Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063 |
Resumo: | The dissemination of Piaget's work in Brazil often overlooks the emphasis on the inseparability between affect and cognition in the development of individuals' conduct, perpetuating myths and misconceptions that distort the essence of the original theory. This article is a literature review with the objective of exploring how affectivity and cognition intertwine in the periods outlined by Piaget, seeking to correct distorted interpretations and contribute to a precise understanding of the theory in the Brazilian educational context. It is demonstrated that there is a parallel between cognitive and affective functions in each period and stage of development. Affectivity or its deprivation can be the cause of acceleration or delay in cognitive development without modifying its structure. The study highlights the importance of this interrelation for educators, emphasizing the creation of environments that promote cognitive growth and balanced emotional development, highlighting the harmony between affectivity and cognition in human development. |
id |
UECE-7_7932305843a49e56154a0cfe5a6fa87f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/12063 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cogniciónLos períodos del desarrollo del individuo en Piaget:: Paralelos entre afectividad y cogniciónOs períodos do desenvolvimento do indivíduo em Piaget: paralelos entre afetividade e cognição: Paralelos entre afectividad y cogniciónConstrutivismoEpistemologia GenéticaPsicologia da EducaçãoPsicologia do DesenvolvimentoTeoria do ConhecimentoConstructivismDevelopmental PsychologyEducational PsychologyGenetic EpistemologyKnowledge TheoryThe dissemination of Piaget's work in Brazil often overlooks the emphasis on the inseparability between affect and cognition in the development of individuals' conduct, perpetuating myths and misconceptions that distort the essence of the original theory. This article is a literature review with the objective of exploring how affectivity and cognition intertwine in the periods outlined by Piaget, seeking to correct distorted interpretations and contribute to a precise understanding of the theory in the Brazilian educational context. It is demonstrated that there is a parallel between cognitive and affective functions in each period and stage of development. Affectivity or its deprivation can be the cause of acceleration or delay in cognitive development without modifying its structure. The study highlights the importance of this interrelation for educators, emphasizing the creation of environments that promote cognitive growth and balanced emotional development, highlighting the harmony between affectivity and cognition in human development.La divulgación de la obra de Piaget en Brasil a menudo pasa por alto el énfasis en la inseparabilidad entre afecto y cognición en el desarrollo de la conducta de los individuos, perpetuando mitos y equívocos que distorsionan la esencia de la teoría original. Este artículo tiene como objetivo explorar cómo se entrelazan la afectividad y la cognición en los períodos delineados por Piaget, buscando corregir interpretaciones distorsionadas y contribuir a una comprensión más precisa de la teoría en el contexto educativo brasileño. Se demuestra que existe un paralelo entre las funciones cognitivas y afectivas en cada período y etapa del desarrollo. La afectividad o su privación pueden ser la causa de la aceleración o el retraso en el desarrollo cognitivo sin modificar su estructura. El estudio destaca la importancia de esta interrelación para los educadores, enfatizando la creación de ambientes que promuevan el crecimiento cognitivo y el desarrollo emocional equilibrado, evidenciando la armonía entre la afectividad y la cognición en el proceso de desarrollo humano.A divulgação da obra de Piaget no Brasil muitas vezes negligencia a ênfase na inseparabilidade entre afeto e cognição no desenvolvimento da conduta dos sujeitos, perpetuando mitos e equívocos que distorcem a essência da teoria original. Este artigo é uma pesquisa bibliográfica e tem como objetivo explorar como afetividade e cognição se entrelaçam nos períodos delineados por Piaget, buscando corrigir interpretações distorcidas e contribuir para uma compreensão precisa da teoria no contexto educacional brasileiro. Demonstra-se que há um paralelo entre as funções cognitivas e afetivas em cada período e estágio de desenvolvimento. A afetividade ou sua privação podem ser a causa da aceleração ou atraso no desenvolvimento cognitivo sem que com isso modifique sua estrutura. O estudo ressalta a importância dessa inter-relação para educadores, enfatizando a criação de ambientes que promovam o crescimento cognitivo e o desenvolvimento emocional equilibrado, evidenciando a harmonia entre afetividade e cognição no desenvolvimento humano.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-202675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063/10468Copyright (c) 2023 Edvanderson Ramalho dos Santos, Adriano Charles Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Edvanderson Ramalho dosFerreira, Adriano Charles2024-03-10T22:57:15Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12063Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-10T22:57:15Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición Los períodos del desarrollo del individuo en Piaget:: Paralelos entre afectividad y cognición Os períodos do desenvolvimento do indivíduo em Piaget: paralelos entre afetividade e cognição: Paralelos entre afectividad y cognición |
title |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición |
spellingShingle |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición Santos, Edvanderson Ramalho dos Construtivismo Epistemologia Genética Psicologia da Educação Psicologia do Desenvolvimento Teoria do Conhecimento Constructivism Developmental Psychology Educational Psychology Genetic Epistemology Knowledge Theory |
title_short |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición |
title_full |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición |
title_fullStr |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición |
title_full_unstemmed |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición |
title_sort |
Individual development periods in Piaget: Parallels between affectivity and cognition: Paralelos entre afectividad y cognición |
author |
Santos, Edvanderson Ramalho dos |
author_facet |
Santos, Edvanderson Ramalho dos Ferreira, Adriano Charles |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Adriano Charles |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Edvanderson Ramalho dos Ferreira, Adriano Charles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Construtivismo Epistemologia Genética Psicologia da Educação Psicologia do Desenvolvimento Teoria do Conhecimento Constructivism Developmental Psychology Educational Psychology Genetic Epistemology Knowledge Theory |
topic |
Construtivismo Epistemologia Genética Psicologia da Educação Psicologia do Desenvolvimento Teoria do Conhecimento Constructivism Developmental Psychology Educational Psychology Genetic Epistemology Knowledge Theory |
description |
The dissemination of Piaget's work in Brazil often overlooks the emphasis on the inseparability between affect and cognition in the development of individuals' conduct, perpetuating myths and misconceptions that distort the essence of the original theory. This article is a literature review with the objective of exploring how affectivity and cognition intertwine in the periods outlined by Piaget, seeking to correct distorted interpretations and contribute to a precise understanding of the theory in the Brazilian educational context. It is demonstrated that there is a parallel between cognitive and affective functions in each period and stage of development. Affectivity or its deprivation can be the cause of acceleration or delay in cognitive development without modifying its structure. The study highlights the importance of this interrelation for educators, emphasizing the creation of environments that promote cognitive growth and balanced emotional development, highlighting the harmony between affectivity and cognition in human development. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063/10468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edvanderson Ramalho dos Santos, Adriano Charles Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edvanderson Ramalho dos Santos, Adriano Charles Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20 Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20 Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-20 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952866123776 |