The Song of the Sabia in the 3rd. Festival Internacional da Canção: boo and sunset of the Tom Jobim bossa nova`s aesthetics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Poletto, Fabio Guilherme
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/21132
Resumo: This article discusses the Song of the Sabia, composition of Tom Jobim and Chico Buarque. Mobilizes different series of sources in order to reconstruct historically the boo to the performance of the song during the III International Song Festival, held in 1968 in the city of Rio de Janeiro. Seeks to highlight how this episode catalyzed the existence of different expectations on the popular song and its role as a vehicle for ideals of modernity amid the interference of the authoritarian environment in the cultural and political field. Then, based on the analysis of the constitutive parameters of the song, suggests possibilities for understanding its musical and poetic construction in critical dialogue with its reverberations in cultural terms.
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spelling The Song of the Sabia in the 3rd. Festival Internacional da Canção: boo and sunset of the Tom Jobim bossa nova`s aestheticsSabiá no III Festival Internacional da Canção: vaia e ocaso da estética bossa novista de Tom JobimHistory of musicPopular musicSong festivalsTom JobimSong of the SabiáHistory of MusicHistória da músicaMúsica popularFestivais da cançãoTom JobimSabiáHistória da músicaThis article discusses the Song of the Sabia, composition of Tom Jobim and Chico Buarque. Mobilizes different series of sources in order to reconstruct historically the boo to the performance of the song during the III International Song Festival, held in 1968 in the city of Rio de Janeiro. Seeks to highlight how this episode catalyzed the existence of different expectations on the popular song and its role as a vehicle for ideals of modernity amid the interference of the authoritarian environment in the cultural and political field. Then, based on the analysis of the constitutive parameters of the song, suggests possibilities for understanding its musical and poetic construction in critical dialogue with its reverberations in cultural terms.Este artigo aborda a canção Sabiá, composição de Tom Jobim e Chico Buarque. Mobiliza diferentes séries de fontes com o objetivo de reconstituir historicamente a vaia à apresentação da canção durante o III Festival Internacional da Canção, realizado em 1968 na cidade do Rio de Janeiro. Procura evidenciar como este episódio catalisou a existência de diferentes expectativas sobre a canção popular e seu papel como veículo para ideais de modernidade em meio às interferências do ambiente autoritário no campo cultural e político. Em seguida, com base na análise dos parâmetros constitutivos da canção, sugere possibilidades de compreensão de sua construção poético musical em diálogo crítico com suas reverberações no plano cultural.Universidade Estadual de Londrina2015-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHistorical researchPesquisa históricaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2113210.5433/1984-3356.2015v8n15p43Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 43-66Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 43-661984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/21132/16577Copyright (c) 2015 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPoletto, Fabio Guilherme2022-11-03T16:36:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21132Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T16:36:14Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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