Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Luiz Eduardo de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Janie Garcia da, Braz, Ruth Maria Mariani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10319
Resumo: Public policies aimed at Special Education are designed by the federal government and implemented by state and municipal governments. Since the beginning of its development, it has been influenced by social groups, which fight for egalitarian laws that promote inclusion. This article analyzed the achievement of Goal 4 of the National Education Plan in the municipality of São Francisco de Itabapoana. The objective was to analyze how the municipality of São Francisco de Itabapoana-RJ has organized itself to comply with the National Education Plan, and to contribute to the specificity of the inclusion policy adopted in the investigated municipality. It employs a qualitative methodology, of a bibliographical nature, with comparative documental analysis. The results found reveal that the municipality has a plan of actions for the development of the policy in question, although it does not contemplate all the strategies of Goal 4. It can be said that the municipality planned, but it was not possible to show transparency in the follow-up.
id UECE-7_c6adae58fc58e906c0a985002e6a8842
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10319
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJDiscutir el plan de educación municipal del municipio de São Francisco de itabapoana - RJDiscutindo o plano municipal de educação do município de São Francisco de Itabapoana - RJPlano Nacional de EducaçãoCumprimento da Meta 4 do PNESão Francisco de Itabapoana/RJNational Education PlanCompliance with PNE Goal 4São Francisco de Itabapoana/RJPublic policies aimed at Special Education are designed by the federal government and implemented by state and municipal governments. Since the beginning of its development, it has been influenced by social groups, which fight for egalitarian laws that promote inclusion. This article analyzed the achievement of Goal 4 of the National Education Plan in the municipality of São Francisco de Itabapoana. The objective was to analyze how the municipality of São Francisco de Itabapoana-RJ has organized itself to comply with the National Education Plan, and to contribute to the specificity of the inclusion policy adopted in the investigated municipality. It employs a qualitative methodology, of a bibliographical nature, with comparative documental analysis. The results found reveal that the municipality has a plan of actions for the development of the policy in question, although it does not contemplate all the strategies of Goal 4. It can be said that the municipality planned, but it was not possible to show transparency in the follow-up.Las políticas públicas dirigidas a la educación especial son idealizadas por el gobierno federal e implementadas por los gobiernos estatales y municipales. Desde el comienzo de su elaboración, ha sido influenciado por grupos sociales, que luchan por las leyes igualitarias que promueven la inclusión. Este artículo analizó el cumplimiento del Objetivo 4 del Plan Nacional de Educación en el Municipio de São Francisco de Itabapoana. El objetivo era analizar cómo se ha organizado el municipio de São Francisco de Itabapoana-RJ para cumplir con el Plan Educativo Nacional y contribuir a la especificidad de la política de inclusión adoptada en el municipio investigado. Se utiliza a la metodología cualitativa, bibliográfica, con análisis documental comparativo. Los resultados encontrados revelan que el municipio tiene una planificación de acciones para el desarrollo de la política en cuestión, ya que no contempla todas las estrategias de la meta 4. Se puede decir que el municipio fue planeado, pero no fue posible mostrar Transparencia en la transparencia de seguimiento.As políticas públicas voltadas à Educação Especial são idealizadas pelo governo federal e implementadas pelos governos estaduais e municipais. Desde os primórdios de sua elaboração, vem sofrendo influências de grupos sociais, os quais lutam por leis igualitárias que promovam a inclusão. Este artigo analisou o cumprimento da Meta 4 do Plano Nacional de Educação no município de São Francisco de Itabapoana. O objetivo foi analisar como o município de São Francisco de Itabapoana-RJ tem se organizado para o cumprimento do Plano Nacional de Educação e contribuir para especificidade da política de inclusão adotada no município investigado. Emprega-se à metodologia qualitativa, de cunho bibliográfico, com análise documental comparativa. Os resultados encontrados revelam que o município possui um planejamento das ações para o desenvolvimento da política em questão, conquanto não contemple todas as estratégias da Meta 4. Pode-se afirmar que o município se planejou, mas não foi possível evidenciar transparência no acompanhamento.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10319Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-19Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-19Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-192675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10319/9028Copyright (c) 2023 Luiz Eduardo de Oliveira Neves, Janie Garcia da Silva, Ruth Maria Mariani Brazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Luiz Eduardo de OliveiraSilva, Janie Garcia daBraz, Ruth Maria Mariani2024-03-10T22:56:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10319Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-10T22:56:24Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
Discutir el plan de educación municipal del municipio de São Francisco de itabapoana - RJ
Discutindo o plano municipal de educação do município de São Francisco de Itabapoana - RJ
title Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
spellingShingle Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
Neves, Luiz Eduardo de Oliveira
Plano Nacional de Educação
Cumprimento da Meta 4 do PNE
São Francisco de Itabapoana/RJ
National Education Plan
Compliance with PNE Goal 4
São Francisco de Itabapoana/RJ
title_short Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
title_full Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
title_fullStr Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
title_full_unstemmed Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
title_sort Discussing the Municipal Education Plan of the Municipality from São Francisco de Itabapoana - RJ
author Neves, Luiz Eduardo de Oliveira
author_facet Neves, Luiz Eduardo de Oliveira
Silva, Janie Garcia da
Braz, Ruth Maria Mariani
author_role author
author2 Silva, Janie Garcia da
Braz, Ruth Maria Mariani
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Luiz Eduardo de Oliveira
Silva, Janie Garcia da
Braz, Ruth Maria Mariani
dc.subject.por.fl_str_mv Plano Nacional de Educação
Cumprimento da Meta 4 do PNE
São Francisco de Itabapoana/RJ
National Education Plan
Compliance with PNE Goal 4
São Francisco de Itabapoana/RJ
topic Plano Nacional de Educação
Cumprimento da Meta 4 do PNE
São Francisco de Itabapoana/RJ
National Education Plan
Compliance with PNE Goal 4
São Francisco de Itabapoana/RJ
description Public policies aimed at Special Education are designed by the federal government and implemented by state and municipal governments. Since the beginning of its development, it has been influenced by social groups, which fight for egalitarian laws that promote inclusion. This article analyzed the achievement of Goal 4 of the National Education Plan in the municipality of São Francisco de Itabapoana. The objective was to analyze how the municipality of São Francisco de Itabapoana-RJ has organized itself to comply with the National Education Plan, and to contribute to the specificity of the inclusion policy adopted in the investigated municipality. It employs a qualitative methodology, of a bibliographical nature, with comparative documental analysis. The results found reveal that the municipality has a plan of actions for the development of the policy in question, although it does not contemplate all the strategies of Goal 4. It can be said that the municipality planned, but it was not possible to show transparency in the follow-up.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10319
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10319/9028
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Luiz Eduardo de Oliveira Neves, Janie Garcia da Silva, Ruth Maria Mariani Braz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Luiz Eduardo de Oliveira Neves, Janie Garcia da Silva, Ruth Maria Mariani Braz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-19
Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-19
Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-19
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952727711744