Challenges for the democratization of education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Kévila Walêssa Galdino da, Gama, Thaise Maiara Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615
Resumo: In the Federal Constitution of 1988, education is considered a right for all, being the duty of the State and the family. However, there are many gaps regarding the achievement of guaranteed access to education, since it is a complex process that involves different segments. In this context, this work aims to promote discussions about the challenges in the democratization of education in Brazil, through a bibliographical research, using the studies of Paro (2001, 2007, 2008) and Formosinho (2007). Considering the democratization of education as a means of providing the right to education in a greater extent, it is concluded that, in a country marked by so many inequalities, the democratization of education is presented as a possibility of historical reparation for the masses.
id UECE-7_b9c59502f7fc09944c6ff7cfead20e22
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6615
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Challenges for the democratization of education in BrazilDesafios para a democratização da educação no Brasil Direito à educaçãoGestão democráticaDemocratização do ensinoRight to educationDemocratic managementIn the Federal Constitution of 1988, education is considered a right for all, being the duty of the State and the family. However, there are many gaps regarding the achievement of guaranteed access to education, since it is a complex process that involves different segments. In this context, this work aims to promote discussions about the challenges in the democratization of education in Brazil, through a bibliographical research, using the studies of Paro (2001, 2007, 2008) and Formosinho (2007). Considering the democratization of education as a means of providing the right to education in a greater extent, it is concluded that, in a country marked by so many inequalities, the democratization of education is presented as a possibility of historical reparation for the masses.Na Constituição Federal de 1988, a educação passa a ser considerada direito de todos, sendo dever do Estado e da família. Entretanto, há muitas lacunas no que tange a concretização da garantia do acesso à educação, uma vez que se trata de um processo complexo que envolve diversos segmentos da educação. Neste contexto, o presente trabalho objetiva fomentar discussões sobre os desafios na democratização do ensino no Brasil, mediante uma pesquisa bibliográfica, utilizando os estudos de Paro (2001, 2007, 2008) e Formosinho (2007). Compreendendo a democratização da educação como meio de proporcionar o direito à educação em maior amplitude, conclui-se que, em um país marcado por tantas desigualdades, a democratização da educação apresenta-se como uma possibilidade de reparação histórica às massas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615/5445Copyright (c) 2021 Yatamuri Rafaelly Cosme da Silvar, Kévila Walêssa Galdino da Silva, Thaise Maiara Rodrigues Gamahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Yatamuri Rafaelly Cosme da Silva, Kévila Walêssa Galdino da Gama, Thaise Maiara Rodrigues2022-09-23T14:40:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6615Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:26Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges for the democratization of education in Brazil
Desafios para a democratização da educação no Brasil
title Challenges for the democratization of education in Brazil
spellingShingle Challenges for the democratization of education in Brazil
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
Direito à educação
Gestão democrática
Democratização do ensino
Right to education
Democratic management
title_short Challenges for the democratization of education in Brazil
title_full Challenges for the democratization of education in Brazil
title_fullStr Challenges for the democratization of education in Brazil
title_full_unstemmed Challenges for the democratization of education in Brazil
title_sort Challenges for the democratization of education in Brazil
author Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
author_facet Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
Silva, Kévila Walêssa Galdino da
Gama, Thaise Maiara Rodrigues
author_role author
author2 Silva, Kévila Walêssa Galdino da
Gama, Thaise Maiara Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
Silva, Kévila Walêssa Galdino da
Gama, Thaise Maiara Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à educação
Gestão democrática
Democratização do ensino
Right to education
Democratic management
topic Direito à educação
Gestão democrática
Democratização do ensino
Right to education
Democratic management
description In the Federal Constitution of 1988, education is considered a right for all, being the duty of the State and the family. However, there are many gaps regarding the achievement of guaranteed access to education, since it is a complex process that involves different segments. In this context, this work aims to promote discussions about the challenges in the democratization of education in Brazil, through a bibliographical research, using the studies of Paro (2001, 2007, 2008) and Formosinho (2007). Considering the democratization of education as a means of providing the right to education in a greater extent, it is concluded that, in a country marked by so many inequalities, the democratization of education is presented as a possibility of historical reparation for the masses.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615/5445
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950879072256