Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Ênio José Gondim
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moura, Maria Lenúcia de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6682
Resumo: In this work, we report the importance of the cordel leaflet as a pedagogical tool in the teaching-learning process and as a providing meaningful learning based on a teaching sequence. We applied a methodology that brought theory and practice together in a playful way. The importance of learning and its link with school education and historically produced knowledge are referenced by the theory of meaningful learning (Ausubel, 2003) and by historical-critical pedagogy (Saviani, 2011). To finish, we applied the cordel leaflet to a group of 40 students in a public high school in Fortaleza. We observed that the use of the cordel leaflet and the teaching sequence brought greater interest from students in the study of the proposed content and evidence of significant learning.
id UECE-7_9b9ca60d80ea2421f5bf5c978c1a5213
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6682
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomenaFolheto de cordel no ensino dos fenômenos caloríficos e mecânicosFolheto de cordelEnsino de físicaSequência de ensinoAprendizagem significativaString brochurePhysics teachingTeaching sequenceMeaningful learningIn this work, we report the importance of the cordel leaflet as a pedagogical tool in the teaching-learning process and as a providing meaningful learning based on a teaching sequence. We applied a methodology that brought theory and practice together in a playful way. The importance of learning and its link with school education and historically produced knowledge are referenced by the theory of meaningful learning (Ausubel, 2003) and by historical-critical pedagogy (Saviani, 2011). To finish, we applied the cordel leaflet to a group of 40 students in a public high school in Fortaleza. We observed that the use of the cordel leaflet and the teaching sequence brought greater interest from students in the study of the proposed content and evidence of significant learning.Neste trabalho, relatamos a importância do folheto de cordel como ferramenta pedagógica no processo ensino-aprendizagem, bem como, proporcionar aprendizagem significativa com base numa sequência de ensino. Aplicamos uma metodologia que aproximou teoria e prática de forma lúdica. A importância da aprendizagem e o seu vínculo com a educação escolar e o saber produzido historicamente, são referenciados pela teoria da aprendizagem significativa (Ausubel, 2003) e na pedagogia histórico-crítica (Saviani, 2011). Para tal, aplicamos o folheto de cordel numa turma de 40 estudantes do ensino médio, em uma escola pública de Fortaleza. Observamos que o uso do folheto de cordel e a sequência de ensino, trouxe maior interesse dos estudantes pelo estudo do conteúdo proposto e evidências de aprendizagem significativa.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6682Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6682/5443Copyright (c) 2021 Ênio José Gondim Guimarães, Maria Lenúcia de Mourahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Ênio José Gondim Moura, Maria Lenúcia de 2022-09-23T14:40:23Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6682Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:23Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
Folheto de cordel no ensino dos fenômenos caloríficos e mecânicos
title Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
spellingShingle Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
Guimarães, Ênio José Gondim
Folheto de cordel
Ensino de física
Sequência de ensino
Aprendizagem significativa
String brochure
Physics teaching
Teaching sequence
Meaningful learning
title_short Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
title_full Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
title_fullStr Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
title_full_unstemmed Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
title_sort Cordel leaflet in the teaching of calorific and mechanical phenomena
author Guimarães, Ênio José Gondim
author_facet Guimarães, Ênio José Gondim
Moura, Maria Lenúcia de
author_role author
author2 Moura, Maria Lenúcia de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Ênio José Gondim
Moura, Maria Lenúcia de
dc.subject.por.fl_str_mv Folheto de cordel
Ensino de física
Sequência de ensino
Aprendizagem significativa
String brochure
Physics teaching
Teaching sequence
Meaningful learning
topic Folheto de cordel
Ensino de física
Sequência de ensino
Aprendizagem significativa
String brochure
Physics teaching
Teaching sequence
Meaningful learning
description In this work, we report the importance of the cordel leaflet as a pedagogical tool in the teaching-learning process and as a providing meaningful learning based on a teaching sequence. We applied a methodology that brought theory and practice together in a playful way. The importance of learning and its link with school education and historically produced knowledge are referenced by the theory of meaningful learning (Ausubel, 2003) and by historical-critical pedagogy (Saviani, 2011). To finish, we applied the cordel leaflet to a group of 40 students in a public high school in Fortaleza. We observed that the use of the cordel leaflet and the teaching sequence brought greater interest from students in the study of the proposed content and evidence of significant learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6682
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6682
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6682/5443
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ênio José Gondim Guimarães, Maria Lenúcia de Moura
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ênio José Gondim Guimarães, Maria Lenúcia de Moura
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951270191104