O direito à poesia: A força brasileira de As primeiras trovas burlescas, de Luiz Gama

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Magnólia Ferreira Cruz da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/900
Resumo: Primeiras trovas burlescas (2000) is a poetry book by the Afro-Brazilian writer Luiz Gama, which brings in his poetics a series of issues related to the nineteenth-century Brazilian society to be discussed, such as: politics, slavery, racial prejudice and identity enhancement black, among others. Primeiras trovas burlescas is a work written by a black man and on the black can be explored both the way of narrating the poet, as well as his nuances and peculiarities in talking about Brazilian social issues and other aspects. Due to the historical and cultural riches that the work carries, it was decided to work with the theme related to the valorization of the black identity. Therefore, we aim to analyze their presence in the lyrical and satirical poetry that make up this book as a corpus of our research. Through the mechanism of valorization of black identity and poetry as an instrument of struggle and denunciation, we will reflect on how Luiz Gama criticizes, satirizes, questions and problematizes the attitudes of the enslaving white with regard to the enslaved Negro. In order to base our discussions, we will use the ideas of: Antonio Candido (2006), Antoine Compagnon (1999), Zilá Bernd (1987 and 1988), Domício Proença Filho (2004), Eduardo de Assis Duarte (2005) and also scholars of the poet Luiz Gama and his unique work, such as Sud Mennucci (1938), Lígia Ferreira (2000 and 2011), Sílvio Roberto Oliveira (2004), among others.
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spelling Pinho, Adeítalo Manoel5499391157200229869521http://lattes.cnpq.br/0212491563764011Paixão, Magnólia Ferreira Cruz da2019-10-08T18:35:49Z2019-05-07PAIXÃO, Magnólia Ferreira Cruz da. O direito à poesia: A força brasileira de As primeiras trovas burlescas, de Luiz Gama. 2019. 104 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Estudos Literários)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2019.http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/900Primeiras trovas burlescas (2000) is a poetry book by the Afro-Brazilian writer Luiz Gama, which brings in his poetics a series of issues related to the nineteenth-century Brazilian society to be discussed, such as: politics, slavery, racial prejudice and identity enhancement black, among others. Primeiras trovas burlescas is a work written by a black man and on the black can be explored both the way of narrating the poet, as well as his nuances and peculiarities in talking about Brazilian social issues and other aspects. Due to the historical and cultural riches that the work carries, it was decided to work with the theme related to the valorization of the black identity. Therefore, we aim to analyze their presence in the lyrical and satirical poetry that make up this book as a corpus of our research. Through the mechanism of valorization of black identity and poetry as an instrument of struggle and denunciation, we will reflect on how Luiz Gama criticizes, satirizes, questions and problematizes the attitudes of the enslaving white with regard to the enslaved Negro. In order to base our discussions, we will use the ideas of: Antonio Candido (2006), Antoine Compagnon (1999), Zilá Bernd (1987 and 1988), Domício Proença Filho (2004), Eduardo de Assis Duarte (2005) and also scholars of the poet Luiz Gama and his unique work, such as Sud Mennucci (1938), Lígia Ferreira (2000 and 2011), Sílvio Roberto Oliveira (2004), among others.Primeiras trovas burlescas (2000) é um livro de poesias do escritor afro-brasileiro Luiz Gama, o qual traz em sua poética uma série de questões ligadas à sociedade brasileira oitocentista a serem discutidas, como: política, escravidão, preconceito racial e valorização da identidade negra, entre outros. Primeiras trovas burlescas é uma obra escrita por um negro e sobre o negro, podendo ser explorado tanto o modo de narrar do poeta, quanto as suas nuances e peculiaridades em falar das questões sociais brasileiras e demais aspectos. Devido às riquezas históricas e culturais que a obra carrega, optou-se por trabalhar com a temática relacionada à valorização da identidade negra. Por isso, objetivamos analisar a sua presença nas poesias líricas e satíricas, que compõem esse livro, como corpus da nossa pesquisa. Por meio do mecanismo da valorização da identidade negra e da poesia como instrumento de luta e denúncia, refletiremos sobre o modo como Luiz Gama critica, satiriza, questiona e problematiza as atitudes do branco escravizador com relação ao negro escravizado. Para fundamentar as nossas discussões, utilizaremos as ideias de: Antonio Candido (2006), Antoine Compagnon (1999), Zilá Bernd (1987 e 1988), Domício Proença Filho (2004), Eduardo de Assis Duarte (2005), e também estudiosos do poeta Luiz Gama e sua obra única, como é o caso de Sud Mennucci (1938), Lígia Ferreira (2000 e 2011), Sílvio Roberto Oliveira (2004), entre outros.Submitted by Carolina Neves (carolinapon@uefs.br) on 2019-10-08T18:35:49Z No. of bitstreams: 1 Magnólia Paixão - Dissertação Versão Final.pdf: 1307216 bytes, checksum: a379ff63cc7b9c652b4510daeeb00a28 (MD5)Made available in DSpace on 2019-10-08T18:35:49Z (GMT). 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