As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10229 |
Resumo: | In accordance with the National Common Core Curriculum (BNCC), the textbooks of the National Textbook Program (PNLD) are organized into competencies and skills. In this sense, this research aims to describe, in the light of the Systemic-Functional Grammar (SFG) Transitivity System, the AL/Semiotics and Text Production skills of the Portuguese: Connection and Use collection, which is part of the PNLD - 2022. The research corpus comprises 13 skills from the AL/Semiotics and Text Production practices, from the volume intended for the 9th year of elementary school, units 1 and 2, Reading 2 sections. The analysis procedures were divided into three stages: i) organization of the AL/Semiotics and Text Production skills, ii) segmentation of the skills into sentences and iii) analysis of the processes, participants and circumstances in the skills. The analysis showed a predominance of cognitive mental processes followed by transformative material processes, which reveal an emphasis on thinking and doing. About participants, texts are mostly considered as objects of knowledge, which reveals partial progress towards exploring the extralinguistic level of language. Finally, most of the circumstances explain the required learning context, which occurs at sentence level, in the texts read and produced by the student and in the narrative genre (AL/Semiotics skills) as well as in different textual genres (Text Production skills). Key-words: Linguistic Analysis. Text Production. Skills. Textbook. |
id |
UEFS-1_30d423dc64da52699537cb8c9bf8725b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/10229 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividadeAnálise LinguísticaProdução de TextosHabilidadesLivro DidáticoIn accordance with the National Common Core Curriculum (BNCC), the textbooks of the National Textbook Program (PNLD) are organized into competencies and skills. In this sense, this research aims to describe, in the light of the Systemic-Functional Grammar (SFG) Transitivity System, the AL/Semiotics and Text Production skills of the Portuguese: Connection and Use collection, which is part of the PNLD - 2022. The research corpus comprises 13 skills from the AL/Semiotics and Text Production practices, from the volume intended for the 9th year of elementary school, units 1 and 2, Reading 2 sections. The analysis procedures were divided into three stages: i) organization of the AL/Semiotics and Text Production skills, ii) segmentation of the skills into sentences and iii) analysis of the processes, participants and circumstances in the skills. The analysis showed a predominance of cognitive mental processes followed by transformative material processes, which reveal an emphasis on thinking and doing. About participants, texts are mostly considered as objects of knowledge, which reveals partial progress towards exploring the extralinguistic level of language. Finally, most of the circumstances explain the required learning context, which occurs at sentence level, in the texts read and produced by the student and in the narrative genre (AL/Semiotics skills) as well as in different textual genres (Text Production skills). Key-words: Linguistic Analysis. Text Production. Skills. Textbook.Em conformidade com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), os livros didáticos do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) estão organizados em competências e habilidades. Nesse sentido, esta pesquisa tem por intuito descrever, à luz do Sistema da Transitividade da Gramática Sistêmico-Funcional (GSF), as habilidades de AL/Semiótica e Produção de Textos da coleção Português: conexão e uso que integra o PNLD – 2022, a fim de verificar em que medida os objetos de conhecimento selecionados contribuem para a articulação dessas práticas considerando o contexto dos gêneros discursivos. O corpus da pesquisa compreende 13 habilidades das práticas de AL/Semiótica e Produção de Textos, do volume destinado ao 9º ano do Ensino Fundamental, unidades 1 e 2, seções Leitura 2. Os procedimentos de análise foram divididos em três etapas: i) organização das habilidades de AL/Semiótica e Produção de Textos, ii) segmentação das habilidades em orações e iii) análise dos processos, participantes e circunstâncias nas habilidades. A análise apontou a predominância de processos mentais cognitivos seguidos de processos materiais transformativos, os quais revelam a ênfase nas figuras do pensar e do fazer. Em relação aos participantes, os textos majoritariamente são contemplados como objetos de conhecimento, o que revela um avanço parcial para a exploração do nível extralinguístico da linguagem. Por fim, as circunstâncias, em sua maioria, explicitam o contexto de aprendizagem requerido, o qual ocorre no nível da oração, nos textos lidos e produzidos pelo aluno e no gênero narrativo (habilidades de AL/Semiótica) assim como em diferentes gêneros textuais (habilidades de Produção de Textos).UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1022910.13102/cl.v24i2.10229A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 86-1042594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10229/8679Copyright (c) 2023 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRegner, Ana PaulaLinhati, Suzana TonioloPinton, Francieli Matzenbacher2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10229Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
title |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
spellingShingle |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade Regner, Ana Paula Análise Linguística Produção de Textos Habilidades Livro Didático |
title_short |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
title_full |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
title_fullStr |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
title_full_unstemmed |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
title_sort |
As habilidades de Análise Linguística/Semiótica e Produção de Textos em um livro didático de LP do PNLD 2022: uma análise sob a ótica do sistema da transitividade |
author |
Regner, Ana Paula |
author_facet |
Regner, Ana Paula Linhati, Suzana Toniolo Pinton, Francieli Matzenbacher |
author_role |
author |
author2 |
Linhati, Suzana Toniolo Pinton, Francieli Matzenbacher |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Regner, Ana Paula Linhati, Suzana Toniolo Pinton, Francieli Matzenbacher |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise Linguística Produção de Textos Habilidades Livro Didático |
topic |
Análise Linguística Produção de Textos Habilidades Livro Didático |
description |
In accordance with the National Common Core Curriculum (BNCC), the textbooks of the National Textbook Program (PNLD) are organized into competencies and skills. In this sense, this research aims to describe, in the light of the Systemic-Functional Grammar (SFG) Transitivity System, the AL/Semiotics and Text Production skills of the Portuguese: Connection and Use collection, which is part of the PNLD - 2022. The research corpus comprises 13 skills from the AL/Semiotics and Text Production practices, from the volume intended for the 9th year of elementary school, units 1 and 2, Reading 2 sections. The analysis procedures were divided into three stages: i) organization of the AL/Semiotics and Text Production skills, ii) segmentation of the skills into sentences and iii) analysis of the processes, participants and circumstances in the skills. The analysis showed a predominance of cognitive mental processes followed by transformative material processes, which reveal an emphasis on thinking and doing. About participants, texts are mostly considered as objects of knowledge, which reveals partial progress towards exploring the extralinguistic level of language. Finally, most of the circumstances explain the required learning context, which occurs at sentence level, in the texts read and produced by the student and in the narrative genre (AL/Semiotics skills) as well as in different textual genres (Text Production skills). Key-words: Linguistic Analysis. Text Production. Skills. Textbook. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10229 10.13102/cl.v24i2.10229 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10229 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v24i2.10229 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10229/8679 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 86-104 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1814257141169520640 |