ON A PRIORI KNOWLEDGE STRUCTURES IN KANT AND PIAGET: AN ESSAY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, José Galúcio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sena, Daniel Richardson de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/814
Resumo: This essay can be take into account of a theoretical contribution such as aims to indicate the differences between a priori knowledge structures (apriorism) in Kant and Piaget's constructivisms. For that, we used bibliographic analysis as a method, having the Critique of Pure Reason and Genetic Epistemology such as the basics texts, in addition, we take into account some Kant´s commentators and some education theorists. It follows that: a) the concept of a priori structure is different for both, for Kant they are static, for Piaget they are dynamic and change throughout the life; b) that one cannot reduce one constructivism to another, even if only from a practical point of view. At the end, c) we show the light of the above, how the a priori pedagogical model can be an inconvenience if practiced literally according to its theoretical assumptions, especially because it minimizes the role of the teacher and the school in educational training.
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spelling ON A PRIORI KNOWLEDGE STRUCTURES IN KANT AND PIAGET: AN ESSAYSOBRE AS ESTRUTURAS DE CONHECIMENTO A PRIORI EM KANT E PIAGET: UM ENSAIOEpistemologyConstructivismPedagogyEpistemologiaConstrutivismoPedagogiaThis essay can be take into account of a theoretical contribution such as aims to indicate the differences between a priori knowledge structures (apriorism) in Kant and Piaget's constructivisms. For that, we used bibliographic analysis as a method, having the Critique of Pure Reason and Genetic Epistemology such as the basics texts, in addition, we take into account some Kant´s commentators and some education theorists. It follows that: a) the concept of a priori structure is different for both, for Kant they are static, for Piaget they are dynamic and change throughout the life; b) that one cannot reduce one constructivism to another, even if only from a practical point of view. At the end, c) we show the light of the above, how the a priori pedagogical model can be an inconvenience if practiced literally according to its theoretical assumptions, especially because it minimizes the role of the teacher and the school in educational training.Este ensaio pode ser visto como uma contribuição teórica cujo objetivo é indicar as diferenças entre as estruturas de conhecimento a priori (apriorismo) nos construtivismos de Kant e Piaget. Para tanto, utilizamos como método a análise bibliográfica, tendo como texto de base a Crítica da Razão Pura e a Epistemologia Genética, mas, também, levamos em consideração textos de comentadores de Kant e de alguns e teóricos da educação. Disto resulta que: a) a concepção de estrutura a priori é diferente para ambos, para Kant elas são estáticas, para Piaget são dinâmicas e evoluem ao longo da vida; b) que não se pode reduzir um construtivismo ao outro, mesmo que somente do ponto de vista prático. Ao final, c) mostramos a luz do exposto, como o modelo pedagógico apriorístico pode ser um inconveniente se praticado literalmente conforme seus pressupostos teóricos, em especial porque minimiza o papel do professor e da escola na formação educacional.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/81410.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2016-2032.id814Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 2016-2032Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 2016-2032Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2016-20322526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/814/421Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, José GalúcioSena, Daniel Richardson de Carvalho2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/814Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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