The genesis of the Brazilian nation in XIX century’s iconography
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/15605 |
Resumo: | This research aims to understand the genesis of the idea of Brazilian nation through the nineteenth century’s iconography, approaching the study of images and deepening into the analysis of four artworks: Engenho da cachoeira. Corte de cana-de-açúcar by Hércule Florence, Primeira Missa no Brasil by Victor Meirelles, O Grito do Ipiranga by Pedro Américo and Evangelho das Selvas by Benedito Calixto. Besides the pictures we paid attention to the texts belonging to the same period, mainly those produced by the cultural elite related to the Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB), to the travel reports as text-images, as well as to the emergence of the Instituto and of the Academia Imperial de Belas Artes (AIBA) in a context of pursuit of homogeneity in the promising Brazilian nation. |
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The genesis of the Brazilian nation in XIX century’s iconographyA gênese da nação brasileira na iconografia do século XIXBrazilian nationIconographyIHGBCultural historyNação brasileiraIconografiaIHGBHistoria culturalThis research aims to understand the genesis of the idea of Brazilian nation through the nineteenth century’s iconography, approaching the study of images and deepening into the analysis of four artworks: Engenho da cachoeira. Corte de cana-de-açúcar by Hércule Florence, Primeira Missa no Brasil by Victor Meirelles, O Grito do Ipiranga by Pedro Américo and Evangelho das Selvas by Benedito Calixto. Besides the pictures we paid attention to the texts belonging to the same period, mainly those produced by the cultural elite related to the Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB), to the travel reports as text-images, as well as to the emergence of the Instituto and of the Academia Imperial de Belas Artes (AIBA) in a context of pursuit of homogeneity in the promising Brazilian nation.O objetivo desta pesquisa é compreender a gênese da ideia de nação brasileira através da iconografia do século XIX, abordando o estudo da imagem e aprofundando a análise de quatro obras: Engenho da cachoeira. Corte de cana-de-açúcar de Hércule Florence, Primeira Missa no Brasil de Victor Meirelles, O Grito do Ipiranga de Pedro Américo e Evangelho das Selvas de Benedito Calixto. Além das imagens atentou-se para textos produzidos ao longo do mesmo período, produzidos principalmente pela elite cultural ligada ao Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB), os relatos de viagens, enquanto texto-imagem, bem como o surgimento do Instituto e da Academia Imperial de Belas Artes (AIBA), no contexto da busca pela homogeneidade da promissora nação brasileira.Universidade Estadual de Londrina2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1560510.5433/1984-3356.2013v6n11p341Antíteses; Vol. 6, n. 11, jan./jun. 2013 - Dossiê: História, Literatura e Literatos; 341-342Antíteses; Vol. 6, n. 11, jan./jun. 2013 - Dossiê: História, Literatura e Literatos; 341-3421984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/15605/12817Copyright (c) 2013 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Verediana C. da2022-04-05T14:47:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15605Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-04-05T14:47:43Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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