Challenges for the democratization of education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615 |
Resumo: | In the Federal Constitution of 1988, education is considered a right for all, being the duty of the State and the family. However, there are many gaps regarding the achievement of guaranteed access to education, since it is a complex process that involves different segments. In this context, this work aims to promote discussions about the challenges in the democratization of education in Brazil, through a bibliographical research, using the studies of Paro (2001, 2007, 2008) and Formosinho (2007). Considering the democratization of education as a means of providing the right to education in a greater extent, it is concluded that, in a country marked by so many inequalities, the democratization of education is presented as a possibility of historical reparation for the masses. |
id |
UECE-7_b9c59502f7fc09944c6ff7cfead20e22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6615 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges for the democratization of education in BrazilDesafios para a democratização da educação no Brasil Direito à educaçãoGestão democráticaDemocratização do ensinoRight to educationDemocratic managementIn the Federal Constitution of 1988, education is considered a right for all, being the duty of the State and the family. However, there are many gaps regarding the achievement of guaranteed access to education, since it is a complex process that involves different segments. In this context, this work aims to promote discussions about the challenges in the democratization of education in Brazil, through a bibliographical research, using the studies of Paro (2001, 2007, 2008) and Formosinho (2007). Considering the democratization of education as a means of providing the right to education in a greater extent, it is concluded that, in a country marked by so many inequalities, the democratization of education is presented as a possibility of historical reparation for the masses.Na Constituição Federal de 1988, a educação passa a ser considerada direito de todos, sendo dever do Estado e da família. Entretanto, há muitas lacunas no que tange a concretização da garantia do acesso à educação, uma vez que se trata de um processo complexo que envolve diversos segmentos da educação. Neste contexto, o presente trabalho objetiva fomentar discussões sobre os desafios na democratização do ensino no Brasil, mediante uma pesquisa bibliográfica, utilizando os estudos de Paro (2001, 2007, 2008) e Formosinho (2007). Compreendendo a democratização da educação como meio de proporcionar o direito à educação em maior amplitude, conclui-se que, em um país marcado por tantas desigualdades, a democratização da educação apresenta-se como uma possibilidade de reparação histórica às massas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615/5445Copyright (c) 2021 Yatamuri Rafaelly Cosme da Silvar, Kévila Walêssa Galdino da Silva, Thaise Maiara Rodrigues Gamahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Yatamuri Rafaelly Cosme da Silva, Kévila Walêssa Galdino da Gama, Thaise Maiara Rodrigues2022-09-23T14:40:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6615Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:26Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges for the democratization of education in Brazil Desafios para a democratização da educação no Brasil |
title |
Challenges for the democratization of education in Brazil |
spellingShingle |
Challenges for the democratization of education in Brazil Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da Direito à educação Gestão democrática Democratização do ensino Right to education Democratic management |
title_short |
Challenges for the democratization of education in Brazil |
title_full |
Challenges for the democratization of education in Brazil |
title_fullStr |
Challenges for the democratization of education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Challenges for the democratization of education in Brazil |
title_sort |
Challenges for the democratization of education in Brazil |
author |
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da |
author_facet |
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da Silva, Kévila Walêssa Galdino da Gama, Thaise Maiara Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Kévila Walêssa Galdino da Gama, Thaise Maiara Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da Silva, Kévila Walêssa Galdino da Gama, Thaise Maiara Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direito à educação Gestão democrática Democratização do ensino Right to education Democratic management |
topic |
Direito à educação Gestão democrática Democratização do ensino Right to education Democratic management |
description |
In the Federal Constitution of 1988, education is considered a right for all, being the duty of the State and the family. However, there are many gaps regarding the achievement of guaranteed access to education, since it is a complex process that involves different segments. In this context, this work aims to promote discussions about the challenges in the democratization of education in Brazil, through a bibliographical research, using the studies of Paro (2001, 2007, 2008) and Formosinho (2007). Considering the democratization of education as a means of providing the right to education in a greater extent, it is concluded that, in a country marked by so many inequalities, the democratization of education is presented as a possibility of historical reparation for the masses. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6615/5445 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950879072256 |