Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Custódio, Márcia Moreira
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823
Resumo: In her work Hospício é deus - diario I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recreates herself as a character in the narrative of herself, intensifying herself in the deviation that materializes in the transgression of repetition. In the mask of self-writing, Maura outbreaks up herself as character, becoming difference, pulsation of infinity. Thus, way, Maura's narrative is understood not as a work of language, but surely as literature. Far from producing recollections or reports, Maura becomes the very void of language. In a critical reading in relation to the diary of this mine writer, performing raids on different theoretical bases, the purpose of this paper is to think about the role of repetition in Maura's writing as a project of subversion of representation, because, thought in terms proposed by Deleuze, her autobiography should be understood as a repetition of the different.
id UEFS-1_5ffc8844aa942790d3e68c4172f34c85
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/7823
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetitionHospício é deus: a diferença na repetição de Maura Lopes Cançado: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetitionsubversão. Autobiografia. Hospício é deus. Maura Lopes CançadoIn her work Hospício é deus - diario I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recreates herself as a character in the narrative of herself, intensifying herself in the deviation that materializes in the transgression of repetition. In the mask of self-writing, Maura outbreaks up herself as character, becoming difference, pulsation of infinity. Thus, way, Maura's narrative is understood not as a work of language, but surely as literature. Far from producing recollections or reports, Maura becomes the very void of language. In a critical reading in relation to the diary of this mine writer, performing raids on different theoretical bases, the purpose of this paper is to think about the role of repetition in Maura's writing as a project of subversion of representation, because, thought in terms proposed by Deleuze, her autobiography should be understood as a repetition of the different.Em sua obra Hospício é deus – diário I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recria-se como personagem na narrativa de si, potencializando-se no desvio que se efetiva na transgressão da repetição. Na máscara da escrita de si, Maura expulsa-se em personagem, tornando-se diferença, pulsação do infinito. Desse modo, a narrativa de Maura é compreendida não como obra de linguagem, mas, sim, como literatura. Longe de produzir rememorações ou relatos, Maura faz-se o próprio vazio da linguagem. Numa leitura crítica em relação ao diário dessa escritora mineira, fazendo incursões em diferentes bases teóricas, a proposta desse trabalho é pensar o papel da repetição na escrita de Maura como um projeto de subversão da representação, pois, pensada nos termos propostos por Deleuze, sua autobiografia deve ser compreendida como uma repetição do diferente.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/782310.13102/cl.v24i1.7823A Cor das Letras; v. 24 n. 1 (2023): Estudos Literários2594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823/8685Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCustódio, Márcia Moreira2024-04-04T03:18:28Zoai:ojs3.uefs.br:article/7823Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:18:28A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
Hospício é deus: a diferença na repetição de Maura Lopes Cançado: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
title Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
spellingShingle Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
Custódio, Márcia Moreira
subversão. Autobiografia. Hospício é deus. Maura Lopes Cançado
title_short Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
title_full Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
title_fullStr Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
title_full_unstemmed Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
title_sort Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
author Custódio, Márcia Moreira
author_facet Custódio, Márcia Moreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Custódio, Márcia Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv subversão. Autobiografia. Hospício é deus. Maura Lopes Cançado
topic subversão. Autobiografia. Hospício é deus. Maura Lopes Cançado
description In her work Hospício é deus - diario I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recreates herself as a character in the narrative of herself, intensifying herself in the deviation that materializes in the transgression of repetition. In the mask of self-writing, Maura outbreaks up herself as character, becoming difference, pulsation of infinity. Thus, way, Maura's narrative is understood not as a work of language, but surely as literature. Far from producing recollections or reports, Maura becomes the very void of language. In a critical reading in relation to the diary of this mine writer, performing raids on different theoretical bases, the purpose of this paper is to think about the role of repetition in Maura's writing as a project of subversion of representation, because, thought in terms proposed by Deleuze, her autobiography should be understood as a repetition of the different.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823
10.13102/cl.v24i1.7823
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823
identifier_str_mv 10.13102/cl.v24i1.7823
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823/8685
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 24 n. 1 (2023): Estudos Literários
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321159212630016