Didactics in dialogue with freirean pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Renata Lopes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Barra, Tiago Bruno Areal, Figueiredo, João Batista de Albuquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350
Resumo: In this work, we present an alternative of Freirean matrix for teaching Didactics. Methodologically, we used the participant observation of Didactics disciplines, in the History and Portuguese Language, courses at the Federal University of Ceará. As procedures adopted for the realization of this proposal, the constitution of the learning group, the use of the body as a formative instance and the reflections on the schooling path of the undergraduates stand out. The central guidelines of the proposals permeate the construction of a dialogical and humanizing environment, from the appreciation of students as co-authors in the production of knowledge, and also the use of the classroom as a locus of experimentation and construction of collaborative and politically methodologies emancipatory.
id UECE-7_33f1fa407d1dd91a8bb649fe37685562
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6350
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Didactics in dialogue with freirean pedagogyA didática em diálogo com a pedagogia freireana DidáticaPaulo FreireGrupo AprendenteHumanizaçãoDidacticsPaulo FreireLearning GroupHumanizationIn this work, we present an alternative of Freirean matrix for teaching Didactics. Methodologically, we used the participant observation of Didactics disciplines, in the History and Portuguese Language, courses at the Federal University of Ceará. As procedures adopted for the realization of this proposal, the constitution of the learning group, the use of the body as a formative instance and the reflections on the schooling path of the undergraduates stand out. The central guidelines of the proposals permeate the construction of a dialogical and humanizing environment, from the appreciation of students as co-authors in the production of knowledge, and also the use of the classroom as a locus of experimentation and construction of collaborative and politically methodologies emancipatory.Nesse trabalho apresentamos uma alternativa de matriz freireana para o ensino de Didática. Metodologicamente nos utilizamos da observação participante das disciplinas de Didática, nas graduações de História e Língua Portuguesa, na Universidade Federal do Ceará. Como procedimentos adotados para a efetivação dessa proposta destaca-se a constituição do grupo aprendente, o uso do corpo como instância formativa e as reflexões em torno do percurso de escolarização dos graduandos. As diretrizes centrais das propostas perpassam a construção de um ambiente dialógico e humanizador, a partir da valorização dos estudantes como co-autores na produção do conhecimento, e ainda, da utilização da sala de aula como lócus de experimentação e construção de metodologias colaborativas e politicamente emancipatórias.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350/5496Copyright (c) 2021 Renata Lopes de Oliveira, Tiago Bruno Areal Barra, João Batista de Albuquerque Figueiredohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Renata Lopes de Barra, Tiago Bruno Areal Figueiredo, João Batista de Albuquerque 2022-10-03T18:21:54Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6350Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-03T18:21:54Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactics in dialogue with freirean pedagogy
A didática em diálogo com a pedagogia freireana
title Didactics in dialogue with freirean pedagogy
spellingShingle Didactics in dialogue with freirean pedagogy
Oliveira, Renata Lopes de
Didática
Paulo Freire
Grupo Aprendente
Humanização
Didactics
Paulo Freire
Learning Group
Humanization
title_short Didactics in dialogue with freirean pedagogy
title_full Didactics in dialogue with freirean pedagogy
title_fullStr Didactics in dialogue with freirean pedagogy
title_full_unstemmed Didactics in dialogue with freirean pedagogy
title_sort Didactics in dialogue with freirean pedagogy
author Oliveira, Renata Lopes de
author_facet Oliveira, Renata Lopes de
Barra, Tiago Bruno Areal
Figueiredo, João Batista de Albuquerque
author_role author
author2 Barra, Tiago Bruno Areal
Figueiredo, João Batista de Albuquerque
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Renata Lopes de
Barra, Tiago Bruno Areal
Figueiredo, João Batista de Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Didática
Paulo Freire
Grupo Aprendente
Humanização
Didactics
Paulo Freire
Learning Group
Humanization
topic Didática
Paulo Freire
Grupo Aprendente
Humanização
Didactics
Paulo Freire
Learning Group
Humanization
description In this work, we present an alternative of Freirean matrix for teaching Didactics. Methodologically, we used the participant observation of Didactics disciplines, in the History and Portuguese Language, courses at the Federal University of Ceará. As procedures adopted for the realization of this proposal, the constitution of the learning group, the use of the body as a formative instance and the reflections on the schooling path of the undergraduates stand out. The central guidelines of the proposals permeate the construction of a dialogical and humanizing environment, from the appreciation of students as co-authors in the production of knowledge, and also the use of the classroom as a locus of experimentation and construction of collaborative and politically methodologies emancipatory.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350/5496
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950380998656