The first five years of teaching in a small town in Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Francisca Risolene
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Jocilania Souza da, Brandenburg, Cristine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400
Resumo: A differentiated training for each teacher, the insertion process of fellow teachers who have recently arrived in public schools for a period of less than five years, and especially how the core management receives these professionals with insertion policies generates a lot of uneasiness among education professionals. Based on this theme, the following problematic was elaborated to guide the study: in which we discuss how the managing nucleus deals with the insertion of new teachers in elementary school? In order to answer the central research question, a scientific essay was conducted with the purpose of discussing and forwarding reflections about the insertion and/or induction strategies and, at the same time, discuss the induction process of three public school teachers. A qualitative approach and a study classified as a case study were used, and it was developed between April and May 2021, through a whatsapp questionnaire with open questions.
id UECE-7_c43d339aadc06db8f5ac12bd57061ed8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6400
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The first five years of teaching in a small town in CearáOs primeiros cinco anos de inserção na docência em um pequeno munícipio do CearáInserção profissionalInduçãoDocênciaProfessional insertionInductionTeachingA differentiated training for each teacher, the insertion process of fellow teachers who have recently arrived in public schools for a period of less than five years, and especially how the core management receives these professionals with insertion policies generates a lot of uneasiness among education professionals. Based on this theme, the following problematic was elaborated to guide the study: in which we discuss how the managing nucleus deals with the insertion of new teachers in elementary school? In order to answer the central research question, a scientific essay was conducted with the purpose of discussing and forwarding reflections about the insertion and/or induction strategies and, at the same time, discuss the induction process of three public school teachers. A qualitative approach and a study classified as a case study were used, and it was developed between April and May 2021, through a whatsapp questionnaire with open questions.Uma formação diferenciada de cada docente, o processo de inserção dos colegas professores recém-chegados as escolas públicas com um período menor de cinco anos e principalmente como o núcleo gestor acolhe estes profissionais com políticas de inserção gera muita inquietação entre os profissionais da educação. Baseado nesta temática elaborou-se a seguinte problemática que norteou o estudo: na qual foi discutir como o núcleo gestor trata a inserção dos professores iniciantes no ensino fundamental? Para responder à questão central da pesquisa, realizou-se um ensaio científico que teve como objetivo discutir e encaminhar reflexões a respeito das estratégias de inserção e/ou indução ao mesmo tempo que discorre sobre o percurso de indução de três docentes da rede pública de ensino. Utilizou-se uma abordagem qualitativa e um estudo classificado como do tipo estudo de caso e foi desenvolvido entre abril e maio de 2021, mediante realização de questionário via whatsapp composto por indagações abertas. Verifica-se que nem todos os professores realizam formação continuada e que não houve preparação prévia para que eles pudessem ser inseridos na docência, bem como não é comum a parceria entre estes profissionais com o núcleo gestor das escolas onde eles atuam.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-132675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400/5404Copyright (c) 2021 Francisca Risolene Fernandes, Jocilania Souza da Silva, Cristine Brandenburghttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Francisca RisoleneSilva, Jocilania Souza da Brandenburg, Cristine 2022-10-05T18:50:18Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6400Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-05T18:50:18Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The first five years of teaching in a small town in Ceará
Os primeiros cinco anos de inserção na docência em um pequeno munícipio do Ceará
title The first five years of teaching in a small town in Ceará
spellingShingle The first five years of teaching in a small town in Ceará
Fernandes, Francisca Risolene
Inserção profissional
Indução
Docência
Professional insertion
Induction
Teaching
title_short The first five years of teaching in a small town in Ceará
title_full The first five years of teaching in a small town in Ceará
title_fullStr The first five years of teaching in a small town in Ceará
title_full_unstemmed The first five years of teaching in a small town in Ceará
title_sort The first five years of teaching in a small town in Ceará
author Fernandes, Francisca Risolene
author_facet Fernandes, Francisca Risolene
Silva, Jocilania Souza da
Brandenburg, Cristine
author_role author
author2 Silva, Jocilania Souza da
Brandenburg, Cristine
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Francisca Risolene
Silva, Jocilania Souza da
Brandenburg, Cristine
dc.subject.por.fl_str_mv Inserção profissional
Indução
Docência
Professional insertion
Induction
Teaching
topic Inserção profissional
Indução
Docência
Professional insertion
Induction
Teaching
description A differentiated training for each teacher, the insertion process of fellow teachers who have recently arrived in public schools for a period of less than five years, and especially how the core management receives these professionals with insertion policies generates a lot of uneasiness among education professionals. Based on this theme, the following problematic was elaborated to guide the study: in which we discuss how the managing nucleus deals with the insertion of new teachers in elementary school? In order to answer the central research question, a scientific essay was conducted with the purpose of discussing and forwarding reflections about the insertion and/or induction strategies and, at the same time, discuss the induction process of three public school teachers. A qualitative approach and a study classified as a case study were used, and it was developed between April and May 2021, through a whatsapp questionnaire with open questions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6400/5404
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Francisca Risolene Fernandes, Jocilania Souza da Silva, Cristine Brandenburg
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Francisca Risolene Fernandes, Jocilania Souza da Silva, Cristine Brandenburg
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950765826048