The first five years of teaching in a small town in Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400 |
Resumo: | A differentiated training for each teacher, the insertion process of fellow teachers who have recently arrived in public schools for a period of less than five years, and especially how the core management receives these professionals with insertion policies generates a lot of uneasiness among education professionals. Based on this theme, the following problematic was elaborated to guide the study: in which we discuss how the managing nucleus deals with the insertion of new teachers in elementary school? In order to answer the central research question, a scientific essay was conducted with the purpose of discussing and forwarding reflections about the insertion and/or induction strategies and, at the same time, discuss the induction process of three public school teachers. A qualitative approach and a study classified as a case study were used, and it was developed between April and May 2021, through a whatsapp questionnaire with open questions. |
id |
UECE-7_c43d339aadc06db8f5ac12bd57061ed8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6400 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
The first five years of teaching in a small town in CearáOs primeiros cinco anos de inserção na docência em um pequeno munícipio do CearáInserção profissionalInduçãoDocênciaProfessional insertionInductionTeachingA differentiated training for each teacher, the insertion process of fellow teachers who have recently arrived in public schools for a period of less than five years, and especially how the core management receives these professionals with insertion policies generates a lot of uneasiness among education professionals. Based on this theme, the following problematic was elaborated to guide the study: in which we discuss how the managing nucleus deals with the insertion of new teachers in elementary school? In order to answer the central research question, a scientific essay was conducted with the purpose of discussing and forwarding reflections about the insertion and/or induction strategies and, at the same time, discuss the induction process of three public school teachers. A qualitative approach and a study classified as a case study were used, and it was developed between April and May 2021, through a whatsapp questionnaire with open questions.Uma formação diferenciada de cada docente, o processo de inserção dos colegas professores recém-chegados as escolas públicas com um período menor de cinco anos e principalmente como o núcleo gestor acolhe estes profissionais com políticas de inserção gera muita inquietação entre os profissionais da educação. Baseado nesta temática elaborou-se a seguinte problemática que norteou o estudo: na qual foi discutir como o núcleo gestor trata a inserção dos professores iniciantes no ensino fundamental? Para responder à questão central da pesquisa, realizou-se um ensaio científico que teve como objetivo discutir e encaminhar reflexões a respeito das estratégias de inserção e/ou indução ao mesmo tempo que discorre sobre o percurso de indução de três docentes da rede pública de ensino. Utilizou-se uma abordagem qualitativa e um estudo classificado como do tipo estudo de caso e foi desenvolvido entre abril e maio de 2021, mediante realização de questionário via whatsapp composto por indagações abertas. Verifica-se que nem todos os professores realizam formação continuada e que não houve preparação prévia para que eles pudessem ser inseridos na docência, bem como não é comum a parceria entre estes profissionais com o núcleo gestor das escolas onde eles atuam.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-132675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400/5404Copyright (c) 2021 Francisca Risolene Fernandes, Jocilania Souza da Silva, Cristine Brandenburghttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Francisca RisoleneSilva, Jocilania Souza da Brandenburg, Cristine 2022-10-05T18:50:18Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6400Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-05T18:50:18Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The first five years of teaching in a small town in Ceará Os primeiros cinco anos de inserção na docência em um pequeno munícipio do Ceará |
title |
The first five years of teaching in a small town in Ceará |
spellingShingle |
The first five years of teaching in a small town in Ceará Fernandes, Francisca Risolene Inserção profissional Indução Docência Professional insertion Induction Teaching |
title_short |
The first five years of teaching in a small town in Ceará |
title_full |
The first five years of teaching in a small town in Ceará |
title_fullStr |
The first five years of teaching in a small town in Ceará |
title_full_unstemmed |
The first five years of teaching in a small town in Ceará |
title_sort |
The first five years of teaching in a small town in Ceará |
author |
Fernandes, Francisca Risolene |
author_facet |
Fernandes, Francisca Risolene Silva, Jocilania Souza da Brandenburg, Cristine |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Jocilania Souza da Brandenburg, Cristine |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Francisca Risolene Silva, Jocilania Souza da Brandenburg, Cristine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inserção profissional Indução Docência Professional insertion Induction Teaching |
topic |
Inserção profissional Indução Docência Professional insertion Induction Teaching |
description |
A differentiated training for each teacher, the insertion process of fellow teachers who have recently arrived in public schools for a period of less than five years, and especially how the core management receives these professionals with insertion policies generates a lot of uneasiness among education professionals. Based on this theme, the following problematic was elaborated to guide the study: in which we discuss how the managing nucleus deals with the insertion of new teachers in elementary school? In order to answer the central research question, a scientific essay was conducted with the purpose of discussing and forwarding reflections about the insertion and/or induction strategies and, at the same time, discuss the induction process of three public school teachers. A qualitative approach and a study classified as a case study were used, and it was developed between April and May 2021, through a whatsapp questionnaire with open questions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400/5404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Francisca Risolene Fernandes, Jocilania Souza da Silva, Cristine Brandenburg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Francisca Risolene Fernandes, Jocilania Souza da Silva, Cristine Brandenburg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950765826048 |