Africanizing literacy to africanize the school curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe, Luiz Carlos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Zappone, Mirian Hisae Yaegashi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484
Resumo: The concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo.
id UEL-15_1dd7d1da79848e98196b299d558457a7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33484
network_acronym_str UEL-15
network_name_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository_id_str
spelling Africanizing literacy to africanize the school curriculumAfroletrar o letramento para enegrecer o currículoLiteracyAfro-literacyLiterature in literacyAfrocentrismLetramentoAfroletramentoLetramento LiterárioAfrocentrismoThe concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo.O conceito de letramento, tal como está concebido no currículo escolar, já não é suficiente para representar as singularidades de todos os sujeitos que participam do processo de ensino-aprendizagem, tampouco acompanhar a diversidade multicultural e as transformações tecnológicas com as quais esses indivíduos precisam se relacionar. Por isso, sob a perspectiva de uma proposta curricular que considere uma visão afrocentrada, apresentamos um breve estudo sobre o “afroletramento”. De início, traçamos uma revisão histórica do conceito de letramento constantes nas obras de Kleiman (1995), Soares (1998) e Rojo (2009), para em seguida analisarmos dois conceitos recentes, o “afrocentrismo” e o “afroletramento”, na perspectiva de Nogueira Júnior (2010) e Nascimento (2016). Essas abordagens teóricas são contextualizadas a partir das políticas públicas sociais dirigidas, em especial, à população negra no Brasil, bem como as proposições de bases legais na área da educação, criadas no decênio 1995-2005. E, finalmente, buscamos exemplificar um modo de inserção curricular de viés afrocentrada, a partir de textos não canônicos de escritoras negro-brasileiras como Cristiane Sobral e Conceição Evaristo. Programa de Pós-graduação em Letras2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/3348410.5433/1678-2054.2019v37p8Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-231678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484/pdfCopyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Luiz CarlosZappone, Mirian Hisae Yaegashi2022-09-16T22:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33484Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:19.289060Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Africanizing literacy to africanize the school curriculum
Afroletrar o letramento para enegrecer o currículo
title Africanizing literacy to africanize the school curriculum
spellingShingle Africanizing literacy to africanize the school curriculum
Felipe, Luiz Carlos
Literacy
Afro-literacy
Literature in literacy
Afrocentrism
Letramento
Afroletramento
Letramento Literário
Afrocentrismo
title_short Africanizing literacy to africanize the school curriculum
title_full Africanizing literacy to africanize the school curriculum
title_fullStr Africanizing literacy to africanize the school curriculum
title_full_unstemmed Africanizing literacy to africanize the school curriculum
title_sort Africanizing literacy to africanize the school curriculum
author Felipe, Luiz Carlos
author_facet Felipe, Luiz Carlos
Zappone, Mirian Hisae Yaegashi
author_role author
author2 Zappone, Mirian Hisae Yaegashi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe, Luiz Carlos
Zappone, Mirian Hisae Yaegashi
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Afro-literacy
Literature in literacy
Afrocentrism
Letramento
Afroletramento
Letramento Literário
Afrocentrismo
topic Literacy
Afro-literacy
Literature in literacy
Afrocentrism
Letramento
Afroletramento
Letramento Literário
Afrocentrismo
description The concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484
10.5433/1678-2054.2019v37p8
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484
identifier_str_mv 10.5433/1678-2054.2019v37p8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
dc.source.none.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 9-23
1678-2054
reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
collection Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository.name.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv terraroxa.uel@gmail.com
_version_ 1797047361456832512