Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Botaro, Luís Gustavo Martins [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/131924
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-10-2015/000852090.pdf
Resumo: The São Paulo's inland cities modernizations, among the last decades of the nineteenth century and the first decades of the twentieth century, is concurrent with the large Brazilian cities renovations, as Rio de Janeiro, São Paulo and Santos. Since the economic and demographic growth generated by the coffee-growing culture and the raiway presence, some of São Paulo's inland cities suffered changes and renovations. Our research aims to investigate the image of the city of Botucatu between 1928 and 1934. In those years, the newspapers (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias e Folha de Botucatu) were discussing urban improvements that were necessary to the urban modernization, such as the paving of the streets, the extension of water distribution services, the aestethics of private and public space as well as a concern with society's habits and behavior. During this period there were also reforms and extensions of the city's railway infrastructure, like the constructions of mechanical workshops, expansion of warehouses and the station's building renovation. This research aims to investigate what the Socoraba Railway and the longed urban improvements meant, from the aegis of modernization, using the Botucatu's newspapers and the railroad company's reports as source
id UNSP_43581b8aab3f73fe3d0e765a14d129f1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/131924
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)FerroviasTransporte ferroviarioBotucatu (SP)RailroadsThe São Paulo's inland cities modernizations, among the last decades of the nineteenth century and the first decades of the twentieth century, is concurrent with the large Brazilian cities renovations, as Rio de Janeiro, São Paulo and Santos. Since the economic and demographic growth generated by the coffee-growing culture and the raiway presence, some of São Paulo's inland cities suffered changes and renovations. Our research aims to investigate the image of the city of Botucatu between 1928 and 1934. In those years, the newspapers (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias e Folha de Botucatu) were discussing urban improvements that were necessary to the urban modernization, such as the paving of the streets, the extension of water distribution services, the aestethics of private and public space as well as a concern with society's habits and behavior. During this period there were also reforms and extensions of the city's railway infrastructure, like the constructions of mechanical workshops, expansion of warehouses and the station's building renovation. This research aims to investigate what the Socoraba Railway and the longed urban improvements meant, from the aegis of modernization, using the Botucatu's newspapers and the railroad company's reports as sourceO processo de modernização das cidades do interior paulista, entre as últimas décadas do século XIX e primeiras do XX, é concomitante com as reformas dos grandes centros brasileiros, como Rio de Janeiro, São Paulo e Santos. A partir do crescimento demográfico e econômico gerado pela cultura cafeeira e pela presença da ferrovia, alguns municípios do interior paulista foram palcos de mudanças e reformas. Nossa pesquisa tem como objetivo geral investigar a imagem acerca da cidade de Botucatu, entre os anos de 1928 a 1934. Naqueles anos, os jornais (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias e Folha de Botucatu) discutem melhoramentos urbanos necessários à modernização do espaço urbano, como o calçamento das ruas, ampliação dos serviços de distribuição de água, a estética dos espaços públicos e privados, bem como, uma preocupação com os hábitos e costumes da sociedade. Nesse período ocorreram também reformas e ampliações das estruturas ferroviárias da cidade colocadas em prática pela Estrada de Ferro Sorocabana, como a construção de oficinas, ampliação dos armazéns e a reforma do prédio da estação. Em síntese, nossa pesquisa tem como objetivo geral investigar qual a imagem acerca da cidade de Botucatu, a partir da égide da modernização, utilizando como fonte os jornais de Botucatu e os relatórios da companhia ferroviáriaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Eduardo Romero de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Botaro, Luís Gustavo Martins [UNESP]2015-12-10T14:22:35Z2015-12-10T14:22:35Z2015-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis196 p. : il.application/pdfBOTARO, Luís Gustavo Martins. Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934). 2015. 196 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.http://hdl.handle.net/11449/131924000852090http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-10-2015/000852090.pdf33004048018P5Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-17T13:06:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/131924Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:59:50.751890Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
title Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
spellingShingle Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
Botaro, Luís Gustavo Martins [UNESP]
Ferrovias
Transporte ferroviario
Botucatu (SP)
Railroads
title_short Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
title_full Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
title_fullStr Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
title_full_unstemmed Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
title_sort Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934)
author Botaro, Luís Gustavo Martins [UNESP]
author_facet Botaro, Luís Gustavo Martins [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Eduardo Romero de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Botaro, Luís Gustavo Martins [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ferrovias
Transporte ferroviario
Botucatu (SP)
Railroads
topic Ferrovias
Transporte ferroviario
Botucatu (SP)
Railroads
description The São Paulo's inland cities modernizations, among the last decades of the nineteenth century and the first decades of the twentieth century, is concurrent with the large Brazilian cities renovations, as Rio de Janeiro, São Paulo and Santos. Since the economic and demographic growth generated by the coffee-growing culture and the raiway presence, some of São Paulo's inland cities suffered changes and renovations. Our research aims to investigate the image of the city of Botucatu between 1928 and 1934. In those years, the newspapers (Correio de Botucatu, Jornal de Notícias e Folha de Botucatu) were discussing urban improvements that were necessary to the urban modernization, such as the paving of the streets, the extension of water distribution services, the aestethics of private and public space as well as a concern with society's habits and behavior. During this period there were also reforms and extensions of the city's railway infrastructure, like the constructions of mechanical workshops, expansion of warehouses and the station's building renovation. This research aims to investigate what the Socoraba Railway and the longed urban improvements meant, from the aegis of modernization, using the Botucatu's newspapers and the railroad company's reports as source
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-10T14:22:35Z
2015-12-10T14:22:35Z
2015-05-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BOTARO, Luís Gustavo Martins. Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934). 2015. 196 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/131924
000852090
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-10-2015/000852090.pdf
33004048018P5
identifier_str_mv BOTARO, Luís Gustavo Martins. Botucatu: modernização e infraestrutura urbana no interior paulista (1928-1934). 2015. 196 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
000852090
33004048018P5
url http://hdl.handle.net/11449/131924
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-10-2015/000852090.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 196 p. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129480204484608