O Corpo surdo no discurso humorístico: a LIBRAS como saber-poder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tobias Oliveira, Silvana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: de Melo, Silvia Mara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7336
Resumo: This paper aims to analyze how the bodies of deaf subjects are captured by linguistic knowledge in humorous discourse and how they produce stigmas in power-knowledge relations. To achieve our purpose, we followed concepts of Foucauldian Discourse Analysis, specifically with regard to theoretical and methodological procedures, as well as authors of Cultural Studies.Au  methodology we focused on the description of the (re) produced enunciates in the video Surdos no Metrô, from the Youtube channel Desconfinados, in order to examine them. To meet our goal, we chose enunciates and frames selected by capture tool, in which we observed the knowledge-power relationship between the deaf humorists present in the humorous scene of the channel Desconfinados. The enunciative scene shows how the Deaf is captured by identitary existence/resistance embodied by the linguistic knowledge of Libras and public welfare and how these pieces of knowledge constitute power relations between the Deaf themselves and hearing subjects who do not know Libras, instilling what is called culture, Deaf identity and inclusion practices in the public/media space.      
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spelling O Corpo surdo no discurso humorístico: a LIBRAS como saber-poderLinguistic knowledge. Deaf Subject. Libras. Desconfinados.Saber linguístico. Sujeito Surdo. Libras. Desconfinados.This paper aims to analyze how the bodies of deaf subjects are captured by linguistic knowledge in humorous discourse and how they produce stigmas in power-knowledge relations. To achieve our purpose, we followed concepts of Foucauldian Discourse Analysis, specifically with regard to theoretical and methodological procedures, as well as authors of Cultural Studies.Au  methodology we focused on the description of the (re) produced enunciates in the video Surdos no Metrô, from the Youtube channel Desconfinados, in order to examine them. To meet our goal, we chose enunciates and frames selected by capture tool, in which we observed the knowledge-power relationship between the deaf humorists present in the humorous scene of the channel Desconfinados. The enunciative scene shows how the Deaf is captured by identitary existence/resistance embodied by the linguistic knowledge of Libras and public welfare and how these pieces of knowledge constitute power relations between the Deaf themselves and hearing subjects who do not know Libras, instilling what is called culture, Deaf identity and inclusion practices in the public/media space.      O presente artigo tem como objetivo analisar como os corpos dos sujeitos surdos são capturados pelo saber linguístico no discurso humorístico e como produzem estigmas nas relações de poder-saber. Para atingir nosso propósito, filiamo-nos tanto a conceitos da Análise do Discurso Foucaultiana, especificamente, quanto aos procedimentos teórico-metodológicos, quanto a autores dos Estudos Culturais. Como metodologia vamos nos deter na descrição dos enunciados (re) produzidos no vídeo Surdo no Subway, do canal Desconfinados no Youtube, a fim de examiná-los. Para atendermos ao nosso objetivo, escolhemos enunciados e fotogramas selecionados por ferramenta de captura, em que observamos a relação de saber-poder entre os surdos humoristas presentes na cena humorística do canal Desconfinados. A cena enunciativa mostra como o Surdo é capturado por existência/resistência identitária incorporada pelo saber linguístico da Libras e assistencialismo público e como esses saberes constituem relações de poder entre os próprios surdos e sujeitos ouvintes que desconhecem a Libras, incutindo o que se chama de cultura, identidade surda e práticas de inclusão no espaço público/midiático.    UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2022-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/733610.13102/cl.v22iEsp..7336A Cor das Letras; v. 22 n. Esp. (2021): Estudos Literários; 49-642594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7336/6473Copyright (c) 2021 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTobias Oliveira, Silvanade Melo, Silvia Mara2023-01-02T20:03:27Zoai:ojs3.uefs.br:article/7336Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2023-01-02T20:03:27A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
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