Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Edvanderson Ramalho dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Adriano Charles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063
Resumo: The dissemination of Piaget's work in Brazil often overlooks the emphasis on the inseparability between affect and cognition in the development of individuals' conduct, perpetuating myths and misconceptions that distort the essence of the original theory. This article is a literature review with the objective of exploring how affectivity and cognition intertwine in the periods outlined by Piaget, seeking to correct distorted interpretations and contribute to a precise understanding of the theory in the Brazilian educational context. It is demonstrated that there is a parallel between cognitive and affective functions in each period and stage of development. Affectivity or its deprivation can be the cause of acceleration or delay in cognitive development without modifying its structure. The study highlights the importance of this interrelation for educators, emphasizing the creation of environments that promote cognitive growth and balanced emotional development, highlighting the harmony between affectivity and cognition in human development.
id UECE-7_7932305843a49e56154a0cfe5a6fa87f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/12063
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cogniciónLos períodos del desarrollo del individuo en Piaget:: Paralelos entre afectividad y cogniciónOs períodos do desenvolvimento do indivíduo em Piaget: paralelos entre afetividade e cognição: Paralelos entre afectividad y cogniciónConstrutivismoEpistemologia GenéticaPsicologia da EducaçãoPsicologia do DesenvolvimentoTeoria do ConhecimentoConstructivismDevelopmental PsychologyEducational PsychologyGenetic EpistemologyKnowledge TheoryThe dissemination of Piaget's work in Brazil often overlooks the emphasis on the inseparability between affect and cognition in the development of individuals' conduct, perpetuating myths and misconceptions that distort the essence of the original theory. This article is a literature review with the objective of exploring how affectivity and cognition intertwine in the periods outlined by Piaget, seeking to correct distorted interpretations and contribute to a precise understanding of the theory in the Brazilian educational context. It is demonstrated that there is a parallel between cognitive and affective functions in each period and stage of development. Affectivity or its deprivation can be the cause of acceleration or delay in cognitive development without modifying its structure. The study highlights the importance of this interrelation for educators, emphasizing the creation of environments that promote cognitive growth and balanced emotional development, highlighting the harmony between affectivity and cognition in human development.La divulgación de la obra de Piaget en Brasil a menudo pasa por alto el énfasis en la inseparabilidad entre afecto y cognición en el desarrollo de la conducta de los individuos, perpetuando mitos y equívocos que distorsionan la esencia de la teoría original. Este artículo tiene como objetivo explorar cómo se entrelazan la afectividad y la cognición en los períodos delineados por Piaget, buscando corregir interpretaciones distorsionadas y contribuir a una comprensión más precisa de la teoría en el contexto educativo brasileño. Se demuestra que existe un paralelo entre las funciones cognitivas y afectivas en cada período y etapa del desarrollo. La afectividad o su privación pueden ser la causa de la aceleración o el retraso en el desarrollo cognitivo sin modificar su estructura. El estudio destaca la importancia de esta interrelación para los educadores, enfatizando la creación de ambientes que promuevan el crecimiento cognitivo y el desarrollo emocional equilibrado, evidenciando la armonía entre la afectividad y la cognición en el proceso de desarrollo humano.A divulgação da obra de Piaget no Brasil muitas vezes negligencia a ênfase na inseparabilidade entre afeto e cognição no desenvolvimento da conduta dos sujeitos, perpetuando mitos e equívocos que distorcem a essência da teoria original. Este artigo é uma pesquisa bibliográfica e tem como objetivo explorar como afetividade e cognição se entrelaçam nos períodos delineados por Piaget, buscando corrigir interpretações distorcidas e contribuir para uma compreensão precisa da teoria no contexto educacional brasileiro. Demonstra-se que há um paralelo entre as funções cognitivas e afetivas em cada período e estágio de desenvolvimento. A afetividade ou sua privação podem ser a causa da aceleração ou atraso no desenvolvimento cognitivo sem que com isso modifique sua estrutura. O estudo ressalta a importância dessa inter-relação para educadores, enfatizando a criação de ambientes que promovam o crescimento cognitivo e o desenvolvimento emocional equilibrado, evidenciando a harmonia entre afetividade e cognição no desenvolvimento humano.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-202675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063/10468Copyright (c) 2023 Edvanderson Ramalho dos Santos, Adriano Charles Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Edvanderson Ramalho dosFerreira, Adriano Charles2024-03-10T22:57:15Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12063Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-10T22:57:15Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
Los períodos del desarrollo del individuo en Piaget:: Paralelos entre afectividad y cognición
Os períodos do desenvolvimento do indivíduo em Piaget: paralelos entre afetividade e cognição: Paralelos entre afectividad y cognición
title Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
spellingShingle Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
Santos, Edvanderson Ramalho dos
Construtivismo
Epistemologia Genética
Psicologia da Educação
Psicologia do Desenvolvimento
Teoria do Conhecimento
Constructivism
Developmental Psychology
Educational Psychology
Genetic Epistemology
Knowledge Theory
title_short Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
title_full Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
title_fullStr Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
title_full_unstemmed Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
title_sort Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
author Santos, Edvanderson Ramalho dos
author_facet Santos, Edvanderson Ramalho dos
Ferreira, Adriano Charles
author_role author
author2 Ferreira, Adriano Charles
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Edvanderson Ramalho dos
Ferreira, Adriano Charles
dc.subject.por.fl_str_mv Construtivismo
Epistemologia Genética
Psicologia da Educação
Psicologia do Desenvolvimento
Teoria do Conhecimento
Constructivism
Developmental Psychology
Educational Psychology
Genetic Epistemology
Knowledge Theory
topic Construtivismo
Epistemologia Genética
Psicologia da Educação
Psicologia do Desenvolvimento
Teoria do Conhecimento
Constructivism
Developmental Psychology
Educational Psychology
Genetic Epistemology
Knowledge Theory
description The dissemination of Piaget's work in Brazil often overlooks the emphasis on the inseparability between affect and cognition in the development of individuals' conduct, perpetuating myths and misconceptions that distort the essence of the original theory. This article is a literature review with the objective of exploring how affectivity and cognition intertwine in the periods outlined by Piaget, seeking to correct distorted interpretations and contribute to a precise understanding of the theory in the Brazilian educational context. It is demonstrated that there is a parallel between cognitive and affective functions in each period and stage of development. Affectivity or its deprivation can be the cause of acceleration or delay in cognitive development without modifying its structure. The study highlights the importance of this interrelation for educators, emphasizing the creation of environments that promote cognitive growth and balanced emotional development, highlighting the harmony between affectivity and cognition in human development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063/10468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Edvanderson Ramalho dos Santos, Adriano Charles Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Edvanderson Ramalho dos Santos, Adriano Charles Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20
Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20
Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952866123776