Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Emanuelle Justino dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951
Resumo: The purpose of this study is to identify how the playing body of Antônio Nóbrega can educate, considering the languages of dance and poetry in a corporal exercise of seeing, feeling and experiencing the connections and re-significations of tradition. We adopted phenomenology as methodology for the description, interpretation and amplification of meaning of the studied phenomenon, seeking to understand how the playing body of this artist can educate us, interpreting the content of the course "Na Rima", seeking to understand more about the educational relevance of the expressiveness of the playing bodies and the knowledge of tradition. As a result, we highlight the experience of poetry and popular dances that provoke multiple meanings, capable of providing valuable lessons for Education professionals and others who are interested in this theme.
id UECE-7_5252cf527104df7cf59c3f771c4ac4aa
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8951
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Educational meanings of Antônio Nobrega's playing bodySignificações educativas do corpo brincante de Antônio NóbregaAntônio NóbregaCorpo brincanteSaberes da tradiçãoEducaçãoAntônio NóbregaPlaying bodyKnowledge of traditionEducationThe purpose of this study is to identify how the playing body of Antônio Nóbrega can educate, considering the languages of dance and poetry in a corporal exercise of seeing, feeling and experiencing the connections and re-significations of tradition. We adopted phenomenology as methodology for the description, interpretation and amplification of meaning of the studied phenomenon, seeking to understand how the playing body of this artist can educate us, interpreting the content of the course "Na Rima", seeking to understand more about the educational relevance of the expressiveness of the playing bodies and the knowledge of tradition. As a result, we highlight the experience of poetry and popular dances that provoke multiple meanings, capable of providing valuable lessons for Education professionals and others who are interested in this theme.Objetivamos identificar como o corpo brincante de Antônio Nóbrega pode educar, considerando as linguagens da dança e da poesia em um exercício corporal do ver, sentir e vivenciar as conexões e ressignificações da tradição. Adotamos como metodologia a fenomenologia para a descrição, interpretação e ampliação de sentido do fenômeno estudado, buscando compreender a maneira de como o corpo brincante desse artista pode nos educar, interpretando o conteúdo do curso “Na Rima”, buscando compreender mais a respeito da relevância educativa da expressividade dos corpos brincantes e dos saberes da tradição. Como resultados, evidenciamos a vivência das poesias e das danças populares que provocam múltiplos significados, capazes de proporcionar valiosos ensinamentos para os profissionais da Educação e demais interessados nesse tema.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951/7870Copyright (c) 2022 Emanuelle Justino dos Santos, Rosie Marie Nascimento de Medeiroshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Emanuelle Justino dos Medeiros, Rosie Marie Nascimento de 2024-03-11T14:12:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8951Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-11T14:12:49Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
Significações educativas do corpo brincante de Antônio Nóbrega
title Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
spellingShingle Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
Santos, Emanuelle Justino dos
Antônio Nóbrega
Corpo brincante
Saberes da tradição
Educação
Antônio Nóbrega
Playing body
Knowledge of tradition
Education
title_short Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
title_full Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
title_fullStr Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
title_full_unstemmed Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
title_sort Educational meanings of Antônio Nobrega's playing body
author Santos, Emanuelle Justino dos
author_facet Santos, Emanuelle Justino dos
Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
author_role author
author2 Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Emanuelle Justino dos
Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
dc.subject.por.fl_str_mv Antônio Nóbrega
Corpo brincante
Saberes da tradição
Educação
Antônio Nóbrega
Playing body
Knowledge of tradition
Education
topic Antônio Nóbrega
Corpo brincante
Saberes da tradição
Educação
Antônio Nóbrega
Playing body
Knowledge of tradition
Education
description The purpose of this study is to identify how the playing body of Antônio Nóbrega can educate, considering the languages of dance and poetry in a corporal exercise of seeing, feeling and experiencing the connections and re-significations of tradition. We adopted phenomenology as methodology for the description, interpretation and amplification of meaning of the studied phenomenon, seeking to understand how the playing body of this artist can educate us, interpreting the content of the course "Na Rima", seeking to understand more about the educational relevance of the expressiveness of the playing bodies and the knowledge of tradition. As a result, we highlight the experience of poetry and popular dances that provoke multiple meanings, capable of providing valuable lessons for Education professionals and others who are interested in this theme.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8951/7870
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Emanuelle Justino dos Santos, Rosie Marie Nascimento de Medeiros
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Emanuelle Justino dos Santos, Rosie Marie Nascimento de Medeiros
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952336592896