Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694 |
Resumo: | Again and again Latin American youth are claimed to be the population sector destined to lead and promote the development of a new society, while often forgetting the objective disponibility of resources and tools, both material and symbolic, to attain such goals. The growing poverty, the increasing social inequality, unemployment and the social marginalization, present to the current generation a new scenery full of restrictions, uncertainties and risks. Here I present a critical analysis on the socio-historical context in which the educational politics for the youth is framed and its relevance for the programs and proposition which are assumed to favor the participation of the youth in a socio-economical development in a multi-cultural environment. |
id |
UEL-13_249d65b4804f9ef689880d0e687c2167 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3694 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin AmericaJóvenes, educación y el desafío de convivir con la diversidad cultural y la desigualdad socioeconómica en América LatinaJuventude, educação e o desafio de conviver com a diversidade cultural e a desigualdade socioeconômica na América LatinaEducationYouthSocio-economic inequalityEthnic and cultural diversityLatin AmericaEducaciónJuventudDesigualdad socioeconómicaDiversidad étnicoculturalAmérica LatinaEducaçãoJuventudeDesigualdade socioeconômicaDiversidade étnico-culturalAmérica LatinaAgain and again Latin American youth are claimed to be the population sector destined to lead and promote the development of a new society, while often forgetting the objective disponibility of resources and tools, both material and symbolic, to attain such goals. The growing poverty, the increasing social inequality, unemployment and the social marginalization, present to the current generation a new scenery full of restrictions, uncertainties and risks. Here I present a critical analysis on the socio-historical context in which the educational politics for the youth is framed and its relevance for the programs and proposition which are assumed to favor the participation of the youth in a socio-economical development in a multi-cultural environment.Recurrentemente en América Latina se alude a los jóvenes como un sector estratégico destinado a encauzar y promover el desarrollo de las sociedades, muchas veces sin considerar la disposición objetiva de medios y herramientas materiales y simbólicas necesarias para concretar este magno propósito. El ápice alcanzado por la pobreza, la exacerbaciónde las desigualdades sociales, el incremento del índice de desempleo y la progresiva expansión de la exclusión socioeconómica ha abierto para las nuevas generaciones un escenario plagadode restricciones, incertidumbres y riesgos. El presente artículo se propone aproximar una lectura crítica a cerca del contexto socio histórico en el que se sitúa la política educativa destinada a los jóvenes para indagar posteriormente sobre la pertinencia de sus propuestas y programas de formación orientados –supuestamente– a favorecer la participación de los jóvenes en contextos de pluralidad cultural y restricción socioeconómica.Recorrentemente na América Latina, a juventude é referida como um setor estratégico destinado a canalizar e promover o desenvolvimento das sociedades, muitas vezes sem considerar a provisão objetiva de meios e ferramentas materiais e simbólicos necessários para atingir esse grande propósito. O ápice alcançado pela pobreza, a exacerbação das desigualdades sociais, o aumento da taxa de desemprego e a progressiva expansão da exclusão socioeconômica abriram um cenário repleto de restrições, incertezas e riscos para as novas gerações. Este artigo tem como objetivo abordar uma leitura crítica sobre o contexto sócio-histórico em que se insere a política educacional voltada para os jovens, para, posteriormente, investigar a relevância de suas propostas e programas de formação orientados –supostamente– a favorecer a participação dos jovens. na educação contextos de pluralidade cultural e restrição socioeconômica.Universidade Estadual de Londrina2010-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/369410.5433/1984-3356.2010v3n6p899Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-924Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-9241984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694/7052Copyright (c) 2010 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAparicio, Pablo Christian2022-06-03T12:39:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3694Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-06-03T12:39:37Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America Jóvenes, educación y el desafío de convivir con la diversidad cultural y la desigualdad socioeconómica en América Latina Juventude, educação e o desafio de conviver com a diversidade cultural e a desigualdade socioeconômica na América Latina |
title |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America |
spellingShingle |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America Aparicio, Pablo Christian Education Youth Socio-economic inequality Ethnic and cultural diversity Latin America Educación Juventud Desigualdad socioeconómica Diversidad étnicocultural América Latina Educação Juventude Desigualdade socioeconômica Diversidade étnico-cultural América Latina |
title_short |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America |
title_full |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America |
title_fullStr |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America |
title_full_unstemmed |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America |
title_sort |
Youth, education, and the challenge of living under socio-economic inequality in a multicultural Millieu in Latin America |
author |
Aparicio, Pablo Christian |
author_facet |
Aparicio, Pablo Christian |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aparicio, Pablo Christian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Youth Socio-economic inequality Ethnic and cultural diversity Latin America Educación Juventud Desigualdad socioeconómica Diversidad étnicocultural América Latina Educação Juventude Desigualdade socioeconômica Diversidade étnico-cultural América Latina |
topic |
Education Youth Socio-economic inequality Ethnic and cultural diversity Latin America Educación Juventud Desigualdad socioeconómica Diversidad étnicocultural América Latina Educação Juventude Desigualdade socioeconômica Diversidade étnico-cultural América Latina |
description |
Again and again Latin American youth are claimed to be the population sector destined to lead and promote the development of a new society, while often forgetting the objective disponibility of resources and tools, both material and symbolic, to attain such goals. The growing poverty, the increasing social inequality, unemployment and the social marginalization, present to the current generation a new scenery full of restrictions, uncertainties and risks. Here I present a critical analysis on the socio-historical context in which the educational politics for the youth is framed and its relevance for the programs and proposition which are assumed to favor the participation of the youth in a socio-economical development in a multi-cultural environment. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694 10.5433/1984-3356.2010v3n6p899 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2010v3n6p899 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3694/7052 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Antíteses info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Antíteses |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-924 Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 899-924 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069044858224640 |