A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Luana Cristina Cavalcante
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Mota, Maria Danielle Araújo, Barguil, Paulo Meireles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549
Resumo: This work aims to investigate how teachers in initial training have used teaching resources, scientific practices and faced challenges from the perspective of the Nature of Biology within the scope of the Supervised Internship. To achieve this goal, we applied the Systematic Literature Review in the Annals of the National Meeting of Research in Science Education and the National Meeting of Biology Teaching. The results obtained indicate that the works analyzed have treated the Supervised Internship in Biology Teaching in a general way, without considering the Nature of Biology while conducting activities. This aspect contributes to the conception of memoristic, decontextualized and content-based teaching.
id UECE-6_fbf46ab6e6e2863b978d91f42bef6d99
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/12549
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literaturaNatureza da BiologiaEnsino de BiologiaEstágio SupervisionadoFormação Inicial de Professores de BiologiaThis work aims to investigate how teachers in initial training have used teaching resources, scientific practices and faced challenges from the perspective of the Nature of Biology within the scope of the Supervised Internship. To achieve this goal, we applied the Systematic Literature Review in the Annals of the National Meeting of Research in Science Education and the National Meeting of Biology Teaching. The results obtained indicate that the works analyzed have treated the Supervised Internship in Biology Teaching in a general way, without considering the Nature of Biology while conducting activities. This aspect contributes to the conception of memoristic, decontextualized and content-based teaching.Este trabalho tem como objetivo investigar de que maneira os professores em formação inicial têm utilizado os recursos didáticos, as práticas científicas e enfrentado os desafios na perspectiva da Natureza da Biologia no âmbito do Estágio Supervisionado. Para alcançar tal intento, aplicamos a Revisão Sistemática de Literatura nos Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências e do Encontro Nacional de Ensino de Biologia. Os resultados obtidos apontam que os trabalhos analisados têm tratado o Estágio Supervisionado no Ensino de Biologia de forma geral, sem considerar a Natureza da Biologia durante as atividades de regência. Esse aspecto contribui com a concepção de ensino memorístico, descontextualizado e conteudista.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1254910.47149/pemo.v6.e12549Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12549Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12549Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e125492675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549/10980https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549/10981Copyright (c) 2024 Luana Cristina Cavalcante Torres, Maria Danielle Araújo Mota, Paulo Meireles Barguil (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorres, Luana Cristina CavalcanteMota, Maria Danielle AraújoBarguil, Paulo Meireles2024-04-16T14:15:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12549Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-04-16T14:15:37Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
title A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
spellingShingle A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
Torres, Luana Cristina Cavalcante
Natureza da Biologia
Ensino de Biologia
Estágio Supervisionado
Formação Inicial de Professores de Biologia
title_short A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
title_full A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
title_fullStr A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
title_full_unstemmed A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
title_sort A natureza da Biologia no estágio supervisionado: uma revisão sistemática de literatura
author Torres, Luana Cristina Cavalcante
author_facet Torres, Luana Cristina Cavalcante
Mota, Maria Danielle Araújo
Barguil, Paulo Meireles
author_role author
author2 Mota, Maria Danielle Araújo
Barguil, Paulo Meireles
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Luana Cristina Cavalcante
Mota, Maria Danielle Araújo
Barguil, Paulo Meireles
dc.subject.por.fl_str_mv Natureza da Biologia
Ensino de Biologia
Estágio Supervisionado
Formação Inicial de Professores de Biologia
topic Natureza da Biologia
Ensino de Biologia
Estágio Supervisionado
Formação Inicial de Professores de Biologia
description This work aims to investigate how teachers in initial training have used teaching resources, scientific practices and faced challenges from the perspective of the Nature of Biology within the scope of the Supervised Internship. To achieve this goal, we applied the Systematic Literature Review in the Annals of the National Meeting of Research in Science Education and the National Meeting of Biology Teaching. The results obtained indicate that the works analyzed have treated the Supervised Internship in Biology Teaching in a general way, without considering the Nature of Biology while conducting activities. This aspect contributes to the conception of memoristic, decontextualized and content-based teaching.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549
10.47149/pemo.v6.e12549
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e12549
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549/10980
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12549/10981
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12549
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12549
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e12549
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154564243456