The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Inaiara Ferreira da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Maia, Maryland Bessa Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9009
Resumo: The object of this article seeks to analyze the relationship between memory and education, taking as a reference the Sobrado Canela Preta located in the Municipality of Icó-Ce. In 2005, the space began to house a Music Center, being identified as an educational space. The debate had as main references Nora (1993), discussing training and educational places, Bosi (2003) dealing with the formation of identity from memory, in addition to the material produced by IPHAN with important contributions to the history of the townhouse. The analysis was based on a qualitative research approach, using exploratory research as a reference to map the history of Sobrado Canela Preta. In the analysis phase of the selected material, we identified few productions on the historical memory of space and its relationship with the city.
id UECE-7_64022824e0db1d698c4e91c649826d5e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9009
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CEO Sobrado Canela Preta: memória e educação na cidade de Icó-CEMemória.Educação.Cultura.Memory.Education.Culture.The object of this article seeks to analyze the relationship between memory and education, taking as a reference the Sobrado Canela Preta located in the Municipality of Icó-Ce. In 2005, the space began to house a Music Center, being identified as an educational space. The debate had as main references Nora (1993), discussing training and educational places, Bosi (2003) dealing with the formation of identity from memory, in addition to the material produced by IPHAN with important contributions to the history of the townhouse. The analysis was based on a qualitative research approach, using exploratory research as a reference to map the history of Sobrado Canela Preta. In the analysis phase of the selected material, we identified few productions on the historical memory of space and its relationship with the city.O objeto deste artigo procura analisar a relação memória e educação tomando por referência o Sobrado Canela Preta situado no Município de Icó-Ce. No ano de 2005 o espaço passa a abrigar um Núcleo de Música passando a ser identificado como espaço educativo. O debate teve como principais referências Nora (1993), discutindo sobre lugares formativos e educativos, Bosi (2003) tratando sobre a formação da identidade a partir da memória, além do material produzido pelo IPHAN com importantes contribuições sobre a história do sobrado.  A análise se baseou em uma abordagem de pesquisa qualitativa, usando a pesquisa exploratória como referência para mapear a história do Sobrado Canela Preta. Na fase de análise do material selecionado identificamos poucas produções sobre a memória histórica do espaço e sua relação com a cidade.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9009Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-7Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-7Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-72675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9009/8164Copyright (c) 2022 Inaiara Ferreira da Silva, Maryland Bessa Pereira Maiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Inaiara Ferreira daMaia, Maryland Bessa Pereira2022-12-17T12:04:06Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9009Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:04:06Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
O Sobrado Canela Preta: memória e educação na cidade de Icó-CE
title The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
spellingShingle The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
Silva, Inaiara Ferreira da
Memória.
Educação.
Cultura.
Memory.
Education.
Culture.
title_short The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
title_full The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
title_fullStr The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
title_full_unstemmed The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
title_sort The Sobrado Canela Preta: memory and education in the city of Icó-CE
author Silva, Inaiara Ferreira da
author_facet Silva, Inaiara Ferreira da
Maia, Maryland Bessa Pereira
author_role author
author2 Maia, Maryland Bessa Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Inaiara Ferreira da
Maia, Maryland Bessa Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Memória.
Educação.
Cultura.
Memory.
Education.
Culture.
topic Memória.
Educação.
Cultura.
Memory.
Education.
Culture.
description The object of this article seeks to analyze the relationship between memory and education, taking as a reference the Sobrado Canela Preta located in the Municipality of Icó-Ce. In 2005, the space began to house a Music Center, being identified as an educational space. The debate had as main references Nora (1993), discussing training and educational places, Bosi (2003) dealing with the formation of identity from memory, in addition to the material produced by IPHAN with important contributions to the history of the townhouse. The analysis was based on a qualitative research approach, using exploratory research as a reference to map the history of Sobrado Canela Preta. In the analysis phase of the selected material, we identified few productions on the historical memory of space and its relationship with the city.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9009
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9009/8164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Inaiara Ferreira da Silva, Maryland Bessa Pereira Maia
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Inaiara Ferreira da Silva, Maryland Bessa Pereira Maia
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-7
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-7
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-7
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952371195904