Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295 |
Resumo: | This article aims to investigate the contribution of the Alfabetiza Belém Program to literacy in the Education of Young Adults and Elderly (EJAI) in class “A” in a Municipal School Unit, in the year 2022. It presents a qualitative approach, a literature review of the type narrative and participatory research.The results of the research were exposed in the analysis units, with reflections on the activities and orality of the people of Pará for literacy to EJAI, on amazonizing the curriculum in the intertwining between the flavors and knowledge of the people of Pará, and the contribution of the Alfabetiza Belém Program to the literacy for young people, adults and the elderly from another logic, presenting resistance to the standardized curriculum. In the considerations, the question, the objectives of the research were revisited and, its purpose was confirmed, pointing out relevant contributions in relation to another way of thinking about pedagogical practices in literacy to EJAI as resistance to standardized curricular. |
id |
UECE-7_d0d597403b37986509404d35294811f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/12295 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém projectAlfabetização na educação de jovens, adultos e idosos no Projeto Alfabetiza BelémEducação de Jovens Adultos e IdososPrograma Alfabetiza BelémAlfabetizaçãoEducation of Young Adults and ElderlyAlfabetiza Belém ProgramLiteracyThis article aims to investigate the contribution of the Alfabetiza Belém Program to literacy in the Education of Young Adults and Elderly (EJAI) in class “A” in a Municipal School Unit, in the year 2022. It presents a qualitative approach, a literature review of the type narrative and participatory research.The results of the research were exposed in the analysis units, with reflections on the activities and orality of the people of Pará for literacy to EJAI, on amazonizing the curriculum in the intertwining between the flavors and knowledge of the people of Pará, and the contribution of the Alfabetiza Belém Program to the literacy for young people, adults and the elderly from another logic, presenting resistance to the standardized curriculum. In the considerations, the question, the objectives of the research were revisited and, its purpose was confirmed, pointing out relevant contributions in relation to another way of thinking about pedagogical practices in literacy to EJAI as resistance to standardized curricular.Este artigo tem como objetivo investigar a contribuição do Programa Alfabetiza Belém para a alfabetização na EJAI na turma “A” em uma Unidade Escolar Municipal no ano de 2022. A pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa, foi realizado uma revisão de literatura do tipo narrativa e a pesquisa de campo foi a pesquisa participante. Os resultados da pesquisa foram expostos nas unidades de análises, com reflexões em relação as atividades e oralidade do paraense para a alfabetização à EJAI, sobre amazonizar o currículo nos entrelaces entre os sabores e saberes dos paraenses, e a contribuição do Programa Alfabetiza Belém para a alfabetização de jovens, adultos e idosos a partir de outra lógica, apresentando resistência ao currículo padronizado. Nas considerações afirmamos que realizamos o que a pesquisa se propôs, apontando contribuições relevantes em relação à outra maneira de pensarmos as práticas pedagógicas para a alfabetização à EJAI como resistência aos currículos padronizados.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295Teaching in Perspectives; Vol. 5 No. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18Enseñar en perspectivas; Vol. 5 Núm. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18Ensino em Perspectivas; v. 5 n. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-182675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295/10924Copyright (c) 2024 Maria Angélica Fôro de Oliveira, Ana Maria Leite Lobatohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maria Angélica Fôro deLobato, Ana Maria Leite2024-04-11T19:13:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12295Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-04-11T19:13:19Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project Alfabetização na educação de jovens, adultos e idosos no Projeto Alfabetiza Belém |
title |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project |
spellingShingle |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project Oliveira, Maria Angélica Fôro de Educação de Jovens Adultos e Idosos Programa Alfabetiza Belém Alfabetização Education of Young Adults and Elderly Alfabetiza Belém Program Literacy |
title_short |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project |
title_full |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project |
title_fullStr |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project |
title_full_unstemmed |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project |
title_sort |
Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project |
author |
Oliveira, Maria Angélica Fôro de |
author_facet |
Oliveira, Maria Angélica Fôro de Lobato, Ana Maria Leite |
author_role |
author |
author2 |
Lobato, Ana Maria Leite |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Maria Angélica Fôro de Lobato, Ana Maria Leite |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens Adultos e Idosos Programa Alfabetiza Belém Alfabetização Education of Young Adults and Elderly Alfabetiza Belém Program Literacy |
topic |
Educação de Jovens Adultos e Idosos Programa Alfabetiza Belém Alfabetização Education of Young Adults and Elderly Alfabetiza Belém Program Literacy |
description |
This article aims to investigate the contribution of the Alfabetiza Belém Program to literacy in the Education of Young Adults and Elderly (EJAI) in class “A” in a Municipal School Unit, in the year 2022. It presents a qualitative approach, a literature review of the type narrative and participatory research.The results of the research were exposed in the analysis units, with reflections on the activities and orality of the people of Pará for literacy to EJAI, on amazonizing the curriculum in the intertwining between the flavors and knowledge of the people of Pará, and the contribution of the Alfabetiza Belém Program to the literacy for young people, adults and the elderly from another logic, presenting resistance to the standardized curriculum. In the considerations, the question, the objectives of the research were revisited and, its purpose was confirmed, pointing out relevant contributions in relation to another way of thinking about pedagogical practices in literacy to EJAI as resistance to standardized curricular. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295/10924 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Maria Angélica Fôro de Oliveira, Ana Maria Leite Lobato http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Maria Angélica Fôro de Oliveira, Ana Maria Leite Lobato http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 5 No. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18 Enseñar en perspectivas; Vol. 5 Núm. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18 Ensino em Perspectivas; v. 5 n. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952873463808 |