A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira Valença, Gabriel
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cruz Rocha, Ideval, Montenegro da Costa , Ana Eliza, Alvares Oliveira, Marcela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Conexão Comciência
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813
Resumo: The teaching of the structures of the animal eukaryotic cell is, in general, a challenge for teachers and difficult for students to understand because these are elements that can only be seen with the aid of a scanning microscope. Therefore, this research aimed to demonstrate the influence of the scale model on the learning of cell biology and to compare the effectiveness of the use of the model with the traditional way of teaching. A total of 34 students participated in this study, 20 students in the treatment group and 14 students in the control group. In the analysis of the results from the learning evaluation of the treatment group we observed 75% of correct answers and 25% of errors, while the control group presented 35% of correct answers and 65% of errors. Thus, this study confirmed that the model provided positive influences on the teaching of the structures of the eukaryotic animal cell, facilitating the understanding of the content, allowing the student a tactile perception and visual attraction to the cellular organelles. Moreover, the use of the model as a didactic resource promoted a better interpersonal relationship between student-student and teacher-student.
id UECE-9_1d00e0c72bd3e2578f9c56488151bcfb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8813
network_acronym_str UECE-9
network_name_str Revista Conexão Comciência
repository_id_str
spelling A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animalEnsinoCélula 3DBiologia celularTeaching3D cellCell biologyThe teaching of the structures of the animal eukaryotic cell is, in general, a challenge for teachers and difficult for students to understand because these are elements that can only be seen with the aid of a scanning microscope. Therefore, this research aimed to demonstrate the influence of the scale model on the learning of cell biology and to compare the effectiveness of the use of the model with the traditional way of teaching. A total of 34 students participated in this study, 20 students in the treatment group and 14 students in the control group. In the analysis of the results from the learning evaluation of the treatment group we observed 75% of correct answers and 25% of errors, while the control group presented 35% of correct answers and 65% of errors. Thus, this study confirmed that the model provided positive influences on the teaching of the structures of the eukaryotic animal cell, facilitating the understanding of the content, allowing the student a tactile perception and visual attraction to the cellular organelles. Moreover, the use of the model as a didactic resource promoted a better interpersonal relationship between student-student and teacher-student.O ensino das estruturas da célula eucarionte animal é, de modo geral, um desafio para os professores e de difícil compreensão para os alunos tendo em vista que se trata de elementos que só podem ser vistos com auxílio de microscópio de varredura. Sendo assim, esta pesquisa teve como objetivo demonstrar a influência da maquete no aprendizado de biologia celular e comparar a eficácia do uso da maquete com o modo tradicional de ensino. Para a realização do presente estudo participaram um total de 34 alunos, sendo 20 alunos do grupo tratamento e 14 alunos do grupo controle. Na análise dos resultados da avalição da aprendizagem do grupo tratamento observou-se 75% de acertos e 25% erros, já o grupo controle apresentou 35% de acertos e 65% de erros. Dessa forma, o presente estudo confirmou que a maquete proporcionou influências positivas no ensino das estruturas da célula eucarionte animal, facilitando a compreensão do conteúdo, possibilitando ao aluno uma percepção tátil e uma atração visual pelas organelas celulares. Além disso, o uso de maquete como recurso didático promoveu melhor relação interpessoal entre aluno-aluno e professor-aluno.EdUECE2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813/8157Copyright (c) 2022 Gabriel Moreira Valença, Ideval Cruz Rocha, Ana Eliza Montenegro da Costa , Marcela Alvares Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Valença, Gabriel Cruz Rocha, IdevalMontenegro da Costa , Ana Eliza Alvares Oliveira, Marcela2023-05-04T13:32:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8813Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:49Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
title A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
spellingShingle A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
Moreira Valença, Gabriel
Ensino
Célula 3D
Biologia celular
Teaching
3D cell
Cell biology
title_short A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
title_full A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
title_fullStr A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
title_full_unstemmed A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
title_sort A influência do uso de maquete como estratégia docente e recurso pedagógico no ensino das estruturas da célula eucarionte animal
author Moreira Valença, Gabriel
author_facet Moreira Valença, Gabriel
Cruz Rocha, Ideval
Montenegro da Costa , Ana Eliza
Alvares Oliveira, Marcela
author_role author
author2 Cruz Rocha, Ideval
Montenegro da Costa , Ana Eliza
Alvares Oliveira, Marcela
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira Valença, Gabriel
Cruz Rocha, Ideval
Montenegro da Costa , Ana Eliza
Alvares Oliveira, Marcela
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Célula 3D
Biologia celular
Teaching
3D cell
Cell biology
topic Ensino
Célula 3D
Biologia celular
Teaching
3D cell
Cell biology
description The teaching of the structures of the animal eukaryotic cell is, in general, a challenge for teachers and difficult for students to understand because these are elements that can only be seen with the aid of a scanning microscope. Therefore, this research aimed to demonstrate the influence of the scale model on the learning of cell biology and to compare the effectiveness of the use of the model with the traditional way of teaching. A total of 34 students participated in this study, 20 students in the treatment group and 14 students in the control group. In the analysis of the results from the learning evaluation of the treatment group we observed 75% of correct answers and 25% of errors, while the control group presented 35% of correct answers and 65% of errors. Thus, this study confirmed that the model provided positive influences on the teaching of the structures of the eukaryotic animal cell, facilitating the understanding of the content, allowing the student a tactile perception and visual attraction to the cellular organelles. Moreover, the use of the model as a didactic resource promoted a better interpersonal relationship between student-student and teacher-student.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813
url https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8813/8157
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023)
2763-5848
reponame:Revista Conexão Comciência
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Conexão Comciência
collection Revista Conexão Comciência
repository.name.fl_str_mv Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv conexao.comciencia@uece.br
_version_ 1803388624054517760