Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aparicio, Pablo Christian
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694
Resumo: Again and again Latin American youth are claimed to be the population sector destined to lead and promote the development of a new society, while often forgetting the objective disponibility of resources and tools, both material and symbolic, to attain such goals. The growing poverty, the increasing social inequality, unemployment and the social marginalization, present to the current generation a new scenery full of restrictions, uncertainties and risks. Here I present a critical analysis on the socio-historical context in which the educational politics for the youth is framed and its relevance for the programs and proposition which are assumed to favor the participation of the youth in a socio-economical development in a multi-cultural environment.
id UEL-13_249d65b4804f9ef689880d0e687c2167
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3694
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin AmericaJóvenes, educación y el desafío de convivir con la diversidad cultural y la desigualdad socioeconómica en América LatinaJuventude, educação e o desafio de conviver com a diversidade cultural e a desigualdade socioeconômica na América LatinaEducationYouthSocio-economic inequalityEthnic and cultural diversityLatin AmericaEducaciónJuventudDesigualdad socioeconómicaDiversidad étnicoculturalAmérica LatinaEducaçãoJuventudeDesigualdade socioeconômicaDiversidade étnico-culturalAmérica LatinaAgain and again Latin American youth are claimed to be the population sector destined to lead and promote the development of a new society, while often forgetting the objective disponibility of resources and tools, both material and symbolic, to attain such goals. The growing poverty, the increasing social inequality, unemployment and the social marginalization, present to the current generation a new scenery full of restrictions, uncertainties and risks. Here I present a critical analysis on the socio-historical context in which the educational politics for the youth is framed and its relevance for the programs and proposition which are assumed to favor the participation of the youth in a socio-economical development in a multi-cultural environment.Recurrentemente en América Latina se alude a los jóvenes como un sector estratégico destinado a encauzar y promover el desarrollo de las sociedades, muchas veces sin considerar la disposición objetiva de medios y herramientas materiales y simbólicas necesarias para concretar este magno propósito. El ápice alcanzado por la pobreza, la exacerbaciónde las desigualdades sociales, el incremento del índice de desempleo y la progresiva expansión de la exclusión socioeconómica ha abierto para las nuevas generaciones un escenario plagadode restricciones, incertidumbres y riesgos. El presente artículo se propone aproximar una lectura crítica a cerca del contexto socio histórico en el que se sitúa la política educativa destinada a los jóvenes para indagar posteriormente sobre la pertinencia de sus propuestas y programas de formación orientados –supuestamente– a favorecer la participación de los jóvenes en contextos de pluralidad cultural y restricción socioeconómica.Recorrentemente na América Latina, a juventude é referida como um setor estratégico destinado a canalizar e promover o desenvolvimento das sociedades, muitas vezes sem considerar a provisão objetiva de meios e ferramentas materiais e simbólicos necessários para atingir esse grande propósito. O ápice alcançado pela pobreza, a exacerbação das desigualdades sociais, o aumento da taxa de desemprego e a progressiva expansão da exclusão socioeconômica abriram um cenário repleto de restrições, incertezas e riscos para as novas gerações. Este artigo tem como objetivo abordar uma leitura crítica sobre o contexto sócio-histórico em que se insere a política educacional voltada para os jovens, para, posteriormente, investigar a relevância de suas propostas e programas de formação orientados –supostamente– a favorecer a participação dos jovens. na educação contextos de pluralidade cultural e restrição socioeconômica.Universidade Estadual de Londrina2010-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/369410.5433/1984-3356.2010v3n6p899Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-924Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-9241984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694/7052Copyright (c) 2010 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAparicio, Pablo Christian2022-06-03T12:39:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3694Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-06-03T12:39:37Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
Jóvenes, educación y el desafío de convivir con la diversidad cultural y la desigualdad socioeconómica en América Latina
Juventude, educação e o desafio de conviver com a diversidade cultural e a desigualdade socioeconômica na América Latina
title Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
spellingShingle Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
Aparicio, Pablo Christian
Education
Youth
Socio-economic inequality
Ethnic and cultural diversity
Latin America
Educación
Juventud
Desigualdad socioeconómica
Diversidad étnicocultural
América Latina
Educação
Juventude
Desigualdade socioeconômica
Diversidade étnico-cultural
América Latina
title_short Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
title_full Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
title_fullStr Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
title_full_unstemmed Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
title_sort Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
author Aparicio, Pablo Christian
author_facet Aparicio, Pablo Christian
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aparicio, Pablo Christian
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Youth
Socio-economic inequality
Ethnic and cultural diversity
Latin America
Educación
Juventud
Desigualdad socioeconómica
Diversidad étnicocultural
América Latina
Educação
Juventude
Desigualdade socioeconômica
Diversidade étnico-cultural
América Latina
topic Education
Youth
Socio-economic inequality
Ethnic and cultural diversity
Latin America
Educación
Juventud
Desigualdad socioeconómica
Diversidad étnicocultural
América Latina
Educação
Juventude
Desigualdade socioeconômica
Diversidade étnico-cultural
América Latina
description Again and again Latin American youth are claimed to be the population sector destined to lead and promote the development of a new society, while often forgetting the objective disponibility of resources and tools, both material and symbolic, to attain such goals. The growing poverty, the increasing social inequality, unemployment and the social marginalization, present to the current generation a new scenery full of restrictions, uncertainties and risks. Here I present a critical analysis on the socio-historical context in which the educational politics for the youth is framed and its relevance for the programs and proposition which are assumed to favor the participation of the youth in a socio-economical development in a multi-cultural environment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694
10.5433/1984-3356.2010v3n6p899
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2010v3n6p899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694/7052
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Antíteses
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Antíteses
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-924
Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-924
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069044858224640