Português Português: Português
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Conexão Comciência |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064 |
Resumo: | This work is the result of the evaluation research of the Programa Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), linked to the Faculty of Education at UFMG. The evaluation, based on legislation and Política Nacional de Extensão Universitária, dealt with the institutional and impact assessment of the Program, verifying its effectiveness, efficiency and effectiveness. This case study was based on 2 aims axes – to develop the state of the art in the theme of extension evaluation and the production of indicators and a research methodology for the analysis of extensions programs, approaching the internal and external public of the university and identifying the profile of its management. This qualitative, quantitative and participatory evaluation was designed verify compliance with the requirements of inseparability, interdisciplinarity, impact n student training and capacity for dialogue and transformation of Society, in addition to verifying the objectives and goals proposed in the original project of the PEPB in 2007 (SIEX/UFMG). The methodology created by this study can be replicated in the other extension experiences in Brazil. |
id |
UECE-9_a57701812455cbae5e4892d7f6be3317 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8064 |
network_acronym_str |
UECE-9 |
network_name_str |
Revista Conexão Comciência |
repository_id_str |
|
spelling |
Português Português: Português CONTRIBUIÇÕES PARA A AVALIAÇÃO DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: A EXPERIÊNCIA DO PROGRAMA PENSAR A EDUCAÇÃO, PENSAR O BRASIL 1822/2022 DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO/UFMGEvaluationUniversityExtensionThis work is the result of the evaluation research of the Programa Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), linked to the Faculty of Education at UFMG. The evaluation, based on legislation and Política Nacional de Extensão Universitária, dealt with the institutional and impact assessment of the Program, verifying its effectiveness, efficiency and effectiveness. This case study was based on 2 aims axes – to develop the state of the art in the theme of extension evaluation and the production of indicators and a research methodology for the analysis of extensions programs, approaching the internal and external public of the university and identifying the profile of its management. This qualitative, quantitative and participatory evaluation was designed verify compliance with the requirements of inseparability, interdisciplinarity, impact n student training and capacity for dialogue and transformation of Society, in addition to verifying the objectives and goals proposed in the original project of the PEPB in 2007 (SIEX/UFMG). The methodology created by this study can be replicated in the other extension experiences in Brazil.Esse trabalho é resultado da pesquisa de Avaliação do Programa de Extensão Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), vinculado à Faculdade de Educação da UFMG. A avaliação, fundamentada nas legislações e na Política Nacional de Extensão Universitária (2012), tratou da avaliação institucional e de impacto do Programa verificando a sua eficácia, eficiência e efetividade. Esse estudo de caso se baseou em 2 grandes eixos – desenvolver o estado da arte na temática da avaliação da extensão e a produção de indicadores e de uma metodologia de pesquisa para a análise de Programas de Extensão, abordando o público interno e externo à universidade e identificando o perfil de sua gestão. Essa avaliação qualitativa, quantitativa e participativa foi pensada para verificar o cumprimento dos requisitos de indissociabilidade, interdisciplinaridade, de impacto na formação dos estudantes e capacidade de diálogo e transformação da sociedade, além de verificar se foram alcançados os objetivos e metas propostos no projeto original do Programa PEPB em 2007 (SIEX/UFMG). A metodologia criada por esse estudo pode ser replicada a outras experiências de extensão no BrasilEdUECE2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPortuguês DossiêEUhttps://pensaraeducacao.com.br/application/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064Conexão ComCiência; v. 2 n. 2 (2022): Dossiê - Extensão Universitária2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064/6956Copyright (c) 2022 MONICA ABRANCHEShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessABRANCHES, MONICA2023-05-04T13:32:41Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8064Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:41Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Português Português: Português CONTRIBUIÇÕES PARA A AVALIAÇÃO DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: A EXPERIÊNCIA DO PROGRAMA PENSAR A EDUCAÇÃO, PENSAR O BRASIL 1822/2022 DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO/UFMG |
title |
Português Português: Português |
spellingShingle |
Português Português: Português ABRANCHES, MONICA Evaluation University Extension |
title_short |
Português Português: Português |
title_full |
Português Português: Português |
title_fullStr |
Português Português: Português |
title_full_unstemmed |
Português Português: Português |
title_sort |
Português Português: Português |
author |
ABRANCHES, MONICA |
author_facet |
ABRANCHES, MONICA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ABRANCHES, MONICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluation University Extension |
topic |
Evaluation University Extension |
description |
This work is the result of the evaluation research of the Programa Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), linked to the Faculty of Education at UFMG. The evaluation, based on legislation and Política Nacional de Extensão Universitária, dealt with the institutional and impact assessment of the Program, verifying its effectiveness, efficiency and effectiveness. This case study was based on 2 aims axes – to develop the state of the art in the theme of extension evaluation and the production of indicators and a research methodology for the analysis of extensions programs, approaching the internal and external public of the university and identifying the profile of its management. This qualitative, quantitative and participatory evaluation was designed verify compliance with the requirements of inseparability, interdisciplinarity, impact n student training and capacity for dialogue and transformation of Society, in addition to verifying the objectives and goals proposed in the original project of the PEPB in 2007 (SIEX/UFMG). The methodology created by this study can be replicated in the other extension experiences in Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Português DossiêEU https://pensaraeducacao.com.br/ |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064/6956 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 MONICA ABRANCHES https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 MONICA ABRANCHES https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexão ComCiência; v. 2 n. 2 (2022): Dossiê - Extensão Universitária 2763-5848 reponame:Revista Conexão Comciência instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Conexão Comciência |
collection |
Revista Conexão Comciência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
conexao.comciencia@uece.br |
_version_ |
1803388623830122496 |