The genre biography as a journalistic and pedagogical resource
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211 |
Resumo: | The present study aims to demonstrate that the Biography genre can be worked in the classroom as another pedagogical didactic resource in Basic Education. The search consists of theoretical foundations on textual genres, knowledge about Biography, specifically mentioning Modal Biography. As for the methodology, a bibliographic research is used. Studies on biographical knowledge with the authors Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou and François Dosse are approached, and with the theme of textual genres the authors Magda Soares and Marchuschi. The aim of this study is to demonstrate the understanding of biographical work so that students understand the importance of researching the life of a citizen, knowing the life story of a famous personality or not. It is noteworthy that from the Biography genre, other genres can be worked in the classroom, namely, Documentary, and thus expand the student's repertoire of knowledge. |
id |
UECE-7_ecdc199c4ba114626d3b6732d4c0fafc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/9211 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resourceO gênero biografia como recurso jornalístico e didático pedagógicoGênero BiografiaBiografia modalRecurso Jornalístico e DidáticoGenre BiographyModal BiographyJournalistic and Didactic ResourceThe present study aims to demonstrate that the Biography genre can be worked in the classroom as another pedagogical didactic resource in Basic Education. The search consists of theoretical foundations on textual genres, knowledge about Biography, specifically mentioning Modal Biography. As for the methodology, a bibliographic research is used. Studies on biographical knowledge with the authors Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou and François Dosse are approached, and with the theme of textual genres the authors Magda Soares and Marchuschi. The aim of this study is to demonstrate the understanding of biographical work so that students understand the importance of researching the life of a citizen, knowing the life story of a famous personality or not. It is noteworthy that from the Biography genre, other genres can be worked in the classroom, namely, Documentary, and thus expand the student's repertoire of knowledge.O presente estudo visa demonstrar que o gênero Biografia pode ser trabalhado em sala de aula como mais um recurso didático pedagógico na Educação Básica. A pesquisa é constituída de fundamentação teórica sobre gêneros textuais, conhecimento sobre Biografia, a citar especificamente a Biografia Modal. Quanto à metodologia é utilizada uma pesquisa bibliográfica. Aborda-se estudos sobre conhecimentos biográficos com os autores Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou e François Dosse, e com a temática sobre gêneros textuais os autores Magda Soares e Marchuschi. Pretende-se com este estudo demonstrar a compreensão do fazer biográfico para que os discentes compreendam a importância de pesquisar a vida de um cidadão, conhecer a história de vida de uma personalidade famosa ou não. Ressalta-se que do gênero Biografia pode ser trabalhado outros gêneros em sala de aula, a citar, o Documentário, e assim ampliar o repertório de conhecimento do estudante.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211/7400Copyright (c) 2022 Gildênia Moura de Araújo Almeidahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Gildênia Moura de Araújo 2022-12-17T12:03:55Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9211Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:55Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource O gênero biografia como recurso jornalístico e didático pedagógico |
title |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource |
spellingShingle |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource Almeida, Gildênia Moura de Araújo Gênero Biografia Biografia modal Recurso Jornalístico e Didático Genre Biography Modal Biography Journalistic and Didactic Resource |
title_short |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource |
title_full |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource |
title_fullStr |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource |
title_full_unstemmed |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource |
title_sort |
The genre biography as a journalistic and pedagogical resource |
author |
Almeida, Gildênia Moura de Araújo |
author_facet |
Almeida, Gildênia Moura de Araújo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Gildênia Moura de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Biografia Biografia modal Recurso Jornalístico e Didático Genre Biography Modal Biography Journalistic and Didactic Resource |
topic |
Gênero Biografia Biografia modal Recurso Jornalístico e Didático Genre Biography Modal Biography Journalistic and Didactic Resource |
description |
The present study aims to demonstrate that the Biography genre can be worked in the classroom as another pedagogical didactic resource in Basic Education. The search consists of theoretical foundations on textual genres, knowledge about Biography, specifically mentioning Modal Biography. As for the methodology, a bibliographic research is used. Studies on biographical knowledge with the authors Jacques Le Goff, Giovanni Levi, François Cadiou and François Dosse are approached, and with the theme of textual genres the authors Magda Soares and Marchuschi. The aim of this study is to demonstrate the understanding of biographical work so that students understand the importance of researching the life of a citizen, knowing the life story of a famous personality or not. It is noteworthy that from the Biography genre, other genres can be worked in the classroom, namely, Documentary, and thus expand the student's repertoire of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9211/7400 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gildênia Moura de Araújo Almeida http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gildênia Moura de Araújo Almeida http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-10 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952437256192 |