The genre biography as a journalistic and pedagogical resource

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Gildênia Moura de Araújo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211
Resumo: The present study aims to demonstrate that the Biography genre can be worked in the classroom as another pedagogical didactic resource in Basic Education. The  search consists of theoretical foundations on textual genres, knowledge about Biography, specifically mentioning Modal Biography. As for the methodology, a bibliographic research is used. Studies on biographical knowledge with the authors Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou and François Dosse are approached, and with the theme of textual genres the authors Magda Soares and Marchuschi. The aim of this study is to demonstrate the understanding of biographical work so that students understand the importance of researching the life of a citizen, knowing the life story of a famous personality or not. It is noteworthy that from the Biography genre, other genres can be worked in the classroom, namely, Documentary, and thus expand the student's repertoire of knowledge.
id UECE-7_ecdc199c4ba114626d3b6732d4c0fafc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9211
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The genre biography as a journalistic and pedagogical resourceO gênero biografia como recurso jornalístico e didático pedagógicoGênero BiografiaBiografia modalRecurso Jornalístico e DidáticoGenre BiographyModal BiographyJournalistic and Didactic ResourceThe present study aims to demonstrate that the Biography genre can be worked in the classroom as another pedagogical didactic resource in Basic Education. The  search consists of theoretical foundations on textual genres, knowledge about Biography, specifically mentioning Modal Biography. As for the methodology, a bibliographic research is used. Studies on biographical knowledge with the authors Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou and François Dosse are approached, and with the theme of textual genres the authors Magda Soares and Marchuschi. The aim of this study is to demonstrate the understanding of biographical work so that students understand the importance of researching the life of a citizen, knowing the life story of a famous personality or not. It is noteworthy that from the Biography genre, other genres can be worked in the classroom, namely, Documentary, and thus expand the student's repertoire of knowledge.O presente estudo visa demonstrar que o gênero Biografia pode ser trabalhado em sala de aula como mais um recurso didático pedagógico na Educação Básica. A pesquisa é constituída de fundamentação teórica sobre gêneros textuais, conhecimento sobre Biografia, a citar especificamente a Biografia Modal. Quanto à metodologia é utilizada uma pesquisa bibliográfica. Aborda-se estudos sobre conhecimentos biográficos com os autores Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou e François Dosse, e com a temática sobre gêneros textuais os autores Magda Soares e Marchuschi. Pretende-se com este estudo demonstrar a compreensão do fazer biográfico para que os discentes compreendam a importância de pesquisar a vida de um cidadão, conhecer a história de vida de uma personalidade famosa ou não. Ressalta-se que do gênero Biografia pode ser trabalhado outros gêneros em sala de aula, a citar, o Documentário, e assim ampliar o repertório de conhecimento do estudante.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211/7400Copyright (c) 2022 Gildênia Moura de Araújo Almeidahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Gildênia Moura de Araújo 2022-12-17T12:03:55Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9211Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:55Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
O gênero biografia como recurso jornalístico e didático pedagógico
title The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
spellingShingle The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
Almeida, Gildênia Moura de Araújo
Gênero Biografia
Biografia modal
Recurso Jornalístico e Didático
Genre Biography
Modal Biography
Journalistic and Didactic Resource
title_short The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
title_full The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
title_fullStr The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
title_full_unstemmed The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
title_sort The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
author Almeida, Gildênia Moura de Araújo
author_facet Almeida, Gildênia Moura de Araújo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Gildênia Moura de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero Biografia
Biografia modal
Recurso Jornalístico e Didático
Genre Biography
Modal Biography
Journalistic and Didactic Resource
topic Gênero Biografia
Biografia modal
Recurso Jornalístico e Didático
Genre Biography
Modal Biography
Journalistic and Didactic Resource
description The present study aims to demonstrate that the Biography genre can be worked in the classroom as another pedagogical didactic resource in Basic Education. The  search consists of theoretical foundations on textual genres, knowledge about Biography, specifically mentioning Modal Biography. As for the methodology, a bibliographic research is used. Studies on biographical knowledge with the authors Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou and François Dosse are approached, and with the theme of textual genres the authors Magda Soares and Marchuschi. The aim of this study is to demonstrate the understanding of biographical work so that students understand the importance of researching the life of a citizen, knowing the life story of a famous personality or not. It is noteworthy that from the Biography genre, other genres can be worked in the classroom, namely, Documentary, and thus expand the student's repertoire of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211/7400
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gildênia Moura de Araújo Almeida
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gildênia Moura de Araújo Almeida
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952437256192