Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez Ureña
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570 |
Resumo: | Although they are relatively well known, the educational work of Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) is barely discussed, despite their depth in the Cuban revolutionary educational reform and literary training of several generations in the United States and Cuba. To understand the importance of reading in the teaching of our teacher, covering the years 20 to 70 of the last century, we envision its Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, the only piece of his that came to be embodied in a book, enjoying even several editions. Through the essay so its more than two hundred pages above all help to reveal this attitude throughout his intellectual career, which could be defined as “theory in action”. |
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Educate reading. Teach reading: Some creeks in the teaching force of Camila Henríquez UreñaEducar a la lectura. Educar en la lectura: Unas calas en la obra docente de Camila Henríquez UreñaEducar a leitura. Educar na leitura: algumas enseadas no trabalho docente de Camila Henríquez UreñaCamila Henríquez UreñaEducationReadingCubaCamila Henríquez UreñaEducaciónLecturaCubaCamila Henríquez UreñaEducaçãoLeituraCubaAlthough they are relatively well known, the educational work of Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) is barely discussed, despite their depth in the Cuban revolutionary educational reform and literary training of several generations in the United States and Cuba. To understand the importance of reading in the teaching of our teacher, covering the years 20 to 70 of the last century, we envision its Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, the only piece of his that came to be embodied in a book, enjoying even several editions. Through the essay so its more than two hundred pages above all help to reveal this attitude throughout his intellectual career, which could be defined as “theory in action”.Aun siendo relativamente conocida, la obra pedagógica de Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) es apenas analizada, pese a su calado en la reforma educativa revolucionaria cubana y en la formación literaria de varias generaciones tanto en Estados Unidos como en Cuba. Para entender la importancia de la Lectura en la labor docente de nuestra pedagoga, que abarca de los años 20 hasta los 70 del siglo pasado, creemos fundamental avizorar su Invitación a la lectura. Notas sobre apreciación literaria, el único texto suyo que llego a verse plasmado en forma de libro, disfrutando incluso de varias ediciones. A través del modo ensayístico, sus más de doscientas páginas contribuyen a revelar ante todo una actitud presente en toda su trayectoria intelectual, que podríamos definir como “teoría en acto”.Apesar de relativamente conhecida, a obra pedagógica de Camila Henríquez Ureña (Santo Domingo, 1894-1973) é pouco analisada, apesar de sua profundidade na reforma educacional revolucionária cubana e na formação literária de várias gerações tanto nos Estados Unidos quanto no resto do mundo, Cuba. Para compreender a importância da Leitura no trabalho docente da nossa pedagoga, que vai dos anos 1920 aos anos 70 do século passado, acreditamos ser imprescindível olhar para o seu Convite à Leitura. Notas sobre a apreciação literária, o único texto seu que veio a ser refletido em forma de livro, mesmo gozando de várias edições. Através do modo ensaístico, suas mais de duzentas páginas contribuem para revelar sobretudo uma atitude presente ao longo de sua trajetória intelectual, que poderíamos definir como "teoria em ação".Universidade Estadual de Londrina2010-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/457010.5433/1984-3356.2010v3n6p777Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 777-794Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 777-7941984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4570/7047Copyright (c) 2010 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, FátimaFernandes, Carla2022-05-31T18:54:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4570Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-05-31T18:54:57Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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