Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613 |
Resumo: | Considering Paulo Freire’s influence inBrazil’s educational scenario, our goal is to reflect on the trajectory of Educação de Jovens e Adultos (EJA)/ Youth and Adult Education (YAE), highlighting Freire’s contributions. Based on a review of the main moments of Youth and Adult Education in Brazil, we reflect on its importance in the education of Young people and adults. The discussions are based on dialogues with authors such as Mura (1999) and Freire (2003), references for the modality in Brazil and in the world. The work reaches importante discussions and addresseskey issues in the field of youth and adult education, which is essential to reflection and contact with the área still in the formative process. |
id |
UECE-7_dc3a395205cec4f4704b7c97a02cb29f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6613 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire’s contributions to EJA in BrazilAs contribuições de Paulo Freire à EJA no BrasilEJAEducação PopularPaulo FreireEJAPopular EducationPaulo FreireConsidering Paulo Freire’s influence inBrazil’s educational scenario, our goal is to reflect on the trajectory of Educação de Jovens e Adultos (EJA)/ Youth and Adult Education (YAE), highlighting Freire’s contributions. Based on a review of the main moments of Youth and Adult Education in Brazil, we reflect on its importance in the education of Young people and adults. The discussions are based on dialogues with authors such as Mura (1999) and Freire (2003), references for the modality in Brazil and in the world. The work reaches importante discussions and addresseskey issues in the field of youth and adult education, which is essential to reflection and contact with the área still in the formative process.Considerando a influência de Paulo Freire no cenário educacional do país, objetivamos trazer reflexões a respeito da trajetória da Educação de Jovens e Adultos (EJA), destacando as contribuições freireanas. A partir de uma releitura dos principais momentos da EJA no Brasil, refletimos acerca da sua importância na formação de jovens e adultos. As discussões são fundamentadas em diálogos com autores como Moura (1999) e Freire (1989), referências para a modalidade no Brasil e no mundo, utilizamos também como base a leitura de obras clássicas freireanas. O trabalho alcança discussões importantes e aborda temáticas fundamentais no campo da educação de jovens e adultos, o que é primordial a reflexão e contato com a área ainda no processo formativo.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613/5609Copyright (c) 2021 Heryson Raisthen Viana Alves, Fernanda Sheila Medeiros da Silva, Jean Mac Cole Tavares Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Heryson Raisthen Viana Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares 2022-09-23T14:40:22Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6613Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:22Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil As contribuições de Paulo Freire à EJA no Brasil |
title |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil |
spellingShingle |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil Alves, Heryson Raisthen Viana EJA Educação Popular Paulo Freire EJA Popular Education Paulo Freire |
title_short |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil |
title_full |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil |
title_fullStr |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil |
title_sort |
Paulo Freire’s contributions to EJA in Brazil |
author |
Alves, Heryson Raisthen Viana |
author_facet |
Alves, Heryson Raisthen Viana Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Heryson Raisthen Viana Silva, Fernanda Sheila Medeiros da Santos, Jean Mac Cole Tavares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EJA Educação Popular Paulo Freire EJA Popular Education Paulo Freire |
topic |
EJA Educação Popular Paulo Freire EJA Popular Education Paulo Freire |
description |
Considering Paulo Freire’s influence inBrazil’s educational scenario, our goal is to reflect on the trajectory of Educação de Jovens e Adultos (EJA)/ Youth and Adult Education (YAE), highlighting Freire’s contributions. Based on a review of the main moments of Youth and Adult Education in Brazil, we reflect on its importance in the education of Young people and adults. The discussions are based on dialogues with authors such as Mura (1999) and Freire (2003), references for the modality in Brazil and in the world. The work reaches importante discussions and addresseskey issues in the field of youth and adult education, which is essential to reflection and contact with the área still in the formative process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6613/5609 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950876975104 |