O negro em Viva o povo brasileiro: representações na ficção ubaldiana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thaíse Araújo da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/378
Resumo: This dissertation analyses the image of blacks in Brazil through the literary representation from the novel Viva o povo brasileiro(1984), by João Ubaldo Ribeiro. The author’s narrative presents the root formation of the Brazilian people, recounting and establishing a critical on country history. From this perspective, Viva o povo Brasileiro acts as a form of reflection by showing scenes which reveals the suffering of a people throughout history of brazil., using the ficcional text as a funding vehicle of images from brazilian society in the specified epoch in pages from the novel. So, the research highlights the black characters from the narrative, with the intention of enhancing the people which were essential to Brazil’s cultural, ethnics and economical formation, insisting on a intertextuality relationship with history of Brazil, by mentioning the representation of the discursive formation, power relationship and the domination elements used against the blacks. In view of this, it’s analysed the ficcional and historical landmarks which features the blacks on the novel through the verisimilitude between episodes from the novel and the historical facts of the country, articulating the ficcional elements of the book to racists discourses, intending to highlight the social system of domination, based ethnic or "racially" and its consequent inequality. Thus, from suck analyses, it’s concluded that João Ubaldo Ribeiro’s narrative, is not a historical novel, but rather a literary narrative that represents a meaninful quantity of the historical contexts of the country.
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From this perspective, Viva o povo Brasileiro acts as a form of reflection by showing scenes which reveals the suffering of a people throughout history of brazil., using the ficcional text as a funding vehicle of images from brazilian society in the specified epoch in pages from the novel. So, the research highlights the black characters from the narrative, with the intention of enhancing the people which were essential to Brazil’s cultural, ethnics and economical formation, insisting on a intertextuality relationship with history of Brazil, by mentioning the representation of the discursive formation, power relationship and the domination elements used against the blacks. In view of this, it’s analysed the ficcional and historical landmarks which features the blacks on the novel through the verisimilitude between episodes from the novel and the historical facts of the country, articulating the ficcional elements of the book to racists discourses, intending to highlight the social system of domination, based ethnic or "racially" and its consequent inequality. Thus, from suck analyses, it’s concluded that João Ubaldo Ribeiro’s narrative, is not a historical novel, but rather a literary narrative that represents a meaninful quantity of the historical contexts of the country.Esta dissertação analisa a figura dos negros no Brasil através da representação literária do romance Viva o povo brasileiro (1984), de João Ubaldo Ribeiro. A narrativa ubaldiana apresenta a formação das raízes do povo brasileiro, recontando e estabelecendo uma crítica à história do país. Nessa perspectiva, Viva o povo brasileiro atua como forma de reflexão ao exibir cenas que revelam as mazelas sofridas por um povo no decorrer da história do Brasil, utilizando-se do texto ficcional como um veículo de captação de imagens da sociedade brasileira em épocas especificadas nas páginas do romance. Assim, a pesquisa destaca os personagens negros da narrativa, com a intenção de valorizar o povo, que foi essencial na formação econômica, étnica e cultural do Brasil, instituindo uma relação de intertextualidade com a História do Brasil ao mencionar a representação da formação discursiva, as relações de poder e os elementos de dominação usados contra o negro. Em vista disso, analisa-se, as marcas ficcionais e históricas que caracterizam o negro no romance por meio da relação de verossimilhança entre os episódios romanescos com os fatos históricos do país, articulando os elementos ficcionais da obra em estudo com discursos racistas, na intenção de destacar o sistema social de dominação, fundamentado étnica ou ―racialmente‖, e sua consequente desigualdade. Sendo assim, a partir de tais análises, chegou-se à conclusão de que a narrativa de João Ubaldo Ribeiro não é um romance histórico, mas uma narrativa literária que representa uma quantidade significativa dos contextos históricos do país.Submitted by Ricardo Cedraz Duque Moliterno (ricardo.moliterno@uefs.br) on 2016-08-29T21:39:05Z No. of bitstreams: 1 Dissertação em PDF Thaíse Araújo.pdf: 779156 bytes, checksum: 516ffcf313a97865866cf8da2a482beb (MD5)Made available in DSpace on 2016-08-29T21:39:05Z (GMT). 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