The ´modern Botucatu´: the modern city representation in the São Paulo hinterland (1928-1934)
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
DOI: | 10.5433/1984-3356.2018v11n21p312 |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/29144 |
Resumo: | The article aims to approach the modernization of the urban area in the interior of São Paulo from the case study of the city of Botucatu between the years of 1928 to 1934. To do so, it was used the local newspapers (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias and Folha de Botucatu) and their perception on the aspects and elements that categorize a modern city image. Among these elements, we highlight the use of electricity for commercial and daily purposes, the city's industries and the railways. However, with regard to transport and modernity, we held the hypothesis that the railway is not the only modernizing element: the presence of the car and the highways motorways is reaffirmed in the newspapers as a means of boosting trade and local industry, which are conditions for the modernization of the urban space of Botucatu, according to the newspapers. |
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The ´modern Botucatu´: the modern city representation in the São Paulo hinterland (1928-1934)A ´moderna Botucatu´: a imagem de cidade moderna no interior paulista (1928-1934)BotucatuUrban infrastructureModernityRailwayAutomobileHistoryBotucatuInfraestrutura urbanaModernidadeFerroviaAutomóvelHistóriaThe article aims to approach the modernization of the urban area in the interior of São Paulo from the case study of the city of Botucatu between the years of 1928 to 1934. To do so, it was used the local newspapers (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias and Folha de Botucatu) and their perception on the aspects and elements that categorize a modern city image. Among these elements, we highlight the use of electricity for commercial and daily purposes, the city's industries and the railways. However, with regard to transport and modernity, we held the hypothesis that the railway is not the only modernizing element: the presence of the car and the highways motorways is reaffirmed in the newspapers as a means of boosting trade and local industry, which are conditions for the modernization of the urban space of Botucatu, according to the newspapers.O artigo tem como objetivo abordar a imagem da cidade moderna no interior paulista a partir do estudo de caso da cidade de Botucatu entre os anos de 1928 a 1934. Para tal, utilizamos os jornais local (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias e Folha de Botucatu) e a percepção dos mesmos sobre os aspectos e elementos que categorizam uma imagem de cidade moderna. Dentre estes elementos, destacamos a ênfase no uso da energia elétrica para fins comerciais e cotidianos, as indústrias da cidade e a ferrovia. Em relação ao transporte e à modernidade, temos como hipótese de que a estrada de ferro não é o único elemento modernizador: a presença do automóvel e da estrada de rodagem ganha espaço nos jornais como meio de dinamizar o comércio e a indústria local, condições para a modernização do espaço urbano de Botucatu, segundo os jornais.Universidade Estadual de Londrina2018-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaPesquisa históricaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2914410.5433/1984-3356.2018v11n21p312Antíteses; Vol. 11 No. 21 (2018): dossie - As reduções da Companhia de Jesus na América Colonial: diálogos de realidades missionárias e debates intelectuais sobre a ação jesuítica; 312-344Antíteses; v. 11 n. 21 (2018): dossie - As reduções da Companhia de Jesus na América Colonial: diálogos de realidades missionárias e debates intelectuais sobre a ação jesuítica; 312-3441984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/29144/23884Copyright (c) 2018 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Eduardo Romero deBotaro, Luis Gustavo Martins2021-08-09T17:45:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29144Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2021-08-09T17:45:27Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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