Didactics in dialogue with freirean pedagogy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350 |
Resumo: | In this work, we present an alternative of Freirean matrix for teaching Didactics. Methodologically, we used the participant observation of Didactics disciplines, in the History and Portuguese Language, courses at the Federal University of Ceará. As procedures adopted for the realization of this proposal, the constitution of the learning group, the use of the body as a formative instance and the reflections on the schooling path of the undergraduates stand out. The central guidelines of the proposals permeate the construction of a dialogical and humanizing environment, from the appreciation of students as co-authors in the production of knowledge, and also the use of the classroom as a locus of experimentation and construction of collaborative and politically methodologies emancipatory. |
id |
UECE-7_33f1fa407d1dd91a8bb649fe37685562 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6350 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactics in dialogue with freirean pedagogyA didática em diálogo com a pedagogia freireana DidáticaPaulo FreireGrupo AprendenteHumanizaçãoDidacticsPaulo FreireLearning GroupHumanizationIn this work, we present an alternative of Freirean matrix for teaching Didactics. Methodologically, we used the participant observation of Didactics disciplines, in the History and Portuguese Language, courses at the Federal University of Ceará. As procedures adopted for the realization of this proposal, the constitution of the learning group, the use of the body as a formative instance and the reflections on the schooling path of the undergraduates stand out. The central guidelines of the proposals permeate the construction of a dialogical and humanizing environment, from the appreciation of students as co-authors in the production of knowledge, and also the use of the classroom as a locus of experimentation and construction of collaborative and politically methodologies emancipatory.Nesse trabalho apresentamos uma alternativa de matriz freireana para o ensino de Didática. Metodologicamente nos utilizamos da observação participante das disciplinas de Didática, nas graduações de História e Língua Portuguesa, na Universidade Federal do Ceará. Como procedimentos adotados para a efetivação dessa proposta destaca-se a constituição do grupo aprendente, o uso do corpo como instância formativa e as reflexões em torno do percurso de escolarização dos graduandos. As diretrizes centrais das propostas perpassam a construção de um ambiente dialógico e humanizador, a partir da valorização dos estudantes como co-autores na produção do conhecimento, e ainda, da utilização da sala de aula como lócus de experimentação e construção de metodologias colaborativas e politicamente emancipatórias.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350/5496Copyright (c) 2021 Renata Lopes de Oliveira, Tiago Bruno Areal Barra, João Batista de Albuquerque Figueiredohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Renata Lopes de Barra, Tiago Bruno Areal Figueiredo, João Batista de Albuquerque 2022-10-03T18:21:54Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6350Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-03T18:21:54Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy A didática em diálogo com a pedagogia freireana |
title |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy |
spellingShingle |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy Oliveira, Renata Lopes de Didática Paulo Freire Grupo Aprendente Humanização Didactics Paulo Freire Learning Group Humanization |
title_short |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy |
title_full |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy |
title_fullStr |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy |
title_full_unstemmed |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy |
title_sort |
Didactics in dialogue with freirean pedagogy |
author |
Oliveira, Renata Lopes de |
author_facet |
Oliveira, Renata Lopes de Barra, Tiago Bruno Areal Figueiredo, João Batista de Albuquerque |
author_role |
author |
author2 |
Barra, Tiago Bruno Areal Figueiredo, João Batista de Albuquerque |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Renata Lopes de Barra, Tiago Bruno Areal Figueiredo, João Batista de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática Paulo Freire Grupo Aprendente Humanização Didactics Paulo Freire Learning Group Humanization |
topic |
Didática Paulo Freire Grupo Aprendente Humanização Didactics Paulo Freire Learning Group Humanization |
description |
In this work, we present an alternative of Freirean matrix for teaching Didactics. Methodologically, we used the participant observation of Didactics disciplines, in the History and Portuguese Language, courses at the Federal University of Ceará. As procedures adopted for the realization of this proposal, the constitution of the learning group, the use of the body as a formative instance and the reflections on the schooling path of the undergraduates stand out. The central guidelines of the proposals permeate the construction of a dialogical and humanizing environment, from the appreciation of students as co-authors in the production of knowledge, and also the use of the classroom as a locus of experimentation and construction of collaborative and politically methodologies emancipatory. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6350/5496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-12 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950380998656 |