The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomaim, Cássio dos Santos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443
Resumo: Mapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation.
id PUC_RS-12_edc9ea689d2d3d0ea7966fa3b927486f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27443
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)El "documental de memoria" en el sur de Brasil (1995-2010)O “documentário de memória” no sul do Brasil (1995-2010)Memory documentaryCinemaCulture of memoryMemory documentaryDocumental MemoriaCinemaCultura de la memoriaDocumental MemoriaDocumentário de MemóriaCinemaCultura da memóriaDocumentário de MemóriaMapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation.En un mapeo acerca de los documentales producidos en el sur de Brasil (1995 a 2010), se constató una relación entre el aumento de la producción de este tipo de cine y el interés por el "documental de memoria" en la región. El artículo se propone investigar los aspectos de esta “cultura de la memoria”, una de las características de este tipo de cine. ¿Se puede hablar de una vocación para la memoria en los documentales de esta región? ¿Qué vocación sería esta? Se realizó un análisis textual de las sinopsis de 102 películas, buscando identificar los principales términos que configuran el modo de presentación de los documentales, así como los tipos de personajes que habitan las representaciones fílmicas. La marca más fuerte de estos “documentales de memoria” es reflejo del “presentismo” (HARTOG). Muchos documentales manifestan un compromiso del presente en "rescatar", "registrar", "revelar" historias, siendo la mayor parte dedicada a representar personas, sean personalidades o gente común, aunque también se destaca la importancia dada a los patrimonios y a las instituciones como objetos de la representación.Mapeado os documentários produzidos no sul do Brasil (1995 a 2010), constatou-se uma relação entre o aumento da produção desse tipo de cinema na região e o interesse pelo “documentário de memória”. A pesquisa objetiva investigar quais os aspectos da cultura da memória, traço identitário deste cinema. Podemos falar em uma vocação para a memória nos documentários da região? Que vocação é essa? Procedeu uma análise textual das sinopses de 102 filmes, visando identificar os principais termos que configuram o modo de apresentação dos documentários, assim como os tipos de personagens que habitam as representações fílmicas. A forte marca do “documentário de memória” nessa produção é reflexo do presentismo (HARTOG, 2014), muitos documentários enunciam um compromisso do presente em “resgatar”, “registrar”, “revelar” histórias, sendo a maioria dedicada a representar pessoas, sejam personalidades ou pessoas comuns, mas nesse cinema também se destaca a importância dada aos patrimônios e às instituições como objetos da representação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2744310.15448/1980-3729.2018.1.27443Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID27443Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID27443Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID274431980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443/16250Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTomaim, Cássio dos Santos2018-01-01T14:10:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27443Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-01T14:10:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
El "documental de memoria" en el sur de Brasil (1995-2010)
O “documentário de memória” no sul do Brasil (1995-2010)
title The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
spellingShingle The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
Tomaim, Cássio dos Santos
Memory documentary
Cinema
Culture of memory
Memory documentary
Documental Memoria
Cinema
Cultura de la memoria
Documental Memoria
Documentário de Memória
Cinema
Cultura da memória
Documentário de Memória
title_short The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
title_full The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
title_fullStr The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
title_full_unstemmed The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
title_sort The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
author Tomaim, Cássio dos Santos
author_facet Tomaim, Cássio dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomaim, Cássio dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Memory documentary
Cinema
Culture of memory
Memory documentary
Documental Memoria
Cinema
Cultura de la memoria
Documental Memoria
Documentário de Memória
Cinema
Cultura da memória
Documentário de Memória
topic Memory documentary
Cinema
Culture of memory
Memory documentary
Documental Memoria
Cinema
Cultura de la memoria
Documental Memoria
Documentário de Memória
Cinema
Cultura da memória
Documentário de Memória
description Mapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443
10.15448/1980-3729.2018.1.27443
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.1.27443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443/16250
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID27443
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID27443
Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID27443
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663611932672