Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650 |
Resumo: | Academic procrastination is a common phenomenon among university students that refers to the voluntary delay or postponement of activities, even if such an attitude causes greater difficulties in the long term. The present study aims to investigate how Pedagogy students understand the concept of academic procrastination, considering the process of this phenomenon from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study, involving four students from the Pedagogy course at a public university in the capital of Paraíba. The results show that the students investigated understand academic procrastination as an intentional postponement of time management of their activities, with the negative consequences that the action provides. It was concluded that research on the topic is still incipient from the perspective of historical-dialectical materialism in the Brazilian context, requiring further exploration by researchers, with possible impacts on understanding the phenomenon and developing interventions with higher education students. |
id |
UECE-6_f1f929a58baa3658125db1d6d77f9d6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/11650 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities Procrastinação acadêmicaEstudantes universitáriosMaterialismo histórico-dialético. Academic procrastinationUniversity studentsHistorical-dialectical materialism.Academic procrastination is a common phenomenon among university students that refers to the voluntary delay or postponement of activities, even if such an attitude causes greater difficulties in the long term. The present study aims to investigate how Pedagogy students understand the concept of academic procrastination, considering the process of this phenomenon from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study, involving four students from the Pedagogy course at a public university in the capital of Paraíba. The results show that the students investigated understand academic procrastination as an intentional postponement of time management of their activities, with the negative consequences that the action provides. It was concluded that research on the topic is still incipient from the perspective of historical-dialectical materialism in the Brazilian context, requiring further exploration by researchers, with possible impacts on understanding the phenomenon and developing interventions with higher education students.Procrastinação acadêmica é um fenômeno comum entre os alunos universitários, que se refere ao atraso ou adiamento voluntário de atividades, mesmo que tal atitude cause dificuldades maiores a longo prazo. O presente estudo objetiva investigar como os estudantes de Pedagogia compreendem o conceito de procrastinação acadêmica, considerando o processo deste fenômeno sob a perspectiva do materialismo histórico e dialético. Trata-se de um estudo qualitativo, envolvendo quatro alunos do curso de Pedagogia de uma universidade pública da capital paraibana. Os resultados mostram que os alunos investigados compreendem a procrastinação acadêmica como um adiamento proposital da gestão de tempo de suas atividades, com as consequências negativas que ação proporciona. Concluiu-se que a pesquisa sobre a temática ainda é incipiente na perspectiva do materialismo histórico-dialético no contexto brasileiro necessitando de maior exploração por parte dos pesquisadores, com possíveis impactos para a compreensão do fenômeno e desenvolvimento de intervenções com estudantes do ensino superior.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1165010.47149/pemo.v6.e11650Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e116502675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11218https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11219Copyright (c) 2024 Giovanna Barroca de Moura, Maria das Graças de Almeida Baptista (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Giovanna Barroca deBaptista, Maria das Graças de Almeida2024-06-03T20:41:54Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11650Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-06-03T20:41:54Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
title |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
spellingShingle |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities Moura, Giovanna Barroca de Procrastinação acadêmica Estudantes universitários Materialismo histórico-dialético. Academic procrastination University students Historical-dialectical materialism. |
title_short |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
title_full |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
title_fullStr |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
title_full_unstemmed |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
title_sort |
Procrastinação acadêmica: a compreensão de graduandos de pedagogia acerca do adiamento de suas atividades: Academic procrastination: the understanding of pedagogy undergraduates about postponing their activities |
author |
Moura, Giovanna Barroca de |
author_facet |
Moura, Giovanna Barroca de Baptista, Maria das Graças de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Baptista, Maria das Graças de Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Giovanna Barroca de Baptista, Maria das Graças de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Procrastinação acadêmica Estudantes universitários Materialismo histórico-dialético. Academic procrastination University students Historical-dialectical materialism. |
topic |
Procrastinação acadêmica Estudantes universitários Materialismo histórico-dialético. Academic procrastination University students Historical-dialectical materialism. |
description |
Academic procrastination is a common phenomenon among university students that refers to the voluntary delay or postponement of activities, even if such an attitude causes greater difficulties in the long term. The present study aims to investigate how Pedagogy students understand the concept of academic procrastination, considering the process of this phenomenon from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study, involving four students from the Pedagogy course at a public university in the capital of Paraíba. The results show that the students investigated understand academic procrastination as an intentional postponement of time management of their activities, with the negative consequences that the action provides. It was concluded that research on the topic is still incipient from the perspective of historical-dialectical materialism in the Brazilian context, requiring further exploration by researchers, with possible impacts on understanding the phenomenon and developing interventions with higher education students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650 10.47149/pemo.v6.e11650 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v6.e11650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11218 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11650/11219 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Giovanna Barroca de Moura, Maria das Graças de Almeida Baptista (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Giovanna Barroca de Moura, Maria das Graças de Almeida Baptista (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11650 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154487697408 |