação acadêmica
Estudantes universitários
Materialismo histórico-dialético.
Academic procrastination
University students
Historical-dialectical materialism.
topic Procrastinação acadêmica
Estudantes universitários
Materialismo histórico-dialético.
Academic procrastination
University students
Historical-dialectical materialism.
description Academic procrastination is a common phenomenon among university students that refers to the voluntary delay or postponement of activities, even if such an attitude causes greater difficulties in the long term. The present study aims to investigate how Pedagogy students understand the concept of academic procrastination, considering the process of this phenomenon from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study, involving four students from the Pedagogy course at a public university in the capital of Paraíba. The results show that the students investigated understand academic procrastination as an intentional postponement of time management of their activities, with the negative consequences that the action provides. It was concluded that research on the topic is still incipient from the perspective of historical-dialectical materialism in the Brazilian context, requiring further exploration by researchers, with possible impacts on understanding the phenomenon and developing interventions with higher education students.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650
10.47149/pemo.v6.e11650
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e11650
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11218
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11219
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Giovanna Barroca de Moura, Maria das Graças de Almeida Baptista (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Giovanna Barroca de Moura, Maria das Graças de Almeida Baptista (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154487697408