Português Português: Português

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ABRANCHES, MONICA
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Conexão Comciência
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064
Resumo: This work is the result of the evaluation research of the Programa Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), linked to the Faculty of Education at UFMG. The evaluation, based on legislation and Política Nacional de Extensão Universitária, dealt with the institutional and impact assessment of the Program, verifying its effectiveness, efficiency and effectiveness. This case study was based on 2 aims axes – to develop the state of the art in the theme of extension evaluation and the production of indicators and a research methodology for the analysis of extensions programs, approaching the internal and external public of the university and identifying the profile of its management. This qualitative, quantitative and participatory evaluation was designed verify compliance with the requirements of inseparability, interdisciplinarity, impact n student training and capacity for dialogue and transformation of Society, in addition to verifying the objectives and goals proposed in the original project of the PEPB in 2007 (SIEX/UFMG). The methodology created by this study can be replicated in the other extension experiences in Brazil.
id UECE-9_a57701812455cbae5e4892d7f6be3317
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8064
network_acronym_str UECE-9
network_name_str Revista Conexão Comciência
repository_id_str
spelling Português Português: Português CONTRIBUIÇÕES PARA A AVALIAÇÃO DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: A EXPERIÊNCIA DO PROGRAMA PENSAR A EDUCAÇÃO, PENSAR O BRASIL 1822/2022 DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO/UFMGEvaluationUniversityExtensionThis work is the result of the evaluation research of the Programa Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), linked to the Faculty of Education at UFMG. The evaluation, based on legislation and Política Nacional de Extensão Universitária, dealt with the institutional and impact assessment of the Program, verifying its effectiveness, efficiency and effectiveness. This case study was based on 2 aims axes – to develop the state of the art in the theme of extension evaluation and the production of indicators and a research methodology for the analysis of extensions programs, approaching the internal and external public of the university and identifying the profile of its management. This qualitative, quantitative and participatory evaluation was designed verify compliance with the requirements of inseparability, interdisciplinarity, impact n student training and capacity for dialogue and transformation of Society, in addition to verifying the objectives and goals proposed in the original project of the PEPB in 2007 (SIEX/UFMG). The methodology created by this study can be replicated in the other extension experiences in Brazil.Esse trabalho é resultado da pesquisa de Avaliação do Programa de Extensão Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), vinculado à Faculdade de Educação da UFMG. A avaliação, fundamentada nas legislações e na Política Nacional de Extensão Universitária (2012), tratou da avaliação institucional e de impacto do Programa verificando a sua eficácia, eficiência e efetividade. Esse estudo de caso se baseou em 2 grandes eixos – desenvolver o estado da arte na temática da avaliação da extensão e a produção de indicadores e de uma metodologia de pesquisa para a análise de Programas de Extensão, abordando o público interno e externo à universidade e identificando o perfil de sua gestão. Essa avaliação qualitativa, quantitativa e participativa foi pensada para verificar o cumprimento dos requisitos de indissociabilidade, interdisciplinaridade, de impacto na formação dos estudantes e capacidade de diálogo e transformação da sociedade, além de verificar se foram alcançados os objetivos e metas propostos no projeto original do Programa PEPB em 2007 (SIEX/UFMG). A metodologia criada por esse estudo pode ser replicada a outras experiências de extensão no BrasilEdUECE2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPortuguês DossiêEUhttps://pensaraeducacao.com.br/application/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064Conexão ComCiência; v. 2 n. 2 (2022): Dossiê - Extensão Universitária2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064/6956Copyright (c) 2022 MONICA ABRANCHEShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessABRANCHES, MONICA2023-05-04T13:32:41Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8064Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:41Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Português Português: Português
CONTRIBUIÇÕES PARA A AVALIAÇÃO DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: A EXPERIÊNCIA DO PROGRAMA PENSAR A EDUCAÇÃO, PENSAR O BRASIL 1822/2022 DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO/UFMG
title Português Português: Português
spellingShingle Português Português: Português
ABRANCHES, MONICA
Evaluation
University
Extension
title_short Português Português: Português
title_full Português Português: Português
title_fullStr Português Português: Português
title_full_unstemmed Português Português: Português
title_sort Português Português: Português
author ABRANCHES, MONICA
author_facet ABRANCHES, MONICA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ABRANCHES, MONICA
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation
University
Extension
topic Evaluation
University
Extension
description This work is the result of the evaluation research of the Programa Pensar a Educação, Pensar o Brasil 1822/2022 (PEPB), linked to the Faculty of Education at UFMG. The evaluation, based on legislation and Política Nacional de Extensão Universitária, dealt with the institutional and impact assessment of the Program, verifying its effectiveness, efficiency and effectiveness. This case study was based on 2 aims axes – to develop the state of the art in the theme of extension evaluation and the production of indicators and a research methodology for the analysis of extensions programs, approaching the internal and external public of the university and identifying the profile of its management. This qualitative, quantitative and participatory evaluation was designed verify compliance with the requirements of inseparability, interdisciplinarity, impact n student training and capacity for dialogue and transformation of Society, in addition to verifying the objectives and goals proposed in the original project of the PEPB in 2007 (SIEX/UFMG). The methodology created by this study can be replicated in the other extension experiences in Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Português
DossiêEU
https://pensaraeducacao.com.br/
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064
url https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8064/6956
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 MONICA ABRANCHES
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 MONICA ABRANCHES
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conexão ComCiência; v. 2 n. 2 (2022): Dossiê - Extensão Universitária
2763-5848
reponame:Revista Conexão Comciência
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Conexão Comciência
collection Revista Conexão Comciência
repository.name.fl_str_mv Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv conexao.comciencia@uece.br
_version_ 1803388623830122496