The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443 |
Resumo: | Mapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation. |
id |
PUC_RS-12_edc9ea689d2d3d0ea7966fa3b927486f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27443 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)El "documental de memoria" en el sur de Brasil (1995-2010)O “documentário de memória” no sul do Brasil (1995-2010)Memory documentaryCinemaCulture of memoryMemory documentaryDocumental MemoriaCinemaCultura de la memoriaDocumental MemoriaDocumentário de MemóriaCinemaCultura da memóriaDocumentário de MemóriaMapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation.En un mapeo acerca de los documentales producidos en el sur de Brasil (1995 a 2010), se constató una relación entre el aumento de la producción de este tipo de cine y el interés por el "documental de memoria" en la región. El artículo se propone investigar los aspectos de esta “cultura de la memoria”, una de las características de este tipo de cine. ¿Se puede hablar de una vocación para la memoria en los documentales de esta región? ¿Qué vocación sería esta? Se realizó un análisis textual de las sinopsis de 102 películas, buscando identificar los principales términos que configuran el modo de presentación de los documentales, así como los tipos de personajes que habitan las representaciones fílmicas. La marca más fuerte de estos “documentales de memoria” es reflejo del “presentismo” (HARTOG). Muchos documentales manifestan un compromiso del presente en "rescatar", "registrar", "revelar" historias, siendo la mayor parte dedicada a representar personas, sean personalidades o gente común, aunque también se destaca la importancia dada a los patrimonios y a las instituciones como objetos de la representación.Mapeado os documentários produzidos no sul do Brasil (1995 a 2010), constatou-se uma relação entre o aumento da produção desse tipo de cinema na região e o interesse pelo “documentário de memória”. A pesquisa objetiva investigar quais os aspectos da cultura da memória, traço identitário deste cinema. Podemos falar em uma vocação para a memória nos documentários da região? Que vocação é essa? Procedeu uma análise textual das sinopses de 102 filmes, visando identificar os principais termos que configuram o modo de apresentação dos documentários, assim como os tipos de personagens que habitam as representações fílmicas. A forte marca do “documentário de memória” nessa produção é reflexo do presentismo (HARTOG, 2014), muitos documentários enunciam um compromisso do presente em “resgatar”, “registrar”, “revelar” histórias, sendo a maioria dedicada a representar pessoas, sejam personalidades ou pessoas comuns, mas nesse cinema também se destaca a importância dada aos patrimônios e às instituições como objetos da representação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2744310.15448/1980-3729.2018.1.27443Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID27443Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID27443Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID274431980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443/16250Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTomaim, Cássio dos Santos2018-01-01T14:10:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27443Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-01T14:10:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) El "documental de memoria" en el sur de Brasil (1995-2010) O “documentário de memória” no sul do Brasil (1995-2010) |
title |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) |
spellingShingle |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) Tomaim, Cássio dos Santos Memory documentary Cinema Culture of memory Memory documentary Documental Memoria Cinema Cultura de la memoria Documental Memoria Documentário de Memória Cinema Cultura da memória Documentário de Memória |
title_short |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) |
title_full |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) |
title_fullStr |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) |
title_full_unstemmed |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) |
title_sort |
The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010) |
author |
Tomaim, Cássio dos Santos |
author_facet |
Tomaim, Cássio dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomaim, Cássio dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memory documentary Cinema Culture of memory Memory documentary Documental Memoria Cinema Cultura de la memoria Documental Memoria Documentário de Memória Cinema Cultura da memória Documentário de Memória |
topic |
Memory documentary Cinema Culture of memory Memory documentary Documental Memoria Cinema Cultura de la memoria Documental Memoria Documentário de Memória Cinema Cultura da memória Documentário de Memória |
description |
Mapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443 10.15448/1980-3729.2018.1.27443 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2018.1.27443 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27443/16250 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID27443 Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID27443 Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID27443 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2018.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663611932672 |