Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maria Angélica Fôro de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lobato, Ana Maria Leite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295
Resumo: This article aims to investigate the contribution of the Alfabetiza Belém Program to literacy in the Education of Young Adults and Elderly (EJAI) in class “A” in a Municipal School Unit, in the year 2022. It presents a qualitative approach, a literature review of the type narrative and participatory research.The results of the research were exposed in the analysis units, with reflections on the activities and orality of the people of Pará for literacy to EJAI, on amazonizing the curriculum in the intertwining between the flavors and knowledge of the people of Pará, and the contribution of the Alfabetiza Belém Program to the literacy for young people, adults and the elderly from another logic, presenting resistance to the standardized curriculum. In the considerations, the question, the objectives of the research were revisited and, its purpose was confirmed, pointing out relevant contributions in relation to another way of thinking about pedagogical practices in literacy to EJAI as resistance to standardized curricular.
id UECE-7_d0d597403b37986509404d35294811f6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/12295
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém projectAlfabetização na educação de jovens, adultos e idosos no Projeto Alfabetiza BelémEducação de Jovens Adultos e IdososPrograma Alfabetiza BelémAlfabetizaçãoEducation of Young Adults and ElderlyAlfabetiza Belém ProgramLiteracyThis article aims to investigate the contribution of the Alfabetiza Belém Program to literacy in the Education of Young Adults and Elderly (EJAI) in class “A” in a Municipal School Unit, in the year 2022. It presents a qualitative approach, a literature review of the type narrative and participatory research.The results of the research were exposed in the analysis units, with reflections on the activities and orality of the people of Pará for literacy to EJAI, on amazonizing the curriculum in the intertwining between the flavors and knowledge of the people of Pará, and the contribution of the Alfabetiza Belém Program to the literacy for young people, adults and the elderly from another logic, presenting resistance to the standardized curriculum. In the considerations, the question, the objectives of the research were revisited and, its purpose was confirmed, pointing out relevant contributions in relation to another way of thinking about pedagogical practices in literacy to EJAI as resistance to standardized curricular.Este artigo tem como objetivo investigar a contribuição do Programa Alfabetiza Belém para a alfabetização na EJAI na turma “A” em uma Unidade Escolar Municipal no ano de 2022. A pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa, foi realizado uma revisão de literatura do tipo narrativa e a pesquisa de campo foi a pesquisa participante. Os resultados da pesquisa foram expostos nas unidades de análises, com reflexões em relação as atividades e oralidade do paraense para a alfabetização à EJAI, sobre amazonizar o currículo nos entrelaces entre os sabores e saberes dos paraenses, e a contribuição do Programa Alfabetiza Belém para a alfabetização de jovens, adultos e idosos a partir de outra lógica, apresentando resistência ao currículo padronizado. Nas considerações afirmamos que realizamos o que a pesquisa se propôs, apontando contribuições relevantes em relação à outra maneira de pensarmos as práticas pedagógicas para a alfabetização à EJAI como resistência aos currículos padronizados.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295Teaching in Perspectives; Vol. 5 No. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18Enseñar en perspectivas; Vol. 5 Núm. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18Ensino em Perspectivas; v. 5 n. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-182675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295/10924Copyright (c) 2024 Maria Angélica Fôro de Oliveira, Ana Maria Leite Lobatohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maria Angélica Fôro deLobato, Ana Maria Leite2024-04-11T19:13:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/12295Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-04-11T19:13:19Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
Alfabetização na educação de jovens, adultos e idosos no Projeto Alfabetiza Belém
title Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
spellingShingle Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
Oliveira, Maria Angélica Fôro de
Educação de Jovens Adultos e Idosos
Programa Alfabetiza Belém
Alfabetização
Education of Young Adults and Elderly
Alfabetiza Belém Program
Literacy
title_short Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
title_full Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
title_fullStr Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
title_full_unstemmed Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
title_sort Literacy em the education of young people, adults and the elderly (EJAI) in the alfabetiza Belém project
author Oliveira, Maria Angélica Fôro de
author_facet Oliveira, Maria Angélica Fôro de
Lobato, Ana Maria Leite
author_role author
author2 Lobato, Ana Maria Leite
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Maria Angélica Fôro de
Lobato, Ana Maria Leite
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens Adultos e Idosos
Programa Alfabetiza Belém
Alfabetização
Education of Young Adults and Elderly
Alfabetiza Belém Program
Literacy
topic Educação de Jovens Adultos e Idosos
Programa Alfabetiza Belém
Alfabetização
Education of Young Adults and Elderly
Alfabetiza Belém Program
Literacy
description This article aims to investigate the contribution of the Alfabetiza Belém Program to literacy in the Education of Young Adults and Elderly (EJAI) in class “A” in a Municipal School Unit, in the year 2022. It presents a qualitative approach, a literature review of the type narrative and participatory research.The results of the research were exposed in the analysis units, with reflections on the activities and orality of the people of Pará for literacy to EJAI, on amazonizing the curriculum in the intertwining between the flavors and knowledge of the people of Pará, and the contribution of the Alfabetiza Belém Program to the literacy for young people, adults and the elderly from another logic, presenting resistance to the standardized curriculum. In the considerations, the question, the objectives of the research were revisited and, its purpose was confirmed, pointing out relevant contributions in relation to another way of thinking about pedagogical practices in literacy to EJAI as resistance to standardized curricular.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12295/10924
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Maria Angélica Fôro de Oliveira, Ana Maria Leite Lobato
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Maria Angélica Fôro de Oliveira, Ana Maria Leite Lobato
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 5 No. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18
Enseñar en perspectivas; Vol. 5 Núm. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18
Ensino em Perspectivas; v. 5 n. 1 (2024): Ensino em Perspectivas; 1-18
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952873463808