The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075 |
Resumo: | This article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students. |
id |
UEL-5_9f98aee5b4fe5b1c04be2421bd2ec0e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37075 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic educationEl género textual biografía como eje organizador de una propuesta de intervención didáctica en la educación básicaO gênero textual biografia como eixo organizador de uma proposta de intervenção didática na educação básicaTextual genresBiographyModelingDidactic sequenceSocio-discursive interactionismGéneros textualesBiografíaModelizaciónSecuencia didácticaInteraccionismo sociodiscursivo.Gêneros textuaisBiografiaModelizaçãoSequência didáticaInteracionismo sociodiscursivoThis article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students. Este artículo presenta el proceso de elaboración y de implementación de un proyecto de intervención pedagógica destinado al desarrollo de la producción textual de los estudiantes del 6º año de la enseñanza fundamental, teniendo como eje organizador el género textual biografía. El marco teórico se constituye de los presupuestos de la vertiente didáctica del Interaccionismo Sociodiscursivo. Los resultados demuestran cómo la modelización contribuye para que las características del género puedan ser seleccionadas por el maestro como objeto de enseñanza; y como el aporte teórico-metodológico posibilitó que la cultura local pudiera ser conocida y motivadora para los estudiantes, así como para la mejora de la práctica de la producción de texto de los estudiantes, ejemplificada en un ejemplar del género producido por los estudiantes. Este artigo apresenta o processo de elaboração e de implementação de um projeto de intervenção pedagógica destinado ao desenvolvimento da produção textual dos alunos do 6º ano do ensino fundamental, tendo como eixo organizador o gênero textual biografia. O arcabouço teórico se constitui dos pressupostos da vertente didática do Interacionismo Sociodiscursivo. Os resultados demonstram como a modelização contribui para que as características do gênero pudessem ser selecionadas pelo professor como objeto de ensino; e como o aporte teórico-metodológico possibilitou que a cultura local pudesse ser conhecida e motivadora para os alunos, bem como para o aprimoramento da prática da produção de texto dos alunos, exemplificada em um exemplar do gênero produzido pelos alunos. Universidade Estadual de Londrina2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3707510.5433/1519-5392.2019v19n1p87Entretextos; v. 19 n. 1 (2019): Dossiê:“O agir educacional na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo: dos objetos de ensino às atividades didáticas”; 87-1072764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075/25603Copyright (c) 2019 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessStriquer, Marilúcia dos Santos DomingosPinto, Margarina Paulino de Cerqueira2021-02-05T00:40:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37075Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-02-05T00:40:48Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education El género textual biografía como eje organizador de una propuesta de intervención didáctica en la educación básica O gênero textual biografia como eixo organizador de uma proposta de intervenção didática na educação básica |
title |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education |
spellingShingle |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Textual genres Biography Modeling Didactic sequence Socio-discursive interactionism Géneros textuales Biografía Modelización Secuencia didáctica Interaccionismo sociodiscursivo. Gêneros textuais Biografia Modelização Sequência didática Interacionismo sociodiscursivo |
title_short |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education |
title_full |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education |
title_fullStr |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education |
title_full_unstemmed |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education |
title_sort |
The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education |
author |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
author_facet |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Textual genres Biography Modeling Didactic sequence Socio-discursive interactionism Géneros textuales Biografía Modelización Secuencia didáctica Interaccionismo sociodiscursivo. Gêneros textuais Biografia Modelização Sequência didática Interacionismo sociodiscursivo |
topic |
Textual genres Biography Modeling Didactic sequence Socio-discursive interactionism Géneros textuales Biografía Modelización Secuencia didáctica Interaccionismo sociodiscursivo. Gêneros textuais Biografia Modelização Sequência didática Interacionismo sociodiscursivo |
description |
This article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075 10.5433/1519-5392.2019v19n1p87 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2019v19n1p87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075/25603 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Entretextos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Entretextos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 19 n. 1 (2019): Dossiê:“O agir educacional na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo: dos objetos de ensino às atividades didáticas”; 87-107 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315389496164352 |