A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Conexão Comciência |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813 |
Resumo: | The teaching of the structures of the animal eukaryotic cell is, in general, a challenge for teachers and difficult for students to understand because these are elements that can only be seen with the aid of a scanning microscope. Therefore, this research aimed to demonstrate the influence of the scale model on the learning of cell biology and to compare the effectiveness of the use of the model with the traditional way of teaching. A total of 34 students participated in this study, 20 students in the treatment group and 14 students in the control group. In the analysis of the results from the learning evaluation of the treatment group we observed 75% of correct answers and 25% of errors, while the control group presented 35% of correct answers and 65% of errors. Thus, this study confirmed that the model provided positive influences on the teaching of the structures of the eukaryotic animal cell, facilitating the understanding of the content, allowing the student a tactile perception and visual attraction to the cellular organelles. Moreover, the use of the model as a didactic resource promoted a better interpersonal relationship between student-student and teacher-student. |
id |
UECE-9_1d00e0c72bd3e2578f9c56488151bcfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8813 |
network_acronym_str |
UECE-9 |
network_name_str |
Revista Conexão Comciência |
repository_id_str |
|
spelling |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animalEnsinoCélula 3DBiologia celularTeaching3D cellCell biologyThe teaching of the structures of the animal eukaryotic cell is, in general, a challenge for teachers and difficult for students to understand because these are elements that can only be seen with the aid of a scanning microscope. Therefore, this research aimed to demonstrate the influence of the scale model on the learning of cell biology and to compare the effectiveness of the use of the model with the traditional way of teaching. A total of 34 students participated in this study, 20 students in the treatment group and 14 students in the control group. In the analysis of the results from the learning evaluation of the treatment group we observed 75% of correct answers and 25% of errors, while the control group presented 35% of correct answers and 65% of errors. Thus, this study confirmed that the model provided positive influences on the teaching of the structures of the eukaryotic animal cell, facilitating the understanding of the content, allowing the student a tactile perception and visual attraction to the cellular organelles. Moreover, the use of the model as a didactic resource promoted a better interpersonal relationship between student-student and teacher-student.O ensino das estruturas da célula eucarionte animal é, de modo geral, um desafio para os professores e de difícil compreensão para os alunos tendo em vista que se trata de elementos que só podem ser vistos com auxílio de microscópio de varredura. Sendo assim, esta pesquisa teve como objetivo demonstrar a influência da maquete no aprendizado de biologia celular e comparar a eficácia do uso da maquete com o modo tradicional de ensino. Para a realização do presente estudo participaram um total de 34 alunos, sendo 20 alunos do grupo tratamento e 14 alunos do grupo controle. Na análise dos resultados da avalição da aprendizagem do grupo tratamento observou-se 75% de acertos e 25% erros, já o grupo controle apresentou 35% de acertos e 65% de erros. Dessa forma, o presente estudo confirmou que a maquete proporcionou influências positivas no ensino das estruturas da célula eucarionte animal, facilitando a compreensão do conteúdo, possibilitando ao aluno uma percepção tátil e uma atração visual pelas organelas celulares. Além disso, o uso de maquete como recurso didático promoveu melhor relação interpessoal entre aluno-aluno e professor-aluno.EdUECE2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813/8157Copyright (c) 2022 Gabriel Moreira Valença, Ideval Cruz Rocha, Ana Eliza Montenegro da Costa , Marcela Alvares Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Valença, Gabriel Cruz Rocha, IdevalMontenegro da Costa , Ana Eliza Alvares Oliveira, Marcela2023-05-04T13:32:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8813Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:49Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
title |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
spellingShingle |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal Moreira Valença, Gabriel Ensino Célula 3D Biologia celular Teaching 3D cell Cell biology |
title_short |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
title_full |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
title_fullStr |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
title_full_unstemmed |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
title_sort |
A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal |
author |
Moreira Valença, Gabriel |
author_facet |
Moreira Valença, Gabriel Cruz Rocha, Ideval Montenegro da Costa , Ana Eliza Alvares Oliveira, Marcela |
author_role |
author |
author2 |
Cruz Rocha, Ideval Montenegro da Costa , Ana Eliza Alvares Oliveira, Marcela |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira Valença, Gabriel Cruz Rocha, Ideval Montenegro da Costa , Ana Eliza Alvares Oliveira, Marcela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Célula 3D Biologia celular Teaching 3D cell Cell biology |
topic |
Ensino Célula 3D Biologia celular Teaching 3D cell Cell biology |
description |
The teaching of the structures of the animal eukaryotic cell is, in general, a challenge for teachers and difficult for students to understand because these are elements that can only be seen with the aid of a scanning microscope. Therefore, this research aimed to demonstrate the influence of the scale model on the learning of cell biology and to compare the effectiveness of the use of the model with the traditional way of teaching. A total of 34 students participated in this study, 20 students in the treatment group and 14 students in the control group. In the analysis of the results from the learning evaluation of the treatment group we observed 75% of correct answers and 25% of errors, while the control group presented 35% of correct answers and 65% of errors. Thus, this study confirmed that the model provided positive influences on the teaching of the structures of the eukaryotic animal cell, facilitating the understanding of the content, allowing the student a tactile perception and visual attraction to the cellular organelles. Moreover, the use of the model as a didactic resource promoted a better interpersonal relationship between student-student and teacher-student. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813/8157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023) 2763-5848 reponame:Revista Conexão Comciência instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Conexão Comciência |
collection |
Revista Conexão Comciência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
conexao.comciencia@uece.br |
_version_ |
1803388624054517760 |