Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetition
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823 |
Resumo: | In her work Hospício é deus - diario I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recreates herself as a character in the narrative of herself, intensifying herself in the deviation that materializes in the transgression of repetition. In the mask of self-writing, Maura outbreaks up herself as character, becoming difference, pulsation of infinity. Thus, way, Maura's narrative is understood not as a work of language, but surely as literature. Far from producing recollections or reports, Maura becomes the very void of language. In a critical reading in relation to the diary of this mine writer, performing raids on different theoretical bases, the purpose of this paper is to think about the role of repetition in Maura's writing as a project of subversion of representation, because, thought in terms proposed by Deleuze, her autobiography should be understood as a repetition of the different. |
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Hospício é deus: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetitionHospício é deus: a diferença na repetição de Maura Lopes Cançado: The difference in Maura Lopes Cançado’s repetitionsubversão. Autobiografia. Hospício é deus. Maura Lopes CançadoIn her work Hospício é deus - diario I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recreates herself as a character in the narrative of herself, intensifying herself in the deviation that materializes in the transgression of repetition. In the mask of self-writing, Maura outbreaks up herself as character, becoming difference, pulsation of infinity. Thus, way, Maura's narrative is understood not as a work of language, but surely as literature. Far from producing recollections or reports, Maura becomes the very void of language. In a critical reading in relation to the diary of this mine writer, performing raids on different theoretical bases, the purpose of this paper is to think about the role of repetition in Maura's writing as a project of subversion of representation, because, thought in terms proposed by Deleuze, her autobiography should be understood as a repetition of the different.Em sua obra Hospício é deus – diário I, Maura Lopes Cançado (1929-1993) recria-se como personagem na narrativa de si, potencializando-se no desvio que se efetiva na transgressão da repetição. Na máscara da escrita de si, Maura expulsa-se em personagem, tornando-se diferença, pulsação do infinito. Desse modo, a narrativa de Maura é compreendida não como obra de linguagem, mas, sim, como literatura. Longe de produzir rememorações ou relatos, Maura faz-se o próprio vazio da linguagem. Numa leitura crítica em relação ao diário dessa escritora mineira, fazendo incursões em diferentes bases teóricas, a proposta desse trabalho é pensar o papel da repetição na escrita de Maura como um projeto de subversão da representação, pois, pensada nos termos propostos por Deleuze, sua autobiografia deve ser compreendida como uma repetição do diferente.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/782310.13102/cl.v24i1.7823A Cor das Letras; v. 24 n. 1 (2023): Estudos Literários2594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7823/8685Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCustódio, Márcia Moreira2024-04-04T03:18:28Zoai:ojs3.uefs.br:article/7823Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:18:28A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
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