Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Heryson Raisthen Viana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Fernanda Sheila Medeiros da, Santos, Jean Mac Cole Tavares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613
Resumo: Considering Paulo Freire’s influence inBrazil’s educational scenario, our goal is to reflect on the trajectory of Educação de Jovens e Adultos (EJA)/ Youth and Adult Education (YAE), highlighting Freire’s contributions. Based on a review of the main moments of Youth and Adult Education in Brazil, we reflect on its importance in the education of Young people and adults. The discussions are based on dialogues with authors such as Mura (1999) and Freire (2003), references for the modality in Brazil and in the world. The work reaches importante discussions and addresseskey issues in the field of youth and adult education, which is essential to reflection and contact with the área still in the formative process.
id UECE-7_dc3a395205cec4f4704b7c97a02cb29f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6613
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Paulo Freire’s contributions to EJA in BrazilAs contribuições de Paulo Freire à EJA no BrasilEJAEducação PopularPaulo FreireEJAPopular EducationPaulo FreireConsidering Paulo Freire’s influence inBrazil’s educational scenario, our goal is to reflect on the trajectory of Educação de Jovens e Adultos (EJA)/ Youth and Adult Education (YAE), highlighting Freire’s contributions. Based on a review of the main moments of Youth and Adult Education in Brazil, we reflect on its importance in the education of Young people and adults. The discussions are based on dialogues with authors such as Mura (1999) and Freire (2003), references for the modality in Brazil and in the world. The work reaches importante discussions and addresseskey issues in the field of youth and adult education, which is essential to reflection and contact with the área still in the formative process.Considerando a influência de Paulo Freire no cenário educacional do país, objetivamos trazer reflexões a respeito da trajetória da Educação de Jovens e Adultos (EJA), destacando as contribuições freireanas. A partir de uma releitura dos principais momentos da EJA no Brasil, refletimos acerca da sua importância na formação de jovens e adultos. As discussões são fundamentadas em diálogos com autores como Moura (1999) e Freire (1989), referências para a modalidade no Brasil e no mundo, utilizamos também como base a leitura de obras clássicas freireanas. O trabalho alcança discussões importantes e aborda temáticas fundamentais no campo da educação de jovens e adultos, o que é primordial a reflexão e contato com a área ainda no processo formativo.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613/5609Copyright (c) 2021 Heryson Raisthen Viana Alves, Fernanda Sheila Medeiros da Silva, Jean Mac Cole Tavares Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Heryson Raisthen Viana Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares 2022-09-23T14:40:22Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6613Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:22Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
As contribuições de Paulo Freire à EJA no Brasil
title Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
spellingShingle Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
Alves, Heryson Raisthen Viana
EJA
Educação Popular
Paulo Freire
EJA
Popular Education
Paulo Freire
title_short Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
title_full Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
title_fullStr Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
title_full_unstemmed Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
title_sort Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
author Alves, Heryson Raisthen Viana
author_facet Alves, Heryson Raisthen Viana
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Santos, Jean Mac Cole Tavares
author_role author
author2 Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Santos, Jean Mac Cole Tavares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Heryson Raisthen Viana
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da
Santos, Jean Mac Cole Tavares
dc.subject.por.fl_str_mv EJA
Educação Popular
Paulo Freire
EJA
Popular Education
Paulo Freire
topic EJA
Educação Popular
Paulo Freire
EJA
Popular Education
Paulo Freire
description Considering Paulo Freire’s influence inBrazil’s educational scenario, our goal is to reflect on the trajectory of Educação de Jovens e Adultos (EJA)/ Youth and Adult Education (YAE), highlighting Freire’s contributions. Based on a review of the main moments of Youth and Adult Education in Brazil, we reflect on its importance in the education of Young people and adults. The discussions are based on dialogues with authors such as Mura (1999) and Freire (2003), references for the modality in Brazil and in the world. The work reaches importante discussions and addresseskey issues in the field of youth and adult education, which is essential to reflection and contact with the área still in the formative process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613/5609
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950876975104