Africanizing literacy to africanize the school curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484 |
Resumo: | The concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo. |
id |
UEL-15_1dd7d1da79848e98196b299d558457a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33484 |
network_acronym_str |
UEL-15 |
network_name_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository_id_str |
|
spelling |
Africanizing literacy to africanize the school curriculumAfroletrar o letramento para enegrecer o currículoLiteracyAfro-literacyLiterature in literacyAfrocentrismLetramentoAfroletramentoLetramento LiterárioAfrocentrismoThe concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo.O conceito de letramento, tal como está concebido no currículo escolar, já não é suficiente para representar as singularidades de todos os sujeitos que participam do processo de ensino-aprendizagem, tampouco acompanhar a diversidade multicultural e as transformações tecnológicas com as quais esses indivíduos precisam se relacionar. Por isso, sob a perspectiva de uma proposta curricular que considere uma visão afrocentrada, apresentamos um breve estudo sobre o “afroletramento”. De início, traçamos uma revisão histórica do conceito de letramento constantes nas obras de Kleiman (1995), Soares (1998) e Rojo (2009), para em seguida analisarmos dois conceitos recentes, o “afrocentrismo” e o “afroletramento”, na perspectiva de Nogueira Júnior (2010) e Nascimento (2016). Essas abordagens teóricas são contextualizadas a partir das políticas públicas sociais dirigidas, em especial, à população negra no Brasil, bem como as proposições de bases legais na área da educação, criadas no decênio 1995-2005. E, finalmente, buscamos exemplificar um modo de inserção curricular de viés afrocentrada, a partir de textos não canônicos de escritoras negro-brasileiras como Cristiane Sobral e Conceição Evaristo. Programa de Pós-graduação em Letras2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/3348410.5433/1678-2054.2019v37p8Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-231678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484/pdfCopyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Luiz CarlosZappone, Mirian Hisae Yaegashi2022-09-16T22:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33484Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:19.289060Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum Afroletrar o letramento para enegrecer o currículo |
title |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum |
spellingShingle |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum Felipe, Luiz Carlos Literacy Afro-literacy Literature in literacy Afrocentrism Letramento Afroletramento Letramento Literário Afrocentrismo |
title_short |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum |
title_full |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum |
title_fullStr |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum |
title_full_unstemmed |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum |
title_sort |
Africanizing literacy to africanize the school curriculum |
author |
Felipe, Luiz Carlos |
author_facet |
Felipe, Luiz Carlos Zappone, Mirian Hisae Yaegashi |
author_role |
author |
author2 |
Zappone, Mirian Hisae Yaegashi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felipe, Luiz Carlos Zappone, Mirian Hisae Yaegashi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Afro-literacy Literature in literacy Afrocentrism Letramento Afroletramento Letramento Literário Afrocentrismo |
topic |
Literacy Afro-literacy Literature in literacy Afrocentrism Letramento Afroletramento Letramento Literário Afrocentrismo |
description |
The concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484 10.5433/1678-2054.2019v37p8 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484 |
identifier_str_mv |
10.5433/1678-2054.2019v37p8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23 1678-2054 reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
collection |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository.name.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terraroxa.uel@gmail.com |
_version_ |
1797047361456832512 |