Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951 |
Resumo: | The purpose of this study is to identify how the playing body of Antônio Nóbrega can educate, considering the languages of dance and poetry in a corporal exercise of seeing, feeling and experiencing the connections and re-significations of tradition. We adopted phenomenology as methodology for the description, interpretation and amplification of meaning of the studied phenomenon, seeking to understand how the playing body of this artist can educate us, interpreting the content of the course "Na Rima", seeking to understand more about the educational relevance of the expressiveness of the playing bodies and the knowledge of tradition. As a result, we highlight the experience of poetry and popular dances that provoke multiple meanings, capable of providing valuable lessons for Education professionals and others who are interested in this theme. |
id |
UECE-7_5252cf527104df7cf59c3f771c4ac4aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8951 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing bodySignificações educativas do corpo brincante de Antônio NóbregaAntônio NóbregaCorpo brincanteSaberes da tradiçãoEducaçãoAntônio NóbregaPlaying bodyKnowledge of traditionEducationThe purpose of this study is to identify how the playing body of Antônio Nóbrega can educate, considering the languages of dance and poetry in a corporal exercise of seeing, feeling and experiencing the connections and re-significations of tradition. We adopted phenomenology as methodology for the description, interpretation and amplification of meaning of the studied phenomenon, seeking to understand how the playing body of this artist can educate us, interpreting the content of the course "Na Rima", seeking to understand more about the educational relevance of the expressiveness of the playing bodies and the knowledge of tradition. As a result, we highlight the experience of poetry and popular dances that provoke multiple meanings, capable of providing valuable lessons for Education professionals and others who are interested in this theme.Objetivamos identificar como o corpo brincante de Antônio Nóbrega pode educar, considerando as linguagens da dança e da poesia em um exercício corporal do ver, sentir e vivenciar as conexões e ressignificações da tradição. Adotamos como metodologia a fenomenologia para a descrição, interpretação e ampliação de sentido do fenômeno estudado, buscando compreender a maneira de como o corpo brincante desse artista pode nos educar, interpretando o conteúdo do curso “Na Rima”, buscando compreender mais a respeito da relevância educativa da expressividade dos corpos brincantes e dos saberes da tradição. Como resultados, evidenciamos a vivência das poesias e das danças populares que provocam múltiplos significados, capazes de proporcionar valiosos ensinamentos para os profissionais da Educação e demais interessados nesse tema.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951/7870Copyright (c) 2022 Emanuelle Justino dos Santos, Rosie Marie Nascimento de Medeiroshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Emanuelle Justino dos Medeiros, Rosie Marie Nascimento de 2024-03-11T14:12:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8951Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-11T14:12:49Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body Significações educativas do corpo brincante de Antônio Nóbrega |
title |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body |
spellingShingle |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body Santos, Emanuelle Justino dos Antônio Nóbrega Corpo brincante Saberes da tradição Educação Antônio Nóbrega Playing body Knowledge of tradition Education |
title_short |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body |
title_full |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body |
title_fullStr |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body |
title_full_unstemmed |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body |
title_sort |
Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body |
author |
Santos, Emanuelle Justino dos |
author_facet |
Santos, Emanuelle Justino dos Medeiros, Rosie Marie Nascimento de |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Rosie Marie Nascimento de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Emanuelle Justino dos Medeiros, Rosie Marie Nascimento de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antônio Nóbrega Corpo brincante Saberes da tradição Educação Antônio Nóbrega Playing body Knowledge of tradition Education |
topic |
Antônio Nóbrega Corpo brincante Saberes da tradição Educação Antônio Nóbrega Playing body Knowledge of tradition Education |
description |
The purpose of this study is to identify how the playing body of Antônio Nóbrega can educate, considering the languages of dance and poetry in a corporal exercise of seeing, feeling and experiencing the connections and re-significations of tradition. We adopted phenomenology as methodology for the description, interpretation and amplification of meaning of the studied phenomenon, seeking to understand how the playing body of this artist can educate us, interpreting the content of the course "Na Rima", seeking to understand more about the educational relevance of the expressiveness of the playing bodies and the knowledge of tradition. As a result, we highlight the experience of poetry and popular dances that provoke multiple meanings, capable of providing valuable lessons for Education professionals and others who are interested in this theme. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951/7870 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Emanuelle Justino dos Santos, Rosie Marie Nascimento de Medeiros http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Emanuelle Justino dos Santos, Rosie Marie Nascimento de Medeiros http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952336592896 |