Slippery interculturalism in indigenous textbooks in Mexico
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3684 |
Resumo: | The recent intensification of both schooling processes in Indigenous communities and of intercultural/bilingual rhetoric in education make an indepth critical analysis of new “intercultural” course materials emitted by the Mexican educational system highly relevant and necessary. This analysis consists of unveiling Indigenous imagery as well as the messages the Mexican government is sending to Indigenous Peoples, revealing very little “interculturalism,” a paternalistic tone, and the furthering of an integrationist argument for the incorporation of indigenous people into the Western world view. The inculcation of an extreme patriotism is evident and calls into question the true intentions of the Mexican government. Also evident are commonly held stereotypes which are surprisingly pejorative. These course materials over a very narrow view of cultural diversity and caste doubt on the actual manifestation of “intercultural” policy in current course materials. |
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Slippery interculturalism in indigenous textbooks in MexicoInterculturalidad resbalosa en materiales escolares para indígenas en MéxicoInterculturalidade escorregadia em materiais escolares para indígenas no MéxicoInterculturalismGovernmentTextbooksMexicoIndigenous PeoplesInterculturalidadGobiernoMateriales escolaresMéxicoIndígenasInterculturalidadeGovernoMateriais escolaresMéxicoNativosThe recent intensification of both schooling processes in Indigenous communities and of intercultural/bilingual rhetoric in education make an indepth critical analysis of new “intercultural” course materials emitted by the Mexican educational system highly relevant and necessary. This analysis consists of unveiling Indigenous imagery as well as the messages the Mexican government is sending to Indigenous Peoples, revealing very little “interculturalism,” a paternalistic tone, and the furthering of an integrationist argument for the incorporation of indigenous people into the Western world view. The inculcation of an extreme patriotism is evident and calls into question the true intentions of the Mexican government. Also evident are commonly held stereotypes which are surprisingly pejorative. These course materials over a very narrow view of cultural diversity and caste doubt on the actual manifestation of “intercultural” policy in current course materials.Dada a intensificação dos processos de escolarização dos povos indígenas e também da retórica interculturalista/bilíngue, é necessário e pertinente fazer uma análise crítica dos novos materiais emitidos pelo Ministério da Educação Pública do México para o meio indígena. Para isso, buscará revelar tanto a imagem que se faz dos indígenas quanto a mensagem que o governo quer passar para esses jovens. Ver-se-á que os conteúdos refletem, por um lado, pouca “interculturalidade” e, por outro, um Estado paternalista, que defende a incorporação ou integração dos povos indígenas à sua visão de mundo ocidental. A inculcação de um patriotismo feroz é evidente e surge a questão de saber se as intenções integracionistas do governo mexicano realmente mudaram. Quanto à imagem que se faz das cidades, os velhos estereótipos e os lugares-comuns ressurgem cada vez mais, surpreendendo pelo seu conteúdo pejorativo. As práticas culturais manifestadas nos materiais escolares oferecem uma perspectiva muito reduzida da diversidade e deixam em aberto a questão sobre as possibilidades de alcançar uma verdadeira “interculturalidade” na educação.Dada a intensificação dos processos de escolarização dos povos indígenas e também da retórica interculturalista/bilíngue, é necessário e pertinente fazer uma análise crítica dos novos materiais emitidos pelo Ministério da Educação Pública do México para o meio indígena. Para isso, buscará revelar tanto a imagem que se faz dos indígenas quanto a mensagem que o governo quer passar para esses jovens. Ver-se-á que os conteúdos refletem, por um lado, pouca “interculturalidade” e, por outro, um Estado paternalista, que defende a incorporação ou integração dos povos indígenas à sua visão de mundo ocidental. A inculcação de um patriotismo feroz é evidente e surge a questão de saber se as intenções integracionistas do governo mexicano realmente mudaram. Quanto à imagem que se faz das cidades, os velhos estereótipos e os lugares-comuns ressurgem cada vez mais, surpreendendo pelo seu conteúdo pejorativo. As práticas culturais manifestadas nos materiais escolares oferecem uma perspectiva muito reduzida da diversidade e deixam em aberto a questão sobre as possibilidades de alcançar uma verdadeira “interculturalidade” na educação.Universidade Estadual de Londrina2010-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/368410.5433/1984-3356.2010v3n5p171Antíteses; Vol. 3, n.5, jan.-jun. 2010. Dossier Cultural Events. Practices of Diversity; 171-191Antíteses; Vol. 3, n. 5, jan./jun. 2010 - Dossiê: Manifestações Culturais. Perspectivas da Diversidade; 171-1911984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3684/4907Copyright (c) 2010 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGnade-Muñoz, Jill R.2022-06-22T19:21:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3684Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-06-22T19:21:40Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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