Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodríguez, Fátima
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Fernandes, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570
Resumo: Although they are relatively well known, the educational work of Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) is barely discussed, despite their depth in the Cuban revolutionary educational reform and literary training of several generations in the United States and Cuba. To understand the importance of reading in the teaching of our teacher, covering the years 20 to 70 of the last century, we envision its Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, the only piece of his that came to be embodied in a book, enjoying even several editions. Through the essay so its more than two hundred pages above all help to reveal this attitude throughout his intellectual career, which could be defined as “theory in action”.
id UEL-13_12e48afc1ddb790536a211b423b4973f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4570
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez UreñaEducar a la lectura. Educar en la lectura: Unas calas en la obra docente de Camila Henríquez UreñaEducar a leitura. Educar na leitura: algumas enseadas no trabalho docente de Camila Henríquez UreñaCamila Henríquez UreñaEducationReadingCubaCamila Henríquez UreñaEducaciónLecturaCubaCamila Henríquez UreñaEducaçãoLeituraCubaAlthough they are relatively well known, the educational work of Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) is barely discussed, despite their depth in the Cuban revolutionary educational reform and literary training of several generations in the United States and Cuba. To understand the importance of reading in the teaching of our teacher, covering the years 20 to 70 of the last century, we envision its Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, the only piece of his that came to be embodied in a book, enjoying even several editions. Through the essay so its more than two hundred pages above all help to reveal this attitude throughout his intellectual career, which could be defined as “theory in action”.Aun siendo relativamente conocida, la obra pedagógica de Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) es apenas analizada, pese a su calado en la reforma educativa revolucionaria cubana y en la formación literaria de varias generaciones tanto en Estados Unidos como en Cuba. Para entender la importancia de la Lectura en la labor docente de nuestra pedagoga, que abarca de los años 20 hasta los 70 del siglo pasado, creemos fundamental avizorar su Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, el único texto suyo que llego a verse plasmado en forma de libro, disfrutando incluso de varias ediciones. A través del modo ensayístico, sus más de doscientas páginas contribuyen a revelar ante todo una actitud presente en toda su trayectoria intelectual, que podríamos definir como “teoría en acto”.Apesar de relativamente conhecida, a obra pedagógica de Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) é pouco analisada, apesar de sua profundidade na reforma educacional revolucionária cubana e na formação literária de várias gerações tanto nos Estados Unidos quanto no resto do mundo, Cuba. Para compreender a importância da Leitura no trabalho docente da nossa pedagoga, que vai dos anos 1920 aos anos 70 do século passado, acreditamos ser imprescindível olhar para o seu Convite à Leitura. Notas sobre a apreciação literária, o único texto seu que veio a ser refletido em forma de livro, mesmo gozando de várias edições. Através do modo ensaístico, suas mais de duzentas páginas contribuem para revelar sobretudo uma atitude presente ao longo de sua trajetória intelectual, que poderíamos definir como "teoria em ação".Universidade Estadual de Londrina2010-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/457010.5433/1984-3356.2010v3n6p777Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 777-794Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 777-7941984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570/7047Copyright (c) 2010 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, FátimaFernandes, Carla2022-05-31T18:54:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4570Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-05-31T18:54:57Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
Educar a la lectura. Educar en la lectura: Unas calas en la obra docente de Camila Henríquez Ureña
Educar a leitura. Educar na leitura: algumas enseadas no trabalho docente de Camila Henríquez Ureña
title Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
spellingShingle Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
Rodríguez, Fátima
Camila Henríquez Ureña
Education
Reading
Cuba
Camila Henríquez Ureña
Educación
Lectura
Cuba
Camila Henríquez Ureña
Educação
Leitura
Cuba
title_short Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
title_full Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
title_fullStr Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
title_full_unstemmed Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
title_sort Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
author Rodríguez, Fátima
author_facet Rodríguez, Fátima
Fernandes, Carla
author_role author
author2 Fernandes, Carla
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodríguez, Fátima
Fernandes, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Camila Henríquez Ureña
Education
Reading
Cuba
Camila Henríquez Ureña
Educación
Lectura
Cuba
Camila Henríquez Ureña
Educação
Leitura
Cuba
topic Camila Henríquez Ureña
Education
Reading
Cuba
Camila Henríquez Ureña
Educación
Lectura
Cuba
Camila Henríquez Ureña
Educação
Leitura
Cuba
description Although they are relatively well known, the educational work of Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) is barely discussed, despite their depth in the Cuban revolutionary educational reform and literary training of several generations in the United States and Cuba. To understand the importance of reading in the teaching of our teacher, covering the years 20 to 70 of the last century, we envision its Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, the only piece of his that came to be embodied in a book, enjoying even several editions. Through the essay so its more than two hundred pages above all help to reveal this attitude throughout his intellectual career, which could be defined as “theory in action”.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570
10.5433/1984-3356.2010v3n6p777
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2010v3n6p777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570/7047
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Antíteses
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Antíteses
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 777-794
Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 777-794
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069045209497600